ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان سر و مغز گونه ای از کرم های تخت را روی گونه ای دیگر پرورش دادند

تیمی از زیست شناسان دانشگاه Tufts گونه ای از کرم های تخت را در محیط آزمایشگاه پرورش داده اند که سر و مغز گونه ای دیگر را در بدن خود دارد. آنها این کار را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

تیمی از زیست شناسان دانشگاه Tufts گونه ای از کرم های تخت را در محیط آزمایشگاه پرورش داده اند که سر و مغز گونه ای دیگر را در بدن خود دارد. آنها این کار را بدون دستکاری توالی ژنوم جانور انجام داده اند و برای این منظور صرفا سیناپس های الکتریکی در بدن کرم را تغییر داده اند.

این تحقیقات نشان می دهد که آناتومی در مقیاس وسیع در ژنوم این کرم ها نهادینه نشده است و می تواند از مدارهای فیزیولوژیکی خارج از ژن ها (دست کم در کرم های تخت) تاثیر بپذیرد.

نتایج حاصل از این تحقیقات در هفته جاری در نشریه بین المللی علوم مولکولی منتشر گردید. برای اطلاعات از جزئیات بیشتر در این رابطه با دیجیاتو همراه باشید.

مایکل لوین از پژوهشگران و مولفان ارشد این پروژه در این باره گفت: معمولا تصور می شود که توالی و ساختار کورماتین (همان ماده ای که کروموزوم ها را می سازد) شکل یک اورگانیزم را معین می کند اما نتایج به دست آمده نشان می دهند که کارکرد شبکه های فیزیولوژیکی می تواند بر آناتومی پیش فرض خاص یک گونه غلبه کند.

بسته به اینکه کرم تخت مورد نظر در تایمل لاین تکاملی خود تا چه اندازه به کرم هدف نزدیک تر باشد، انجام این کار نیز ساده تر خواهد بود و این نشان می دهد که مدارهای فیزیولوژیکی می توانند نقشی در فرایند تکاملی جانداران داشته باشند.

جالب است بدانید که تغییرات ایجاد شده نیز پایدار و دائمی نبودند. بعد از چند هفته، شکل سر کرم ها به ابعاد و اندازه اولیه شان تغییر یافت و عاقبت به صورت عادی درآمد. البته برای درک بهتر این پروسه لازم است که تحقیقات بیشتری انجام بگیرد.

اما چرا دانشمندان باید سر کرم های دیگر را روی بدن گونه دیگر پرورش دهند؟ به بیان دیگر نتیجه و برآیند این پژوهش چیست؟ این آزمایش جدای از آنکه میتواند اطلاعاتی را در مورد فرایندهای تکاملی در اختیار پژوهشگران قرار دهد، درک آنها را از عیوب نوزادان در حین تولد و اصلاح نسل را نیز بالا می برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حامد
    حامد | ۴ آذر ۱۳۹۴

    مطلب خیلی جالب بود. ممنون.

مطالب پیشنهادی