ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

پژوهش دانمارکی ها نشان می دهد ترک کردن شبکه های اجتماعی رضایت افراد از زندگی را بالا می برد

اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک روحیه تان را خراب می کنند، این را هم می دانید که این احساس فراتر از یک حدس و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

اگر تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک روحیه تان را خراب می کنند، این را هم می دانید که این احساس فراتر از یک حدس و گمان است. تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می دهند شبکه های اجتماعی میزان رضایت افراد از زندگی را کاهش می دهند و حسادت و احساس تنهایی را در آنها تقویت می کنند.

اما با اینکه محققین شواهد بسیاری مبنی بر مضر بودن شبکه های اجتماعی پشت سر هم ردیف کرده اند، هنوز یک سؤال وجود دارد که کمتر کسی به پاسخ آن پرداخته و آن این است که وقتی شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک را ترک می کنیم، خوشحال تر می شویم یا ناراحت؟

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

رضایت بیشتر، استرس کمتر، زندگی اجتماعی تر

حال چنین پژوهشی انجام شده است و نتایج آن حرف کسانی را تأیید می کند که می گفتند کمتر پرسه زدن و یا اصلاً پرسه نزدن روی شبکه های اجتماعی به سلامت روان شما کمک می کند. پژوهش یاد شده کار محققان «مؤسسه ی تحقیقات کامیابی کپنهاگ» بوده است. تیم پژوهشی این مؤسسه با هدف بررسی اثرات فیسبوک روی خلق و خوی افراد از ۱۰۹۵ کاربر دانمارکی فیسبوک خواست این شبکه ی اجتماعی را به مدت یک هفته ترک کنند.

نتایج حاصل بسیار جالب بود. به گزارش گاردین، «کسانی که برای مدتی با این شبکه ی اجتماعی سر و کار نداشتند ۵۵٪ استرس کمتری تجربه کرده اند. آنها در این مدت لذت بیشتری از زندگی خود برده اند، کمتر عصبانی شده اند و اشتیاق بیشتری داشته اند. این تعداد همچنین شاهد رشد فعالیت های اجتماعی و افزایش رضایت از زندگی اجتماعی در خود بوده اند».

چرا فیسبوک به روحیه ی ما آسیب می زند؟

اما علت افزایش رضایت افراد بعد از ترک این شبکه ی اجتماعی چه می توانسته باشد؟ مایک وایکینگ، مدیرعامل مؤسسه ی تحقیقات کامیابی کپنهاگ در این باره به گاردین گفته است: «ما در حوزه ی رضایت به داده های زیادی نگاه کرده ایم و یکی از چیزهایی که اغلب اوقات خود را به رخ می کشد این است که مقایسه کردن خود با همسالان می تواند به افزایش نارضایتی منجر شود. فیسبوک به طور مداوم انسان را با خبرهای خوب دیگران بمباران می کند، اما بسیاری از ما وقتی از پنجره ی خود به بیرون نگاه می کنیم با آسمان خاکستری و باران مواجه می شویم. این باعث می شود دنیای فیسبوک که در آن هر کسی بهترین جنبه های زندگی خود را به دیگران نشان می دهد، بیش از اندازه و به شکلی مصنوعی روشن و شاد به نظر برسد؛ تا حدی که با زندگی عادی کاربر در تضاد قرار می گیرد».

اما صرف اینکه شواهد محکمی برای جدا شدن از فیسبوک و خارج کردن آن از زندگی ما وجود دارد، دل کندن از آن آسان نمی شود. به گفته ی تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این تحقیق، کنار گذاشتن عادت روزانه ی چک کردن فیسبوک می تواند چالش برانگیز باشد. برای نمونه، یکی از شرکت کنندگان به گاردین در این باره گفته است: «فیسبوک از زمان نوجوانی من بخش بزرگی از زندگی ام بوده است». اما خود او نیز اذعان می کند از نتیجه ی تلاش هایش برای کنار گذاشتن آن راضی است. او می گوید به جای چک کردن فیسبوک می تواند با اطرافیانش به تعامل بیشتری بپردازد: «اینکه می بینید دنیا به شبکه های اجتماعی ختم نمی شود و مردم باز هم قادرند بدون آنها با شما در تماس باشند حس خوبی دارد».

محققان این مرکز در حال حاضر قصد دارند اثرات این موضوع در درازمدت را نیز مورد بررسی قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ali khalilpour
    ali khalilpour | ۹ آذر ۱۳۹۴

    سلام دوستان منم یع چند وقتی هستش که شبکه های اجتماعی رو ترک کردم و در حال حاضرم فقط اینستا دارم اونم ۴شنبه ها یه پنج شیش دقیقه ای چک می کنمو میام به هر حال خواستم بگم من از وقتی این کترو کردم زندگیم معنای جدیدی پیدا ورده و هر روز بر خلاف روزایی که در شبکه ها بودم وقتی بسیـــــار بســـیار زیادی دارم شما هم دل بکنید شما هم می تونید ضررنداره . معذرت می خوام اگه طولانی شد. بدرود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی