ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به مناسبت سی سالگی ویندوز؛ مروری بر تاریخچه سیستم عامل محبوب مایکروسافت

سی سال پیش، در همین هفته، مایکروسافت با ارائه اولین ورژن از ویندوز، انقلاب پی سی را آغاز کرد. 20 نوامبر 1985، ویندوز 1.0 عرضه شد تا پیرو راه MS-DOS باشد. بیل گیتس جنبشی را آغاز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

سی سال پیش، در همین هفته، مایکروسافت با ارائه اولین ورژن از ویندوز، انقلاب پی سی را آغاز کرد. 20 نوامبر 1985، ویندوز 1.0 عرضه شد تا پیرو راه MS-DOS باشد. بیل گیتس جنبشی را آغاز کرد که به امروز منتهی می شود، جمعیت کثیری از ما روی پی سی می خوانیم و می نویسیم و کارهای روزمره مان را انجام می دهیم.

در حالی که ویندوز 10 حالا هیچ شباهتی به ویندوز 1.0 ندارد اما هنوز هم اشتراکاتی با هم دارند، مثل نوارهای کنار پنجره ها برای بالا و پایین بردن صفحه، آیکون ها و برنامه هایی نظیر نوت پد و پینت.

ویندوز 1.0 راه را برای ماوس هم باز کرد. پیش از آن، در زمان MS-DOS فقط می توانستید با کیبورد یک سری فرامین را تایپ کنید اما در ویندوز 10 کلیک کردن و اشاره کردن امکان پذیر شده بود. در کنار مکینتاش، ماوس به کلی نحوه تعامل کاربران با کامپیوتر را تغییر داد.

بسیاری از این گلایه داشتند که ویندوز 1.0 به جای استفاده از فرمان های کیبورد، متکی به ماوس شده و همین ماجرا سبب شد تا ویندوز اول گیتس چندان محبوب نباشد اما آغازگر جنگی بزرگ میان اپل، IBM و مایکروسافت شود.

bill-gates-f

ویندوز 1.0 نیازمند دو دیسک فلاپی، حافظه 256 کیلوبایتی و یک کارت گرافیک بود. اگر می خواستید چندین برنامه را با هم اجرا کنید، کامپیوترتان هم باید به یک هارد دیسک و مموری 512 کیلوبایتی مجهز می شد. هر برنامه ای را نمی شد با مموری 256 کیلوبایت اجرا کرد اما این مشخصه ها، ابتدایی ترین نیازمندی های ویندوز بودند.

در همان زمان، اپل رابط کاربری گرافیکی بهتری برای استفاده از ماوس داشت و روی ترکیب سخت افزار و نرم افزار متمرکز ماند. مایکروسافت هم سیستم عامل داس را برای کامپیوترهای IBM توسعه داده بود و جای خود را به عنوان یک کمپانی نرم افزاری محکم نمود.

به طور کلی، تمام تلاش مایکروسافت این بود که با ساخت ویندوز، تکامل کامپیوتر را ساده تر کرده و به رقبا و دیگر توسعه دهندگان امکانات بیشتری ببخشد. ویندوز حالا 30 ساله است و بر بازار پی سی حکومت می کند. بیایید نگاهی سریع و گذرا بر این سه دهه داشته باشیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

396371-windows-1-0
همه چیز از اینجا شروع شد: رابط کاربری گرافیکی، نشانگر ماوس و اپلیکیشن های مهم نظیر نوتپد.
141110_Microsoft3.jpg.CROP.promovar-mediumlarge
رایانش 16 بیتی در ویندوز 2.0 هم ادامه یافت و برای اولین بار اکسل و وورد معرفی شدند.
396372-windows-3-0
ویندوز 3 با رابط کاربری جذاب تری ارائه شد و یکی از ویژگی های برجسته آن، بخش های File Manager و Program Manager بود. البته، ماین سوییپر هم برای اولین بار روی این ویندوز اجرا شد.
windowsnt3.5.0
این ورژن از ویندوز مخصوص کسب و کارها و مشاغل بود. قابلیت های به اشتراک گذاری فایل و امنیت بالای آن، ویندوز 3.5 NT را میان صاحبان کسب و کار محبوب کرد.
396360-windows-95
ویندوز 95 یکی از بزرگ ترین جهش های مایکروسافت در زمینه سیستم عامل بود. مایکروسافت برای اولین بار وارد فضای 32 بیتی شد و در ویندوز 95 بود که با منوی استارت آشنا شدیم. بسیاری از برنامه های جدید برای ویندوز 95 ساخته شدند که اینترنت اکسپلورر یکی از آن ها بود.
396358-windows-98
با بهبود وضعیت قبل، ویندوز 98 موفق شد تا مایکروسافت را ثروتمندتر سازد. پشتیبانی سخت افزاری گسترش یافت و بهره وری نیز بهتر شد. در زمان عرضه آن، مایکروسافت به قابلیت های اینترنتی توجه بسیاری داشت و برنامه های Active Desktop ،Outlook Express ،Frontpage Express ،Microsoft Chat و NetMeeting را همراه ویندوز 98 عرضه کرد.
windowsme.0
Windows ME روی کاربران خانگی و قابلیت های چندرسانه ای تمرکز کرد. Windows Movie Maker اولین بار روی این سیستم عامل آمد و در کنار تمامی ویژگی های جدید، برنامه های Windows Media Player و Internet Explorer هم بهبود یافتند.
windows2000.0
ویندوز 2000 هم تمرکز ویژه ای روی کسب و کارهای کامپیوتری داشت و با ویژگی های جدیدش، یک ویندوز کامل تر محسوب می شد.
141110_Microsoft7.jpg.CROP.promovar-mediumlarge
شاید بتوان گفت برای اولین بار، ویندوز اکس پی بود که فضای کسب و کار و استفاده خانگی را ترکیب کرد و یک پکیج کامل ارائه داد. ویندوز اکس پی هنوز هم یکی از محبوب ترین سیستم عامل ها است و کاربران بسیاری از آن استفاده می کنند.
windowsvista.0
ویندوز ویستا همانند ویندوز ME با مقبولیت اندکی روبرو شد. اگرچه رابط کاربری آن بسیار تغییر یافت و زیباتر شد اما کامپیوترهای قدیمی به سختی قادر بودند آن را اجرا کنند. در نتیجه برای بهره وری بالا از ویستایی که 6 سال در دست توسعه بود، باید سخت افزار جدید تهیه می کردید.
windows7.0
ویندوز 7 سال 2009 از راه رسید و خرابکاری های ویستا را جمع و جور کرد. همه چیز در ویندوز 10 عالی بود و به همین علت، قشر گسترده ای از کاربران هیچ وقت به ویندوز 8 مهاجرت نکردند، تا اینکه ویندوز 10 از راه رسید.
windows8.0
با فرارسیدن ویندوز 8، یک بار دیگر شاهد تغییرات عمده در رابط کاربری ویندوز بودیم. باز هم همه چیز تغییر کرده و مهم ترین آن ها، حذف منوی استارت از ویندوز بود! یک اتفاق ناخوشایند که در پی آن ویندوز 8.1 عرضه شد. طراحی مترو بسیار عالی بود و شیوه تعامل کاربران با ویندوز را دستخوش تغییراتی گسترده کرد.
windows10.0
و ویندوز 10 فرا رسید و یک بار دیگر شاهد اضافه شدن منوی استارت بودیم. سیستم عامل آخر مایکروسافت به خودی خود یک انقلاب در زمینه محصولات مایکروسافت محسوب می شود و احتمالا تا سال های سال هیچ جایگزینی برای آن عرضه نشود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۳۰ آبان ۱۳۹۴

    رابط کاربری 98
    یادش بخیر

  • sep
    sep | ۳۰ آبان ۱۳۹۴

    پارسا ۹۹ رو کسی یادش نیست؟

  • Reza Sohrabi
    Reza Sohrabi | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    من یک سال نیمه از 8.1 استفاده می کنم . ده رو نصب کردم ولی تو اجرا کند بود .. هنوز باگ داره کامل شه نصب می کنم. مک هم نسخه جدیدش باگ داره البته آپدیدش ا

  • حامد
    حامد | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    ویدئوی آخر فوق العاده نوستالوژیک بود. یاد دوران قدیم افتادم. اون صفحه ای که بعد از بالا اومدن ویندوز 98 برای اولین بار میاد و بار مربوط به امکانات اینترنتی بی خود که کلاٌ باید اولین کاری که میکردی این می بود که اونا رو می بستی.

    اما ما قدیم این بازی monkey island رو نداشتیم. کاش doom و ولفنشتاین و golden axe رو بازی می کرد یه کم حال می کردیم.

  • iman
    iman | ۲۹ آبان ۱۳۹۴

    ویندوز ده خیلی زیبا شده و خیلی روون واقعاعالیه من ک عاشقش شدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی