ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر توسعه هولولنز در مورد آینده هولوگرافیک ما چه نظراتی دارد؟

در انتهای اولین ماه از سال جاری میلادی، مایکروسافت از یک محصول بسیار هیجان انگیز پرده برداشت؛ هدستی به نام هولولنز که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده آمده بوده بود تا تصاویری هولوگرافیک را در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

در انتهای اولین ماه از سال جاری میلادی، مایکروسافت از یک محصول بسیار هیجان انگیز پرده برداشت؛ هدستی به نام هولولنز که با استفاده از فناوری واقعیت افزوده آمده بوده بود تا تصاویری هولوگرافیک را در کنار دنیای واقعی پیرامون کاربر رقم بزند.

می توانید با این هدست ماینکرفت بازی کنید و یا در اسکایپ تماس برقرار نمایید. اکنون این هدست البته هنوز مراحل توسعه خود را سپری می کند و نمی توان گفت که چنین کارهایی را بدون نقص انجام می دهد اما انتظار می رود با گذشت زمان، تمام مشکلات حل شوند.

در ماه های ابتدایی پس از رونمایی مایکروسافت از هولولنز، این شرکت اندکی بیش از اندازه در مورد خصوصیات جانبی آن راز داری می کرد اما اکنون به نظر می رسد که از آن نوع رفتار دست کشیده و می خواهد کاربران را بیشتر با قابلیت های فراوان آن آشنا سازد. در ابتدای هفته جاری بود که خبر همکاری مایکروسافت با خودروسازی به نام ولوو را برایتان منتشر کردیم. ولوو تصمیم دارد هولولنز را در اختیار مشتریان خود قرار دهد تا بتوانند با استفاده از فناوری واقعیت افروده، به شکلی واضح تر قابلیت های هر خودروی ساخته شده را مشاهده کنند.

در این میان یکی از خبرنگاران وب سایت ورج با مدیر توسعه پروژه هولولنز به نام آقای «اسکات اریکسون» به گفتگو پرداخته است؛ گفتگویی در مورد نسخه توسعه دهنده هولولنز که مایکروسافت رقمی ۳۰۰۰ دلاری را برایش طلب کرده تا تفاوت های میان واقعیت افزوده و واقعیت میکس شده [ادغامی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده] و رقابت آن با گوگل گلس. با دیجیاتو همراه باشید.

شما توسط هولولنز یک اتاق نمایش را در اختیار ولوو قرار داده اید که می تواند با آن خودروهایش را به نمایش بکشد. فکر می کنید آینده این همکاری به جز شخصی سازی اتومبیل و تغییر رنگ های خودرو به کجا ختم شود؟

با استفاده از هولولنز مشتریان قادر خواهند بود تا به سادگی رنگ خودروی هولوگرافیکی که در برابر چشمشان قرار گرفته را تغییر دهند و این موضوع برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. می توانید خود را ببینید که در اتاق خودرو نشسته اید و همه بخش های داخلی اش را مورد بررسی قرار می دهید.

با استفاده از هولولنز با نحوه کارکرد سنسورهای مختلفی که در خودروهای ولوو قرار گرفته اند آشنا خواهید شد. این ها همه مواردی هستند که انسان نمی تواند با چشم غیر مسلح ببیند اما هولولنز در چنین جایگاهی وارد میدان می شوند تا آموزش هایی نهایی را به ما بدهد.

تصور کنیم که یک اتاق نمایش داریم که در آن به جای هولولنز، از هدست واقعیت مجازی Vive که از سوی HTC در دست توسعه است استفاده می کنیم. می توانیم اشیا را در اندازه واقعی شان مشاهده کنیم و حتی با آنها به تعامل بپردازیم. دامنه و وسعت دید هم در چنین شرایطی بسیار بالاست و کاربر قادر می شود همه چیز را به شکل یکجا مشاهده کند. نقطه برتری هولولنز در چنین شرایطی نسبت به Vive چیست؟

یکی از برتری های هولولنز این است که شما در هنگام راه رفتن با هیچ شیء ای برخورد نخواهید کرد. می توانید یک اتاق نمایش بزرگ داشته باشید و در آن از پله ها بالا و پایین بروید. در چنین شرایطی نیاز نیست نگران باشید که به کجا حرکت می کنید و آیا در میانه راه به یک میز برخورد خواهید کرد؟ با هولولنز می دانید که به میز نزدیک می شوید یا از آن دور می گردید. دنیای اطراف خود را هم می بینید و این همان مزیتیست که واقعیت مجازی از آن بی بهره است.

ما به آن میگوییم واقعیت میکس شده؛ قابلیت قرار دادن هولوگرم در جهان واقعی که در برابر چشم شما قرار گرفته. تلاش نمی کنیم شما را از محیطی که در آن قرار گرفته اید دور کنیم. صرفا محیط پیرامون شما را با استفاده از هولوگرم ها جذاب تر می کنیم.

در واقع شما می گویید که تفاوت میان واقعیت افزوده و واقعیت میکس شده این است که واقعیت میکس شده بیشتر همانند یک نمایشگر سربالا [سیستم هاد] عمل می کند در حالی که واقعیت میکس شده می تواند موارد دیگری را به جهان واقعی اضافه کند؟ 

دقیقا. واقعیت مجازی یک جهان کاملا تخیلی و خیالی است. از طرف دیگر واقعیت افزوده در بیشتر موارد دید شما از پیرامونتان را مسدود می کند. واقعیت میکس شده به شما اجازه می دهد تا همه نقاط اطراف خود را ببینید علاوه بر عناصری که به شکل هولوگرافیک به آن اضافه می شوند. تصور می کنم واقعیت میکس شده بهترین قسمت ها از واقعیت افزوده و مجازی را در بر گرفته و یک دسته بندی جدید را آغاز می کند.

چه تعداد درخواست برای کیت توسعه هولولنز داشته اید؟

درخواست ها واقعا عالی بوده. نمی توانیم اعداد و ارقام را در اختیارتان بگذاریم اما از اعدادی که تا کنون به دست آمده اند واقعا راضی هستیم.

چرا سه هزار دلار؟ چرا صرفا تعداد محدودی از هولولنز را که تصمیم گرفته اید عرضه کنید را به رایگان در اختیار توسعه دهندگان قرار ندادید؟

به یاد داشته باشید که هولولنز یک کامپیوتر مستقل و بسیار قدرتمند است. پردازنده، سنسور و باتری هایی در آن به کار گرفته شده اند که در نوع خود بی نظیر هستند. در نتیجه هولولنز را نمی توان یک محصول کم اهمیت پنداشت.

از طرف دیگر به یاد داشته باشید که به دلیل قدرتمند بودن خود هولولنز، قرار نیست همانند برخی هدست های واقعیت مجازی آن را به یک کامپیوتر قدرتمند و گران قیمت متصل کنید. همه اش همینی است که در برابر شما قرار گرفته و می تواند کار یک کامپیوتر قدرتمند را خودش انجام دهد. بر همین اساس ۳۰۰۰ دلار، قیمتی است که به نظر ما صحیح می رسد.

چگونه توسعه دهندگانی که تمایل به خرید این محصول دارند را انتخاب می کنید؟ 

نمی توانیم با جزییات سخن بگوییم اما اطمینان حاصل خواهیم کرد که افراد دریافت کننده هولولنز واقعا توسعه دهنده هستند. می دانیم که اکنون کاربران بسیاری برای این دستگاه هیجان زده هستند اما می خواهیم مطمئن باشیم کسی که آن را دریافت می کند، در توسعه اش سهمی داشته باشد.

از طرفی پروسه تحقیقات چندان عجیب و غریب نیست. صرفا می پرسیم که آن شخص چه نوع زبان های برنامه نویسی را تا کنون کار کرده یا تجربه ای که تا حالا با واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و یا مباحث سه بعدی داشته چه بوده اند.

آیا محصولی که در نهایت به دست کاربر می رسد با کیت توسعه ای که در اختیار توسعه دهنده قرار خواهد گرفت یکی خواهد بود؟

جواب دادن به این پرسش اندکی سخت است. نمی توان آینده را پیشبینی کرد. این نسخه ای که اکنون می بینید، هنوز در دست توسعه است و مشخصا نیاز بازار را نیز در نظر خواهیم گرفت.

چرا تلاش نکردید رقیبی ارزان قیمت تر، مثلا با قیمت ۱۵۰۰ دلار برای گوگل گلس توسعه دهید؟ 

خودتان چه فکری می کنید؟

من به گلس به عنوان بخشی از تاریخ تکنولوژی احترام می گذارم اما به عنوان یک مصرف کننده، یک کالای نا امید کننده بود. مجبور بودید همه چیز را از یک مربع بسیار کوچک که در برابر یکی از چشمانتان قرار می گرفت مشاهده کنید، آن هم به شکل نیمه شفاف. هولولنز ولی این مشکل را به شکل مناسبی حل کرده. 

تصور می کنیم همین موضوع یکی از نقاط برتری واقعیت میکس شده است. شما در هولولنز یک کامپیوتر قدرتمند و مستقل را دارید که در حال اجرای ویندوز ۱۰ است و در قالب یک هدست روی سر شما قرار گرفته. مثالی که در مورد نیمه شفاف بودن اجزای اضافه شونده به گوگل گلس زدید همان واقعیت افزوده است. واقعیت میکس شده ولی به شما اجازه می دهد تا بهترین نوع از تجربه کاربری را به دست آورید، مخصوصا نسبت به محصولی که در موردش بحث شد.

بسیاری از افرادی که از هدست های واقعیت مجازی استفاده می کنند، متصور هستند که روزی این تکنولوژی با واقعیت افزوده ادغام خواهد شد. نظر شما راجع به این مسئله چیست؟

این اتفاق افتاده،‌ نامش هم هولولنز است!

البته نباید فراموش کرد که شما نمی توانید با هولولنز تجربه همه جانبه ای که آکیلس ریفت ایجاد می کند را به ارمغان بیاورید. 

واقعیت مجازی برای بازی کردن و انجام برخی کارهای سنگین دیگر واقعا عالیست؛ زمانی که سر جای خود نشسته اید و نگرانی از بابت تکان خوردنتان هم ندارید. اما به یاد داشته باشید که صرفا در چنین شرایطی می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

یکی از دلایلی که با آکیلس در اکس باکس و توسعه کنترلر همکاری کردیم نیز همین موضوع و تجربه آنها در بحث گیمینگ بود. واقعیت مجازی برای مباحث اینچنینی عالیست اما برای بقیه امور یا کاری که همین الان شرکت ولوو در حال انجام با هولولنز است، توانایی لازم را ندارد.

آیا نقطه تشابهی بین آکیلس رفیت و هولولنز وجود دارد؟

ما یک همکاری عالی با آکیلس داریم. مشخصا از همکاری آنها با تیم اکس باکس ما خبر دارید. دوباره باید یادآور شوم که انجام بازی با هدست های واقعیت مجازی تجربه ای عالی در اختیار کاربران قرار می دهد. در هر صورت، هر سه دسته بندی واقعیت مجازی، افزوده و میکس شده بسیار هیجان انگیز هستند و به نظرم به نقطه ای از زمان رسیده ایم که شاهد رشد بسیار سریع و عالی آنها خواهیم بود؛ رشدی که هنوز برای اعلام کردن رسمی اش کمی زود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۳ آذر ۱۳۹۴

    والا من یکی نمی دونم مایکروسافت باید چی کار با ویندوز فون تا راضی بشید تک تک جزئیات داخل ویندوز 10 عوض شده ، دیزاین ، برنامه ها ، قابلیت های جدید زیادی بهش اضافه شده

    • Ssd
      Ssd | ۳ آذر ۱۳۹۴

      خ ای یه ما له بالمر اومد??

  • Nomad
    Nomad | ۲ آذر ۱۳۹۴

    البته سرفیس هارو هم تحسین میکنم اما بازم هیچی مک بوک نمیشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی