ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه راه 2016 اینتل برای چیپست های ویژه تبلتش لو رفت [شایعه]

پردازنده های اتم اینتل در بسیاری از اسمارت فون ها و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت اینتل با اینکه در حوزه تلفن های هوشمند موفقیت هایی را به دست آورده اما در ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

پردازنده های اتم اینتل در بسیاری از اسمارت فون ها و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت اینتل با اینکه در حوزه تلفن های هوشمند موفقیت هایی را به دست آورده اما در حوزه ی تبلت ها عملکرد بهتری داشته و شرابط مساعد تری را رقم زده. دلیل این امر نیز افزایش مداوم قیمت این دستگاه ها و همکاری شرکت ها برای تغییر طراحی سخت افزار به منظور تطابق با چیپست های x86 اتم به جای نمونه های ساخته شده توسط ARM است.

چیپست های ویژه تبلت اینتل هنوز در بازار فروش خوبی دارند و بدون توجه به حذف کمک هزینه های مالی این شرکت و تغییر ساختار تراشه های اتم و ساده نمودن دسته بندی ها و عرضه آنها در سری ها Atom X3، X5 و X7  باز هم مشتریان و شرکت های سازنده تبلت و موبایل مشتاق خرید از محصولات کمپانی مورد بحث هستند.

در همین راستا امروز شایعاتی انتشار یافته که قدری نقشه راه کمپانی ساکن سانتا کلارا و برنامه هایی که برای تراشه های مورد بحث در روزهای پیش رو در نظر گرفته را روشن می سازند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

نباید از یاد برد پردازنده X3 یک چیپست نه چندان پیشرفته و مبتنی بر معماری ARM محسوب می شود که عمدتا در دستگاه های اندرویدی به کار بسته می گردد. نمونه های X5  و X7  بسیار قوی تر و گران قیمت تر هستند و از آنجا که با معماری x86 ساخته شده اند، بیشتر برای محصولاتی مناسب به نظر می رسند که با پلتفرم ویندوز 10 کار می کنند هر چند که سیستم عامل اندروید نیز  با سخت افزار x86 سازگاری خوبی دارد و می تواند بر روی دیوایس هایی تحت تراشه های یاد شده نیز راهی بازار شود.

به نظر می رسد در سال 2016 میلادی نیز همچون همیشه اینتل بازهم یکی از تامین کننده های اصلی سخت افزار در دنیا باشد و در بازار تبلت ها حضوری پررنگ تر پیدا کند. گمان می رود در سال 2016 رقمی بین 160 تا 170 میلیون تقاضا برای تبلت ها وجود داشته باشد و لذا اینتل فرصت دارد تا سهم بیشتری از بازار را نصیب خود سازد.

بد نیست در این میان یادآور شویم مدیر اجرایی ایسوس، «جری شن»، حدس می زند کمپانی آنها بیش از 30 میلیون تبلت را در سال 2016 میلادی تولید خواهد نمود و انتظار دارد تا برند ساکن سانتا کلارا بخش اعظمی از چیپست های موردنیاز آنها را آماده سازی کند.

همانطوری که در ابتدای مطلب آمد مطابق شنیده های امروز منابع تایوانی نقشه راهی را منتشر کرده اند که از برنامه های اینتل برای توسعه ی چیپست ها ی ویژه تبلت ها در سال 2016 پرده بر می دارد. مطابق نقشه مذکور کمپانی یاد شده در نظر دارد نسخه های آپدیت گشته چیپست های اتم X3، X5  و X7 را روانه بازار و همچنین، تراشه های Core m5 و Core m7 را نیز معرفی نماید.

توجه داشته باشید که این محصولات در زمان های متفاوت از هم ارائه می گردند. به طور مثال، نسل جدید اتم X3، در سه ماهه نخست سال آینده میلادی روانه بازار خواهد گشت. البته معلوم نیست این نسخه، با معماری x86، x64  یا مبتنی بر ARM است اما گفته می شود با فرایند تولید 28 نانومتری ساخته خواهد شد.

چیپست های اتم X5  و X7 که برای استفاده در مدل های باکیفیت و گران قیمت تر طراحی می شوند قرار است با فرایند تولید 14 نانومتری ساخته شوند. در مورد معماری این مدل ها نیز حرفی به میان نیامده و زمان عرضه آنها نیز به سه ماهه دوم سال آینده میلادی موکول شده است.

در آخر نیز گفته شده، سیستم-روی-چیپ های Core m5 و m7  نیز برای مدل های به روزتر و قوی تر طراحی گشته اند و در سه ماهه چهارم سال آینده راهی بازار می شوند و فرایند تولید 14 نانومتری خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ژانکلودجمالی نژاد09339434229
    ژانکلودجمالی نژاد09339434229 | ۸ آذر ۱۳۹۴

    من اینتل رو خیلی دوس دارم , اگه بتونه اینتل خودشو مانند بخش پردازنده های کامپیوتر و لپ تاپ نشون بده در پردازنده های موبایلی فبلتی تبلتی هم موفق خواهد بود

  • بهداد
    بهداد | ۸ آذر ۱۳۹۴

    متاسفانه خوابه اینتل ... تازه میخواد محصولات 14 نانو برای نیمه دوم سال دیگه بده بیرون ؟ ببین سمسانگ و کوالکوم حتی هواوی چینی ذیلیل هم دیگه دارن تراشه های خودشون رو از سال گذشته میزنن .... مدیریت اینتل مثل اینکه از مدیریت قبلی مایکروسافت بیشتر در خواب باشه.... در ضمن قیمتهای بسیار بالا و غیر رقابتی اینتل هم یه طرف باعث بالا رفتن هزینه تولید و به طبع قیمت بالای دستگاههای X86 میشه که این هم باعث تاثیر گذاری بر فروش تبلتهای مبتنی بر ویندوز خواهد بود

    • ژانکلودجمالی نژاد09339434229
      ژانکلودجمالی نژاد09339434229 | ۸ آذر ۱۳۹۴

      آره بروز کار نمی کنه ! دیگران به کجا رسیدن این دل به کجا! آره سامسونگsamsung هم اکنون وارد نسل دوم تکنولوژی 14نانومتری ساخت پردازنده شده و دیگه داره به 10 نانومتر نزدیک میشه ! همینطور بعدش tsmc ...

      • ژانکلودجمالی نژاد09339434229
        ژانکلودجمالی نژاد09339434229 | ۸ آذر ۱۳۹۴

        همه به کجا رسیدن و دارن پیش میروند اینتل کجا

    • mohammad shobeiri
      mohammad shobeiri | ۸ آذر ۱۳۹۴

      این فکر شما به خاطر این هست که شما دانش کافی در زمینه سخت‌افزار ندارید ... معماری آرم که زیرمجموعه RISC محسوب میشه کجا و معماری X86 کجا ... و الا حافظه‌ها مدتهاست که از این اعداد عبور کردند اما هیچکس اونها رو ملاک قرار نمی‌ده ...

      • بهداد
        بهداد | ۸ آذر ۱۳۹۴

        حالا شیبیری نه اینکه تو طراح پردازنده ای و دانشت داره فوران میکنه .... دوتا اصطلاح RISC و X86 بی اطلاعان رو مدام تکرار نکن . یادت نره تا قبل از اومدن کوالکوم همون RISC هم داشت برای خودش بازی بازی میکرد اگه سنت اجازه نمیده برو مطالعه کن که چی به چی بوده .... حافظه ها هم الان سمسانگ یکی از عوامل اصلی پیشبردشون هست ( با وجودی که از این برند اصلا خوشم نمیاد ) . بحث سر این هست که شرکت اینتل یه غول فربه شده و سرعتش بی نهایت کم . چه کار کرده بعد از سریهای اول Core ؟ هیچی فقط تونسته با کم کردن مصرف انرژی یه سری پردازنده روز به رزو ضعیفتر بده بیرون به نام نکست جنریشن .. اومده اتم زده که اصلا بهتره در مورد توانش حرف نزنیم ...

        • Ali
          Ali | ۸ آذر ۱۳۹۴

          من یه سوال دارم از شما. شما که انقدر اینتل رو محکوم به کم کاری می کنی میشه بگی چرا توی بازار پردازنده های دسکتاپ و سرور بی رقیبه؟

          • بهداد
            بهداد | ۹ آذر ۱۳۹۴

            علی جون باید هم بی رقیب باشه ... مجموعه ای که اینتل برای دستکتاپ و سرور جمع کرده بی همتا بودن ... بحث اینه که برای اون موقع .... یعنی زمانی که مصرف انرژی اونقدر مهم نبود .... الان که بحث دستگاه های موبایل چندین ساله جدی شده به وضع اینتل نگاه کن.... در ضمن همین الان بحث پردازنده های سرورهای کم مصرف آرم هم مطرح شده. در ضمن من اینتل رو ابدا محکوم نمیکنم دارم صادقانه نقاط ضعفش رو بیان میکنم و امیدوارم روز به روز هم بهتر بشه

مطالب پیشنهادی