ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر زندگی شگفت انگیز یان کوم توسعه دهنده اپلیکیشن واتس اپ

یان کوم، یکی از موسسین اپلیکیشن واتس اپ، با فروش بخشی از سهام فیسبوک، هفته گذشته 300 میلیون دلار به جیب زد. البته، این میزان از سهام برای ثروت اندوزی فروخته نشده بود و لازم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

یان کوم، یکی از موسسین اپلیکیشن واتس اپ، با فروش بخشی از سهام فیسبوک، هفته گذشته 300 میلیون دلار به جیب زد. البته، این میزان از سهام برای ثروت اندوزی فروخته نشده بود و لازم است تا کوم مالیات فروش کمپانی اش به فیسبوک را بپردازد.

با این حال، او حالا یک ثروتمند اوکراینی است که در آمریکا زندگی می کند و زندگی بر وفق مرادش می گذرد. شاید حالا همه چیز خوب باشد اما یان کوم همیشه تامین نبوده و از دل شرایط سخت بیرون آمده.

داستان موفقیت کوم بسیار عبرت آموز است و مسیر زندگی وی نشان می دهد که چگونه می توان یک میلیاردر خود ساخته بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

1
دارایی کوم، 8.8 میلیارد دلار برآورد شده و وی در لیست ثروتمندترین کارآفرینان آمریکایی زیر 40 سال، رتبه سوم را اشغال کرده است.
3
وی در سال 1976 در خانه ای متولد شد که حتی آب نداشت.
4
وی از دوران کودکی اش اینچنین می گوید: «اوضاع آنقدر خراب بود که حتی مدرسه ما سرویس بهداشتی نداشت. تصور کنید در دمای -20 درجه زمستان های اوکراین، بچه ها باید مسیری طولانی را طی می کردند تا به سرویس بهداشتی برسند. جامعه بسیار بسته بود، شما می توانید 1984 را بخوانید اما تجربه اش نمی کنید.»
5
پس از اینکه کوم 16 ساله شد، وی به همراه مادرش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرده و جامعه کمونیستی اوکراین را پشت سر گذاشتند و ساختمانی در مانتین ویو، کالیفرنیا اجاره کردند و برای تهیه غذا از فود استمپ ها استفاده می کردند.
6
در دوران دبیرستان، کوم با خرید دستور کار ابزارها، به خود دانش کامپیوتر آموخت و هرگاه خواندن آن ها را تمام می کرد، نوشته ها را باز می گرداند.
7
وی به سختی دوران دبیرستان را پشت سرگذاشت اما توانست در دانشگاه San Jose مشغول تحصیل شود و همزمان برای شرکت Ernst and Young به عنوان یک تستر بخش امنیت آغاز به کار کرد.
8
زمانی که تحت قرارداد با Ernst and Youn بود، برایان اکتون، مهندس سابق یاهو را پیدا کرد. وی به او کمک کرد تا شغلی در یاهو پیدا کند.
9
یان کوم 21 ساله، سعی می کرد به صورت تمام وقت در یاهو باشد و همزمان هم درس را ادامه دهد اما یک روز دیوید فیلو، یکی از موسسین شرکت به مشکل سرور بر خورد و سریعا با کوم تماس گرفت. مکالمه اینطور بود: «کدوم گوری هستی؟» کوم در جواب گفت: «سر کلاس!» چندی بعد، کوم تصمیم گرفت تحصیل را کنار بگذارد.
10
همزمان با یاهو، در یک گروه هکری به نام w00w00 عضو بود و زمانی که به مشکل می خورد، از اعضای گروه کمک می گرفت تا مشکلات یاهو را برطرف کند.
11
او به مدت 9 سال در یاهو مشغول به کار بود اما در نهایت سال 2007 به همراه اکتون شرکت را ترک کرد تا برای مدتی مسافرت کرده و به ورزش کردن بپردازد.
12
پس از اینکه از سفر و مرخصی طولانی بازگشتند، به فیسبوک رفتند و درخواست دادند اما درخواست شان رد شد!
13
در طول دورانی که به کاری مشغول نبود، کوم تصمیم گرفت نرم افزاری برای تلفن بسازد که به دیگران اجازه می داد وضعیت های مختلف برای خود مشخص کنند. بعدها در 23 فوریه 2009، این اپلیکیشن رسمی شد و با کمک اکتون، واتس اپ به یک سرویس پیام رسان تبدیل گشت.
14
اولین دفتر کار واتس اپ چند کابین به هم پیوسته بود که با Evernote به اشتراک گذاشته شده بود. شرایط به قدری سخت بود که کارکنان باید با پتو و متکا خودشان را گرم نگه می داشتند. اکتون و کوم از همان ابتدا فلسفه اپلیکیشن بدون تبلیغ را در سر داشتند.
15
کوم می گوید ما دوست داریم اطلاعات اندکی از کاربران مان داشته باشیم، در واقع هر چه کمتر، بهتر. واتس اپ نه اسم شما را می داند، نه نژاد و جنسیت تان را. از آنجایی که واتس اپ اپلیکیشنی تبلیغ محور نیست، نیازی هم به اطلاعات شخصی وجود ندارد.
16
بدون هیچ تبلیغ و روابط عمومی قوی، اپلیکیشن سریعا محبوب شد.
17
سال 2012، زاکربرگ و کوم اولین جلسه خود را برگزار کردند که البته نتیجه ای هم در بر نداشت. هنوز زمان باقی مانده بود تا فیسبوک از خرید خود مطمئن شود.
18
اما این دو با یکدیگر تا دو سال بعد هنوز هم در تماس بودند و مرتبا در مورد ایده اتصال مردم در سراسر جهان به یکدیگر حرف می زدند.
19
فوریه 2014، سر میز غذا، زاکربرگ قرارداد خرید واتس اپ را به کوم ارائه داد. چندی بود در روز ولنتاین، یان با خانه زاکربرگ رفت تا جزئیات قرارداد را با یکدیگر بررسی کنند.
20
شب قبل از امضای قرارداد، وی بسیار مشغول بود و زمانی که ساعت 2:30 شب در حال بازگشت به خانه بود لاستیک ماشین اش ترکید و تقریبا یان کوم در حال فقید شدن بود.
21
روز بعد، در یک حرکت نمادین، کوم قرارداد را روی در دفتر کار قدیمی اش امضا کرد.
22
تا فوریه سال 2014، ارزش سهام وی در واتس اپ 6.8 میلیارد دلار بود.
23
کوم به هیئت مدیره فیسبوک پیوست و با حقوق سالانه 1 دلار موافقت کرد (درست مثل زاکربرگ) اما ارزش سهام او 2 میلیارد دلار بود.
25
چند روز پس از فروخته شدن واتس اپ، اکتون و کوم به بارسلون سفر کردند و در آنجا با خاویر تریاس، شهردار بارسلون ملاقات کردند.
29
چند ماه پس از امضای قرارداد، کوم مبلغ 556 میلیون دلار به بنیان اجتماعی سیلیکون ولی اهدا کرد.
31
زمانی که فیسبوک در سال 2014 واتس اپ را خرید، اپلیکیشن 450 میلیون کاربر فعال داشت. حالا این رقم به 900 میلیون رسیده است.
32
کوم می گوید تا زمانی که همه ی آدم های دنیا راهی ساده و ارزان برای ارتباط با دوستان و وابستگان خود پیدا نکرده اند، دست از کار نمی کشیم.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • saman.farabi4040
    saman.farabi4040 | ۳۰ دی ۱۳۹۴

    من واتس اپ داشتم قبلا ولی الاین لاین نصب کردن کیفیت تماسای لاین یه چیز دیگست دیتای کمتری هم مصرف میکنه

  • Ali
    Ali | ۶ آذر ۱۳۹۴

    یعنی آرزو به دل موندم یکی که موفق شده به محل زندگیش بستگی نداشته باشه!
    یعنی یارو تو بیست سالگی خیلی راحت میتونه بره تو یاهو کار کنه. حالا فکر کن طرف اگه ایران بود تو همین سن توی دیجیاتو هم نمی تونست کار کنه چه برسه به یاهو!
    یعنی موفقیت چیزی نیست جز شانس!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی