ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان اکنون می توانند از روی اثر انگشت جنسیت افراد را نیز تشخیص دهند

اثر انگشت هر فرد منحصر به خود اوست و هیچ دو نفری در دنیا پیدا نمی شوند که در این مورد به هم شبیه باشند. همین خط های ریز و در هم پیچیده نمایانگر شخصیتی ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اثر انگشت هر فرد منحصر به خود اوست و هیچ دو نفری در دنیا پیدا نمی شوند که در این مورد به هم شبیه باشند. همین خط های ریز و در هم پیچیده نمایانگر شخصیتی مجزا هستند و به همین دلیل، خیلی از ارگان ها از این ویژگی انحصاری برای تشخیص هویت افراد استفاده می نمایند.

اما اکنون کشف تازه ای رخ داده که ماجرا را از این هم جالب تر می کند؛ محققان به تازگی متوجه شده اند با آنالیز اثر انگشت می توانند جنسیت فرد را نیز تشخیص دهند.

برای اینکه بیشتر با این مسئله آشنا شوید در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تیمی از محققان از دانشگاه آلبانی روشی را کشف نموده اند که با استفاده از ترکیبات شیمیایی اثر انگشت، می توانند جنسیت فرد را تشخیص دهند. به این دلیل امکان این امر برای دانشمندان مهیا گشته چون غلظت اسیدهای آمینه در پوست های مختلف، متفاوت و میزان ترشح اسیدهای یاد شده در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. بعلاوه باید اشاره نمود میزان توزیع آنها نیز در دو جنس زن و مرد متفاوت خواهد بود.

تیم تحقیقاتی مورد بحث به رهبری «جان هالمک» در تلاش بودند تا متوجه شوند آیا می توان از آثار بسیار کم بر جا مانده از انگشت افراد چنین چیزی را تشخیص داد یا خیر.در این راستا، نخستین کاری که انجام دادند این بود که با انتقال اسیدهای آمینه روی یک ورق پلاستیکی آنها را از اثر انگشت جداسازی نمایند. در مرحله بعدی، ورقه را همزمان با حرارت دادن با اسید هیدروکلرویک شستشو دادند تا اسیدهای آمینه خارج گردند. در آخر نیز محققان، آمینواسیدهای موجود در اسید هیدروکلریک را مورد بررسی قرار دادند تا به واسطه غلظت و نوع توزیع مولکول هایشان جنسیت فرد را تعیین نمایند.

این روش به خوبی پاسخ داد و آنها توانستند به هدفی که دنبالش بودند، نائل شوند. برای اطمینان از این امر، این آزمایش را روی آثار انگشت بر جا مانده روی دستگیره های در، کامپیوتر و دیگر سطوح چندین بار تکرار نمودند و متوجه گشتند در 99 درصد مواقع می تواند تشخیص درستی در این رابطه داشته باشند.

نتایجه این آزمایشات در مجله علمی Analytical Chemistry به چاپ رسیده است. از این رو، احتمالا در فیلم های پلیسی آینده شاهد استفاده از این روش برای پیدا کردن مجرمان و قاتلان خواهیم بود. چون همیشه اثر انگشت در اینگونه نمایش ها نقش بسیار مهمی ایفا می کند و به نوعی ابزار کار پلیس ها محسوب می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza
    reza | ۱۴ آذر ۱۳۹۴

    البته همچین بی ربط هم به موضوع نیست شاید بد نباشه بدونید تو سوره قیامه در مورد اثر انگشت انسان آیه نازل شده
    آیه 4 سوره قیامه
    بَلَىٰ قَادِرِينَ عَلَىٰ أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ ﴿٤﴾
    آری! (آنها را گرد می‌آوریم) ما حتّی می‌توانیم سر انگشتان او را (که یکی از دقائق اندام بدن است) کاملاً همسان خودش بیافرینیم (و به حال اوّل بازگردانیم).
    1400 سال پیش چه میفهمیدن که اثر انگشت چیه واقعا یکی از اعجاز های زیبای قرآنیه

مطالب پیشنهادی