ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران برای نخستین بار، آب را با استفاده از لیزر خنک کردند

اغلب مردم تصورشان این است که لیزرها دستگاه هایی برای گرم کردن مواد هستند اما برای نخستین بار در دنیا، از این ابزارها برای خنک کردن آب استفاده شد. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق شدند با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰

اغلب مردم تصورشان این است که لیزرها دستگاه هایی برای گرم کردن مواد هستند اما برای نخستین بار در دنیا، از این ابزارها برای خنک کردن آب استفاده شد. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق شدند با استفاده از یک لیزر مادون قرمز که پرتویی با دمای 20 درجه سانتی گراد تولید می کرد، آب را خنک نمایند.

این گروه نتایج حاصل از تحقیقات خود را در مقاله ای به چاب رساند و در آن اعلام داشتند که «این نخستین باری است که از لیزر برای سرد کردن مایعاتی نظیر آب در شرایط مختلف استفاده می شود.»

یکی از دانشمندان مشارکت کننده در این پروژه می گوید که در ابتدای امر مطمئن نبوده خنک کردن آب با استفاده از لیزر ممکن باشد چراکه این ماده به طور معمول زمانی که در معرض پرتوی لیزری قرار می گیرد گرم می شود. همین مساله آنها را به فکر استفاده از لیزرهای مادون قرمز (که در مصارف بیولوژیکی نیز کاربرد دارند) به جای انواع نوری انداخت که اثری شبیه به آفتاب سوختگی را ایجاد می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

آنها در ادامه یک لیزر مادون قرمز را به سمت یکی از نانو کریستال های موجود در قطره آب گرفتند. اتم های موجود در آن نانو کریستال فوتون های نور را جذب کردند اما زمانی که آن فوتون ها از ذره آزاد شدند نسبت به زمانی که به آن تابیده شده بودند، انرژی بیشتری را در خود داشتند. انرژی آزاد شده اما، حاوی حرارت بیشتری بود که هم از آب و هم از کریستال آن به دست آمده بود.

دانشمندان بر این باورند که تحقیقات اخیر انجام شده می تواند آنها را در مورد روش های تقسیم سلولی و عملکرد آنزیم ها و مولکول ها راهنمایی کند اما تا به امروز امکان کندتر کردن این فرایند و یا منجم کردن موارد یاد شده برای مطالعه خواصشان فراهم نبوده است.

آنها در مقاله خود اینطور آورده اند: ممکن است با خنک سازی لیزری بتوان حیات را به صورت صحنه آهسته ثبت کرد و مزیت این کار هم آن است که دیگر نیازی به خنک کردن کل سلول ها (که ممکن است رفتار آن را از بین برده یا تغییر دهند) نخواهد بود.

چنانچه دانشمندان به توانایی اولیه برای خنک کردن بخش کوچکی از یک ماده دست پیدا کنند می توانند راهکارهای لازم برای پیشگیری از گرم شدن میکرو پردازنده ها را بیابند یا اینکه لیزرهای قدرتمندتری نسبت به انواع کنونی تولید نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱ آذر ۱۳۹۴

    یادش بخیر نارنجی یه خبر زده بود دانشگاه سنگا پور تونسته بودند یه چیپ با استفاده از لیزر خنک کنند هیچ وقت نفهمیدم چرا نیومد ؟!
    احتمالا لیزرایی که خنک میکنند خیلی مصرف برقشون بالاست

مطالب پیشنهادی