ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

زندگی انسان پس از تکینگی فناوری به چه صورت خواهد بود؟

فرضیه ای وجود دارد که می گوید پیشرفت فناوری به گونه ای پیش خواهد رفت که روزی، هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی گرفته و سبب به خطر افتادن جان انسان ها خواهد شد. ربات ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۶ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۰

فرضیه ای وجود دارد که می گوید پیشرفت فناوری به گونه ای پیش خواهد رفت که روزی، هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی گرفته و سبب به خطر افتادن جان انسان ها خواهد شد. ربات ها دیگر به انسان ها نیازی نخواهند داشت و ما صرفا موجوداتی عقب افتاده خواهیم بود که جلوی دست و پای ربات ها برای پیشرفت را گرفته ایم.

دانشمندان در ارتباط با جزئیات این ماجرا توافقی ندارند و هر کس براساس علم و دانش خود، فرضیه ای ارائه می دهد. از 30 تا 1000 سال آینده، هر زمانی ممکن است تکینگی فناوری رخ داده و زندگی انسان ها به شکلی دیگر پیش رود.

اما باید در نظر داشته باشیم، پیش از اینکه انسان ها برده ربات ها شوند، چنین موجی را تحت کنترل بگیریم و بدانیم که ماهیت وجودی هوش مصنوعی، کمک به بشر است، نه جایگزینی.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

همه چیز عوض خواهد شد

everything-is-going-to-change

اولین بار، واژه تکینگی در حوزه فناوری توسط ریاضی دان مجار، جان فن نویمان مورد استفاده قرار گرفت. وی در سال 1958 گفت که تداوم شتاب در پیشرفت تکنولوژی و تغییر نحوه زندگی انسان نباید ادامه یابد.

در این صورت زندگی بشر تغییراتی خواهد یافت که در آن دنیای ما دیگر مشابه گذشته نیست. و همین اتفاق حالا در حال رخ دادن است.

انفجار هوش مصنوعی سبب پدید آمدن ماشین های بهتر توسط ماشین ها خواهد شد

an-intelligence-explosion-will-allow-machines-to-make-better-machines

در سال 1965، یک ریاضیدان دیگر پیش بینی کرد که ربات ها بالاخره قادر خواهند شد تا ماشین های بهتری نسبت به خودشان بسازند. وی گفت اگر به یک ماشین فوق هوشمند اجازه تفکر بدهید، از هر انسان باهوش دیگری پیشی خواهد گرفت.

از آنجایی که طراحی یکی از همین فعالیت های فکری است، بنابراین یک ماشین فوق هوشمند قادر خواهد بود تا نمونه های بهتری بسازد و این روند پشت سر هم رخ می دهد، در نتیجه شاهد انفجار هوش مصنوعی خواهیم بود.

نکته اینجاست که ماشین فوق هوشمندی که حالا خودآگاه تصمیم به طراحی ماشین دیگر گرفته، آخرین اختراع بشر خواهد بود و پس از آن انسان ها نقشی در تولید نخواهند داشت و همه چیز به عهده هوش مصنوعی خواهد بود. حتی استیفن هاوکینگ هم در رابطه با این مسئله شدیدا نگران است.

ماشین ها جایگزین ما خواهند شد

the-machines-are-maybe-going-to-take-over

آلن تورینگ، ریاضیدان نابغه بریتانیایی که بندیکت کامبربچ، نقش وی را در فیلم سینمایی The Imitiation Game بازی کرد، نمایی از تکینگی را به ما نشان داد. نه تنها ماشین ها از ما بهتر فکر خواهند کرد، بلکه دیگر استفاده ای برای ما پیدا نمی کنند.

وقتی ما موجودات ناقص تری هستیم و آن ها می توانند از پس هر کاری بر بیایند، چه نیازی به وجود ما خواهد بود؟ در بهترین حالت ممکن، ما به گوشه ای رانده می شویم و همه کارها توسط ربات ها صورت می پذیرد.

دانشمندان می گویند تکینگی زمانی است که انسان ها نسل بعد خود را خواهند یافت

A male robot thinking about something. Isolated on white background.

هانس موراوک یک قدم فراتر می رود و می گوید هوش مصنوعی جایگزین انسان ها خواهند شد و به نوعی ربات ها نسل بعدی ما می شوند. وی در کتاب Mind Children می نویسد که ربات ها طی سال های 2030 الی 2050، به گونه ای مصنوعی بدل خواهند شد.

درست همانند علم زیست شناسی که جانوران به گونه های مختلف تقسیم می شوند، ربات ها و به طور کل، زندگی تصنعی هم جایگاه خود را در زمین باز خواهد کرد و گسترش می یابد. اگرچه این فرم از زندگی برآمده از هوش انسانی ما است اما ادامه رشد آن از محدوده ما خارج است.

هوش مصنوعی به این نتیجه خواهد رسید که انسان ها دیگر بی فایده اند

artificial-intelligence-may-find-that-theres-no-real-use-for-humanity

ایلان ماسک، موسس اسپیس اکس بیش از حد نگران هوش مصنوعی است. وی می گوید بیش از اینکه نگران بمب هسته ای باشیم، باید از پیشرفت هوش مصنوعی بترسیم و برای درک بهتر این مسئله توصیه می کند که کتاب Superintelligence از نیک بوستروم را بخوانیم.

بوستروم، موسس انستیتو آینده بشر در آکسفورد می گوید هوش مصنوعی ایجاد شده طی تکینگی، به زندگی انسان ها پایان خواهد داد. در واقع مشابه نظریه تورینگ، اما با بار دراماتیک بیشتر.

وی در کتاب خود می گوید کره زمین پس از تکینگی همانند دیزنی لندی بدون کودکان خواهد بود. همه چیز به غایت رسیده اما هیچ کس نیست که از آن بهره ای ببرد.

اقتصاد دچار تغییرات بزرگی خواهد شد

the-economy-is-going-to-go-bananas

رابین هنسون، اقتصاددان دانشگاه جورج میسون می گوید در تاریخ بشر حداقل دو تکینگی رخ داده است. یکی کشاورزی و دیگری انقلاب صنعتی. انقلاب بعدی که تکینگی تکنولوژی خواهد بود، مشابه پست مدرن همان اتفاق ها هستند و سبب خواهند شد که رشد اقتصاد بین 60 الی 250 برابر سرعت یابد.

فاصله امروزی 15 ساله دوبرابر شدن رشد اقتصاد، در آن دوران به یک هفته الی یک ماه کاهش خواهد یافت.

اگر همه چیز خوب پیش رود، قادر خواهیم بود در برابر مرگ بایستیم

if-things-go-well-we-could-end-human-death

آبری د گری، گرانتولوژیسک دانشگاه کمبریج می گوید بالاخره به مرگ غلبه خواهیم کرد. یا به عبارتی دیگر، به جاودانگی دست خواهیم یافت و شاید همین حالا بسیاری از ما این امکان را داشته باشیم که هیچگاه نمیریم.

دانش زیست شناسی و پزشکی به نقطه ای می رسد که در برابر سال خوردگی مولکول ها و سلول ها مقاومت نشان می دهد و کاری خواهد کرد که پیری پیش نیاید. شاید صدها سال بگذرد اما بدن شما همچنان جوان باقی خواهد ماند.

و حتی انسان ها را دوباره زنده کنیم

and-well-be-able-to-bring-people-back

ری کورتزویل از گوگل بارها گفته که می خواهد پدرش فردریک را از طریق هوش مصنوعی باز گرداند. او معتقد است که طی دو دهه آینده، قادر خواهیم بود تا نانوبات ها را به مغز انسان ها بفرستیم تا خاطرات را از اعماق ذهن شان استخراج کنیم.

با استفاده از این خاطرات و همچنین DNA فرد فوت شده، گوگل می خواهد نسخه ای مجازی از مردگان را بسازد. استارتاپ دیگری به اسم Humai نیز با همین هدف راه اندازی شده و هدف این است که طی 30 سال آینده، بتوان انسان های درگذشته را به فرم ربات های هوشمند در آورد. ترسناک به نظر می رسد، اینطور نیست؟

ربات های کوچک در حد نانو، مغز ما را به اینترنت متصل خواهند کرد

nanobots-will-plug-our-brains-directly-into-the-internet

بالاتر گفته شد، نانوبات ها قرار است اطلاعات را از ذهن ما استخراج کنند اما به هر حال، این ربات های کوچک قابلیت های بسیاری دارند. حتما شما هم این را شنیده اید که اگر بشود یک چیپست را وارد مغز کرد و هزاران گیگابایت اطلاعات وارد آن کرد، چقدر جذاب خواهد شد.

نانوبات ها این کار را هم انجام خواهند داد، اما به شیوه ای جذاب تر، بدون اینکه لازم باشد حفره ای در مغزمان ایجاد کنیم. نانوبات ها وارد مغز می شوند و ما کاملا متصل به اینترنت خواهیم بود و از گنجینه اطلاعات موجود بهره خواهیم برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • اردوان
    اردوان | ۱۲ آذر ۱۳۹۴

    چقدر دانشمند توی نظرات داریم. باید از شما در ناسا و ربات سازی و چیزای دیگه استفاده کنن.

  • عاقل
    عاقل | ۸ آذر ۱۳۹۴

    مثل اینکه روح رو فراموش کردید و همچنین اختیار رو. یک ربات‌ هیچوقت مثل انسان نمیشه چون رو نداره و به‌ تبع اون اختیاری هم نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی