ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو توله شیر منقرض غارنشین با قدمت 12 هزار سال در سیبری کشف شد

محققین باقی مانده اجساد دو توله شیر غارنشین را اخیرا در نواحی سرد و خشک سیبری پیدا کرده اند. این دو نوزاد که اویان و دینا لقب گرفته اند، احتمالا یک یا دو هفته سن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

محققین باقی مانده اجساد دو توله شیر غارنشین را اخیرا در نواحی سرد و خشک سیبری پیدا کرده اند. این دو نوزاد که اویان و دینا لقب گرفته اند، احتمالا یک یا دو هفته سن داشته اند که طی واقعه ای نامعلوم جان خود را از دست می دهند.

دکتر آلبرت پروتوپوپوف از دانشگاه یاکوتیان می گوید با وجود قدمت 12 هزار ساله ی این دو توله شیر، تاکنون هیچ نمونه ای از نژاد شیر غارنشین پیدا نشده که تا این حد بدن اش سالم باقی مانده باشد. تمام اعضای بدن آن ها سالم است، پشم ها، گوش ها، بافت های نرم و حتی موهای اطراف چانه و گونه. وی می گوید احتمالا زمانی که مادرشان برای شکار بیرون رفته، در اثر رانش زمین، توله شیرها در غار دفن شده اند.

شیرهای غارنشین، اواخر دوره پلیستوسن (حدودا 12 هزار سال پیش) منقرض شدند که این ماجرا همزمان می شود با آخرین عصر یخبندان زمین. این شیرها را در دسته بندی گربه سانان و شیرهای امروزی قرار می دهند و شواهدی وجود دارد که انسان های اولیه به شکار آن ها می پرداختند. فسیل های یافت شده نشان می دهد که غارنشین ها از شیرهای امروزی اندکی درشت اندام تر بوده اند اما علت انقراض شان هنوز مشخص نیست؛ شاید این دو توله شیر شواهد بیشتری را در اختیار دانشمندان قرار دهند.

پرسش های بسیاری مطرح است و راه هایی برای پاسخگویی به آن ها وجود دارد. احتمالا هنوز مقداری از شیر مادرشان در معده دو توله شیر موجود باشد که با آنالیز آن می توان اطلاعات بسیاری در مورد رژیم غذایی آن ها کسب کرد. پرسش دیگر این است که شیرها در این دوران بسیار سرد چگونه دوام می آوردند و چه چیزی سبب انطباق آن ها با محیط می شده؟

توله شیرها در منطقه آبیسکی سیبری پیدا شده اند. سال 2013 در همین منطقه دانشمندان جسد یک ماموت 39 هزارساله با نام یوکا را پیدا کردند و جای تعجب دارد که بدن یوکا هم سالم و دست نخورده باقی مانده بود و شانس ساخت کلونی از آن را بالا می برد. در مورد اویان و دینا نیز دکتر پروتوپوپوف می گوید فعلا هدف کلونی سازی نیست و دستیابی به ژنوم آن ها در اولویت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    اگه بتونن کلون سازی کنن شک نکنید در اینده ای نزدیک میتونن با اطلاعات دی ان ای شون نطفه این گونه رو درست کنن و تو یه رحم مصنوعی بزرگ کنن

  • ژانکلودجمالی نژاد09339434229
    ژانکلودجمالی نژاد09339434229 | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    وای عزیزم , ای کاش که از علم و تکنولوژی استفاده بشه ومانند فیلم های علمی تخیلی سینمایی و بااستفاده از DNA این حیوان منقرض شده شیر و مخصوصا ببر دندان شمشیری رو پدیدار کنن

  • یونس
    یونس | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    میتونن زنده شون کنن؟

    • ava
      ava | ۲۸ آبان ۱۳۹۴

      ژنشون هست میتونن کلون کنن
      نه این که اینا رو زنده کنن

مطالب پیشنهادی