ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک میلیارد کامپیوتر شخصی با بیش از سه سال سن؛ آیا دلیل موجهی برای جایگزینی آنها وجود دارد؟

به ادعای کمپانی اینتل، درحال حاضر بیش از یک میلیارد پی سی در دنیا وجود دارد که بیش از سه سال عمر دارند و دست کم نیمی از آنها 4 یا 5 ساله هستند. این ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲ آذر ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

به ادعای کمپانی اینتل، درحال حاضر بیش از یک میلیارد پی سی در دنیا وجود دارد که بیش از سه سال عمر دارند و دست کم نیمی از آنها 4 یا 5 ساله هستند. این بهترین فرصت برای شرکت های کامپیوتری به شمار می رود تا موجی از آپدیت به راه بیندازند و در این مسیر حسابی جیب های خود را پرپول کنند، اما مسئله اینجاست که کاربران همیشه به دلیل قانع کننده ای برای اینگونه هزینه نیاز دارند و به این راحتی چنین اقدامی انجام نمی دهند.

یک عقیده بازاری در پس ذهن سازنده های کامپیوتر هست که دوست ندارند کاربران از آن آگاه شوند و آن این است که، وقتی یک کامپیوتر کارکرده از سه سال پیش را در کنار کامپیوتر کارکرده جدید قرار دهید تقریبا هیچ نوع تفاوتی میان آنها مشاهده نخواهید نمود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این کمپانی ها برای فروش محصول خود تبلیغات گسترده ای انجام می دهند و روی کاغذ در مورد سرعت بیشتر و نتایج عالی بنچمارک آن سخن می گویند اما در واقعیت سیستم های جدید با نسخه های پیشین فرق چندانی ندارند. البته نباید انکار کرد که سرعت آنها شاید کمی بیشتر باشد یا سریع تر راه اندازی شوند اما در اصل ماجرا فرق چندانی نمی کنند و همه کامپیوترهای جدید و قدیم در یک محدوده می توانند نیازهای کاربر را مرتفع کنند.

البته اگر بخواهید از همه قابلیت های اصلی سیستم های جدید بهره بگیرید، داستان فرق می کند و بدون شک تفاوت زیادی را حس خواهید کرد. اما برای کاربران خانگی که استفاده های ساده و معینی از کامپیوتر دارند، تعویض کامپیوتر فکر چندان خوبی به نظر نمی رسد زیرا کامپیوتر سه یا 5 ساله آنها هم از عهده همان کارهایی بر می آید که کامپیوتر جدید قرار است انجام دهد.

مشکلی که این روزها صنعت کامپیوتر را با چالش مواجه کرده این است که کاربران می بایست دقیقا وسیله ای خریداری کنند که نمونه مشابه آن را دارند و مدل های جدیدش عملا نیاز تازه ای را پاسخ نمی دهند. این ماجرا شبیه لامپی است که تا نسوزد فرد به سراغ نمونه جدید آن نخواهد رفت. بنابراین، برای تحریک او به خرید باید قابلیت ها و امکانات تازه ای را عرضه نمایید که محصول را کاربردی تر از قبل کنند.

اضافه شدن کلمه ی «اسمارت» به گستره ی وسیعی از ابزارها از لامپ گرفته تا ترموستات نشانگر این است که آنها حالا ویژگی هایی تازه دارند و این امکانات جدید هستند که کاربران را وادار به هزینه ی مجدد می سازند. البته این اشتیاق برای خریدن اسمارت دیوایس ها نیز دیر یا زود از بین می رود و افراد بازهم تنها زمانی آنها را عوض خواهند کرد که الزام پدید آید.

دیوایس های مدرن طول عمر زیادی دارند و همین مساله، نوعی چالش برای افرادی به شمار می رود که قصد فروش این نوع وسایل و سودبردن از آنها را دارند.

این دقیقا مسئله ای است که در دنیای پی سی ها شاهد آن هستیم. عملکرد و تمام متغیرهای وابسته به آن، در همان وضعیت قبلی باقی مانده اند و ویژگی های زیادی برای مانور دادن روی آن برای فروش بیشتر نمانده است و در ضمن، افراد زیادی هم هستند که دوست دارند وسایل پر زرق و برق تازه همانند تبلت یا اسمارت فون برای خود خریداری کنند.

این دقیقا گودالی است که شرکت های تولیدکننده لوازم و تجهیزات کامپیوتری در آن گرفتار شده اند و خودشان هم به خوبی می دانند، به جای ساخت پی سی های جدید، بهتر است روی ساخت دستگاه های دیگر تمرکز کنند. حتی ایجاد تنوع و اعمال خلاقیت در آنها مثلا ساخت کامپیوترهای آل-این-وان هم تفاتی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند.

از آنجا که مایکروسافت ویندوز 10 را برای همه کاربرانی که ویندوز 7 یا 8 دارند به طور رایگان ارائه می دهد، پس یکی از بهانه های اصلی پیشین برای خرید کامپیوتر های جدید از بین رفته است. قبلا فرد با خودش حساب می کرد به جای اینکه برای خرید نسخه جدید سیستم عامل مبلغی را هزینه کند، به طور کلی پی سی خود را عوض نماید تا دستگاه از هر دو نظر سخت افزاری و نرم افزاری آپدیت شود. اما با این حرکت مایکروسافت، این بهانه دیگر وجود ندارد.

در آخر هم باید بگوییم تاکنون بزرگ ترین فاکتور محدودکننده پی سی ها، هارد دیسک آنها بود، همگی می دانیم یک هارد دیسک که چندین سال کار کرده و سالم به نظر می رسد هر لحظه ممکن است به مشکل بر بخورد ولی اکنون با فراگیر شدن درایوهای SSD، کامپیوترهای جدید طول عمر بیشتری دارند و باز هم دلایل تعویض شان کمتر شده.

همه این مسایل نشان می دهند که آینده فروش پی سی ها چندان روشن نیست افراد هنوز در صورت نیاز اقدام به خرید کامپیوتری تازه می کنند ولی اشتیاق آنها به ارتقا و تهیه قطعات نو هر روز کمتر از قبل می شود و همین امر سبب می گردد که به شکل مداوم درآمد فعالان این حوزه کاهش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • مبین
    مبین | ۵ آذر ۱۳۹۴

    برای کاربرای عادی نیاز به ارتقا نیست اما برنامه نویسا، طراحا، بازی سازا و گیمرا براشون مهمه، حتی یکم قدرت بیشتر

  • masih
    masih | ۳ آذر ۱۳۹۴

    از منم مال پنج ساله پیشه ولی جدیدا رم را 16 گیگ کردم و هالا هالا دیگه فکر عوض کردن نمیکنم

  • سجاد
    سجاد | ۲ آذر ۱۳۹۴

    لپ تاپ من تا یه ماه دیگه پنج ساله میشه که اخیرا یکی دو باری بلو اسکرین برام ظاهر شده با یه پیغامی درباره حافظه لپ تاپ که دقیقا منظورشو نفهمیدم. ولی تا نسوزه هم نمیرم جدید بخرم چون ارتقا خاصی در لپ تاپ های جدید به نسبت لپ تاپ خودم نمیبینم

  • امیر
    امیر | ۲ آذر ۱۳۹۴

    از همه بدتر اینتله
    که هرسال یه قری میده
    هرسال سوکت عوض میکنه بخاطر مجبور کردن کاربر به خرید
    وگرنه خیلی ها با ارتقاء جزیی کارشون راه می افته

    • امیر
      امیر | ۲ آذر ۱۳۹۴

      با عوض کردن 2تا قطعه میتونتد ویندوز امن تر و جدید روی پی سی قدیمی شون داشته باشند
      اما این سیاست مسخره تغییر هر روز سوکت اینتل خیلی مسخره است

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی