ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشور چین سریع ترین ابر کامپیوتر جهان را در اختیار دارد

روز گذشته اسامی ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان اعلام شدند و بر همین اساس می توان مشاهده کرد که کدام کشورها، از قدرتمندترین کامپیوترها برخوردارند. بر اساس تازه ترین برآوردها اکنون کشور چین توانسته برای ششمین بار ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

روز گذشته اسامی ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان اعلام شدند و بر همین اساس می توان مشاهده کرد که کدام کشورها، از قدرتمندترین کامپیوترها برخوردارند.

بر اساس تازه ترین برآوردها اکنون کشور چین توانسته برای ششمین بار متوالی، رتبه یاد شده را کسب کند. در این میان باید اشاره کرد که در مدت شش ماه، چینی ها تعداد ابرکامپیوترهایشان را نیز ۳ برابر کرده اند و رقم آن ها را از ۳۷ به ۱۰۹ عدد افزایش داده اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پرقدرت ترین ابرکامپیوتر چینی اکنون Tianhe-2 نام دارد که از ۳.۱۲۰.۰۰۰ هسته پردازشی برخوردار بوده و قادر به محاسبه ۳۳.۸۶ کادریلیون رقم اعشار در ثانیه است.

چنین ارقامی به خودی خود مجذوب کننده هستند اما ماجرا زمانی جالب تر می شود که بدانیم این ابرکامپیوتر، حدودا دو برابر ابرکامپیوتر بکار رفته در سازمان انرژی آمریکا سرعت دارد که در رتبه دوم ایستاده است.

مقام سوم به ابرکامپیوتر Sequoia از IBM می رسد که البته برای سازمان هسته ای ایالات متحده توسعه یافته است. ابرکامپیوتر یاد شده در سال ۲۰۱۲ قادر گشته بود تا مقام نخست در جهان را به خود اختصاص دهد.

در میان ۱۰ رتبه اول از ۵۰۰ ابرکامپیوتر موجود در جهان، صرفا دو نام آشنا دیده می شد که عبارت بودند از Trinity و Hazel Hen که به ترتیب رتبه ششم و هشتم را نیز کسب نموده بودند. ابر کامپیوتر Trinity متعلق به سازمان انرژی آمریکا بوده و Hazel Hen به آلمانی ها تعلق دارد.

در این میان باید اشاره کرد که اگرچه چین اکنون قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان را در اختیار دارد اما اجزای تشکیل دهنده آن بیشتر از طریق شرکت های آمریکایی تامین شده اند؛ کمپانی هایی نظیر اینتل، AMD و انویدیا. ابر رایانه Tianhe-2 که در چین مستقر شده، از پردازنده های اینتل Xeon E5-2692 12C و Xeon Phi 32S1P استفاده می کند. لازم به اشاره است که در میان لیست ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان، ۴۴۵ عدد از آنها از تکنولوژی های توسعه یافته از سوی اینتل بهره گرفته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Ali
    Ali | ۲ آذر ۱۳۹۴

    چی جوریه که چین برای ششمین بار متوالی مقام اول رو کسب می کنه ولی توی سال 2012 ابر کامپیوتر انرژی هسته ای امریکا اول میشه؟؟

  • آروین
    آروین | ۲ آذر ۱۳۹۴

    حالا اسمشو یه چی گذاشته فکر کرده بامزس

  • vahid
    vahid | ۱ آذر ۱۳۹۴

    استفاده و كاربرد ابر كامپیوتر ها چه ربطی به دیوایس های موبایلیو اندروید و ای او اسو این چیزای پیشو پا افتاده داره؟

  • pop_0098
    pop_0098 | ۱ آذر ۱۳۹۴

    نظراتون کلا از موضوع دوره انروید چه ربطی به ابر کامپیوتر داره اخه

    هزینه خوب میکنند ولی نبود مغز تو این جمعیت بهترین ابزار هم داشته باشند فاینده نداره براشون

    همش اطلاعات صنعتی را یا کپی میکنه یا مشابهش را میزنه و کلا بازار خراب کنی خوبیه چین
    هند هم همین جور جمعیت بالا فقر زیاد مثل چین
    مثل شعار فرزند کمتر زندگی بهتره

    خدا جمعیت دارند فناوری که به دنیا بدن هیچی

  • sadr.saw
    sadr.saw | ۱ آذر ۱۳۹۴

    هه همین چینی ها رتبه سوم رو بعد اپل و سامسونگ دارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی