ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به نام مایکروسافت به کام دیگران؛ پروژه هایی که ناتمام ماندند

مایکروسافت در طول فعالیت چند ساله خود محصولات موفقی را تولید کرد که ویندوز، آفیس، Azure و اکس باکس تنها برخی از آنها را تشکیل می دهند. اما پروژه های متعدد دیگری هم وجود دارند که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

مایکروسافت در طول فعالیت چند ساله خود محصولات موفقی را تولید کرد که ویندوز، آفیس، Azure و اکس باکس تنها برخی از آنها را تشکیل می دهند.

اما پروژه های متعدد دیگری هم وجود دارند که آمدند و رفتند. علت هم صرفا بی خبری و سهل انگاری مدیران این شرکت از اهمیت نوآوری هایی بوده که زمانی به ذهن خلاق مهندسانش خطور کرده و کنار گذاشته شدند.

تردیدی نیست که این محصولات فراتر از مقتضیات زمان خود بودند اما مایکروسافت باید آنها را دنبال می کرد و به ثمر می نشاند. در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا نمونه ای از نوآوری های آینده نگرانه این شرکت مستقر در ردموند را از نظر بگذرانیم که مورد بی توجهی مدیران آن گرفتند و نتیجه ای را در بر نداشتند.

Microsoft Portrair

microsoft-portrait

زمان معرفی: اواخر دهه 1990 میلادی

پورتره، آنطور که مایکروسافت توصیفش کرده نوعی نرم افزار ویدئو کنفرانس با بیت ریت بسیار پایین بود که قبل از اسکایپ (که مایکروسافت آن را با عقد قرارداد 8.5 میلیارد دلاری خریداری کرد) عرضه شد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: بسیار زیاد. طبق اعلام مایکروسافت روزانه سه میلیارد دقیقه تماس از طریق این اپلیکیشن برقرار می شود.


Terraserver

terraserver

زمان معرفی: 1997

تراسرور همان گوگل ارث بود پیش از آنکه ایده اش حتی به ذهن مهندسان مانتین ویو خطور کند. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می توانستند خانه خود، ساختمان های مجاور یا مکان هایی که پیشتر در آنها حضور نداشته اند را از طریق تصویربرداری ماهواره ای مشاهده نمایند. تراسرور در سال 1999 میلادی به کلی کنار گذاشته شد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: گوگل مپس یکی از پرکاربردترین ایده هایی است که تا به حال به جهانیان عرضه شده و از لحاظ اهمیت تنها پس از فیسبوک، یوتوب و سرویس های گوگل قرار می گیرد. طبق گزارشات، این اپ در سال 2014 میلادی بیش از 65 میلیون بار دانلود شده است.


مسنجر MSN

msn-messenger

زمان معرفی: 1995

مسنجر MSN نخستین شبکه اجتماعی در دنیا بود. تقریبا ده سال قبل از آنکه مارک زاکربرگ فیسبوک را راه اندازی کند، مشتریان این شرکت برای هم پیام های کوتاه از طریق آن ارسال می کردند و برای خود استاتوس می گذاشتند (همین ایده بعدها در توئیتر پیاده سازی شد) و بسیاری دیگر از کارهایی را انجام می دادند که این روزها به لطف شبکه های اجتماعی امکان پذیر است. این اپ پیام رسان در سال 2012 میلادی به فعالیت خود خاتمه داد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: فیس بوک بیش از یک و نیم میلیارد کاربرد دارد و شمار کاربران توئیتر هم بالغ بر 400 میلیون نفر است. اپلیکیشن های چت نظیر واتس اپ و وی چت نیز به ترتیب 900 و 650 میلیون کاربر دارند که مرتبا نیز بر جمعیت آنها اضافه می شود.


ویندوز موبایل

windows-mobile

زمان معرفی: 2000

ویندوز موبایل نخستین سیستم عامل ویژه تلفن های همراه بود که به صورت انبوه به بازار عرضه گردید و می شد از آن روی دستگاه های پیشرفته آن دوران که بیشترشان هم از سوی اچ تی سی عرضه می شدند، به خدمت گرفت.

ویندوز موبایل امکاناتی نظیر اپ استور و مرورگر اختصاصی داشت و از صفحات تاچ نیز پشتیبانی می کرد. مایکروسافت بعد از ارائه ویندوز فون 7 در سال 2012 میلادی عرضه این سیستم عامل را متوقف کرد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: به شدت زیاد. کسب و کار اپل در حوزه تولید موبایل و به طور مشخص آیفون در سال 2012 میلادی، درآمدی بالغ بر 150 میلیارد دلار را برای آن به ارمغان آورد. سیستم عامل متن باز گوگل موسوم به اندروید نیز از هر 5 نفر روی کره زمین توسط یکی از آنها استفاده می شود. سامسونگ نیز از فروش محصولات سری گلکسی خود تا به حال ده ها میلیارد دلار را به جیب زده است.


 

تبلت پی سی

the-tablet-pc-in-2002 (1)

زمان معرفی: 2002

نخستین تبلت مایکروسافت یک کامپیوتر شخصی دسکتاپی بود که به نمایشگر تاچ مجهز شده بود. این دستگاه می توانست اپلیکیشن های ویندوز اکس پی را اجرا کند و کاربرانش قادر بودند که از طریق استایلوس با آن تعامل داشته باشند. مایکروسافت هیچگاه به صورت رسمی آن پروژه را متوقف نکرد اما هیچگونه تبلت جدیدی بین سال های 2003 تا 2012 میلادی از سوی این شرکت مستقر در ردموند عرضه نشد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: کسب و کار اپل از آیپد در هر بازه زمانی سه ماهه درآمدی 5 میلیار دلاری برای آن دارد و به این شرکت امکان داده به مشتریان سازمانی نزدیک شود که پیشتر ترجیح می دادند صرفا از ویندوز استفاده نمایند.

 

 

 

 


Microsoft Mail

microsoft-mail

زمان معرفی: 1991 میلادی

این اپلیکیشن امکان ارسال و دریافت پیام ها از طریق شبکه های بومی را فراهم می کرد و می توان آن را شکل نخستین اما ابتدائی از ایمیل قلمداد کرد. مایکروسافت عرضه این اپلیکیشن را در دهه 1990 میلادی متوقف کرد.

اهمیت آن در عصر کنونی: تقریبا هر کسی که از اینترنت استفاده می کند برای خودش ایمیل دارد. طبق اعلام مایکروسافت اوت لوک به تنهایی بیش از 400 میلیون کاربر دارد و شمار استفاده کنندگان گوگل میل هم حدودا 450 میلیون نفر است.


 

Microsoft Bob

microsoft-bob

زمان معرفی: 1995

باب یک اینترفیس کاربری گرافیکی برای ویندوز 3.1 و ویندوز 95 بود که به ترتیب در سال 1992 و 1995 از راه رسیدند. درک مکانیزم آن اینترفیس بسیار ساده بود و به همین خاطر کار کردن با ویندوز و کامپیوترهای شخصی را برای کاربران ساده می کرد با این همه، هیچگاه نتوانست به موفقیت دست پیدا کند.

کامپیوترهای ویندوزی تا قبل از ارائه باب از اینترفیس هایی حاوی کدهای خطی استفاده می کردند که صرفا متونی روی یک صفحه بودند.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: هر تعاملی که ما با بیش از 1.5 میلیون دستگاه کامپیوتر (این آمار تا اواخر سال 2013 سندیت دارد) در دنیا انجام می دهیم از طریق اینترفیس های گرافیکی انجام می شود.


 

ساعت هوشمند Timex DataLink

the-timex-datalink-smartwatch

زمان معرفی: 1994

این ساعت محصول همکاری مایکروسافت است با کمپانی تایمکس و می توان آن را نوعی پوشیدنی جایگزین برای دستیارهای شخصی ارائه دهنده اطلاعات خواند. ساعت هایی که لوگوی مایکروسافت را داشتند در سفرهای فضایی توسط کارشناسان ناسا مورد استفاده قرار گرفتند اما هیچگاه به مرحله تولید تجاری نرسیدند.

اهمیت این ایده در عصر کنونی: ساعت های هوشمند مدتی است که به یک محصول تجاری موفق بدل شده اند و شرکت های زیادی از جمله اپل آن را به سبد کالاهای خود اضافه کرده اند. براساس اعلام تحلیلگران این شرکت از آوریل تا حالا، بیش از 7 میلیون دستگاه از این گجت را به فروش رسانده است.


 

MSN TV

زمان معرفی: 1996

در سال 1995 میلادی، مایکروسافت شرکت WebTV Networks را با عقد قراردادی به ارزش 425 میلیون دلار خریداری کرد و محصولی به نام MSN TV را روانه بازار نمود؛ نخستین تلویزیون هوشمند دنیا که قابلیت اتصال به اینترنت داشت و می شد برای وبگردی از آن استفاده نمود. پروژه ساخت این محصول در سال 2013 میلادی متوقف شد.

اهمیت این ایده در عصر کنونی: اسمارت تی وی ها کسب و کاری پرسود برای سامسونگ، الجی و اپل هستند و از سال 2009 میلادی تا به امروز، سامسونگ بالغ بر 75 میلیون دستگاه تلویزیون فروخته است.


 

Microsoft Courier

زمان معرفی: هیچگاه

این گجت نخستین بار در سال 2008 میلادی و در جریان یک نشست خبری توسط مایکروسافت معرفی و در سال 2010 میلادی از رده خارج شد و در همان سال، اپل آیپد را معرفی کرد.

آن دستگاه نسخه اولیه از چیزی بود که بعدها تبلت های سری سرفس از روی آن ساخته شدند و یک نمایشگر «تاشو» و دوربین داخلی داشت.

اهمیت این ایده در عصر کنونی: کسب و کار مایکروسافت از بازار محصولات سرفس حدودا 888 میلیون دلار در هر سه ماهه برایش سود دارد که به مراتب کمتر از درآمد 5 میلیارد دلاری اپل در این حوزه است.


 

سرویس Zune Music Pass

zune-music-pass

زمان معرفی: 2010

این سرویس که حالا با نام Groove Music شناخته می شود در کنار پلیرهای سری زون عرضه گردید و در ازای دریافت 9.99 دلار به صورت ماهانه امکان استریم موسیقی را برای کاربرانش فراهم می کرد. میتوان آن را مشابه به اپل موزیک دانست که در سال 2015 میلادی راه اندازی شد و با دریافت همین مبلغ کاری مشابه را انجام می دهد.

اهمیت این ایده در عصر حاضر: اسپاتیفای، اپل، گوگل و پاندورا همگی شانه به شانه هم در صنعت موسیقی حرکت می کنند و مجموعه های عظیم ترانه های خود را مرتبا با قیمتی پایین تر به مخاطبانشان عرضه می کنند. اسپاتیفای حالا 75 میلیون کاربر دارد که از این میزان 20 میلیون نفرشان پولی هستند. این در حالی است که جمعیت 15 میلیون مشترک پولی اپل موزیک ظرف کمتر از 6 ماه به آن ملحق شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۴ آذر ۱۳۹۴

    بعضی از پروژه های نام برده شده در حال حاضر به شکلی تکامل پیدا کردن و مخاطب های خودشون رو دارن
    البته از ضعف مدیریتی مایکروسافت هم نمیشه چشم پوشی کرد

  • ایمان
    ایمان | ۴ آذر ۱۳۹۴

    خیلی جالب بود خسته نباشید
    واقعا عجیب بود
    من مدیریت َضعیف رو دلیل این ناموفقیت ها میبینم چون عیده ها طلایین فقط باید درست مدیریت بشن
    البته الان کاپتان ساتیا فعلا کارش خیلی درسته درکل مایکروسافت همیشه برای من قابل احترام باقی میمونه

  • safi
    safi | ۴ آذر ۱۳۹۴

    همش بخاطر این بود که خیلی زود تر از زمانش این قابلیت هارو درست کرده بود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی