ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فلش بک: نیم نگاهی به بازی Heavy Rain

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۹ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای رنگارنگ بازی های مختلف غرق شویم. بازی هایی که گاه خنده دار بودند و گاه اشک را از چشمانمان سرازیر می کردند.

گاه چنان لذتبخش بودند که تا تمام اش نمی کردیم، از جای خود تکان نمی خوردیم و گاه چنان سخت و آزار دهنده که بعد از چند دقیقه کنارش می گذاشتیم. دنیای کوچک صفحه ی تلویزیون، مرز بین واقعیت و تخیل را می شکست و همه چیز را تحت تاثیر قرار می داد.

مهم نیست امروز طرفدار چه بازی هایی هستیم و چه کنسولی داریم؛ مهم این است که در سالیان دور، بازی ها دور از تمام حواشی و به سادگی هرچه تمام تر، به دنیای کوچک و محدود ما، زیبایی و رنگ طراوت می بخشیدند. بیایید چند لحظه همه چیز را کنار بگذاریم و به آن روزها بیندیشیم.

استودیوی کوانتیک دریم سابقه ای طولانی در ساخت عناوین قابل تعامل دارد و با مدیریت دیوید کیج، به تولید شاهکارهای زیادی نظیر Omikron، فارنهایت و Beyond: Two Souls پرداخته است. همه این بازی ها، به نوب خود موفقیت زیادی به همراه داشتند اما در این میان، شاید بازی Heavy Rain را بتوان نقطه عطف کارنامه کاری دیوید کیج دانست.

Heavy Rain به جرئت یکی از متفاوت ترین بازی هایی است که تا به امروز ساخته شده و هر گیمری را بارها و بارها با خود درگیر می کند. بازی داستان مردی را روایت می کند که پسرش توسط قاتلی معروف دزدیده شده است و حالا باید به کمک سه شخصیت کلیدی دیگر، پسر خود را بازیابد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو و فلش بک همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر بازی قدیمی هفته.

HR1

هوی رین برای اولین بار در همایش E3 سال 2006 به نمایش در آمد و دموی فنی آن با نام The Casting در اختیار عموم قرار گرفت. اما همان طور که انتظار می رفت، روند ساخت بازی ها سال های متمادی به طول انجامید و تا سال 2009، حتی شخصیت های بازی هم معرفی نشده بودند.

هوی رین قرار بود که برای پلتفرم پی سی و با کمک موتور کمپانی Ageia، که در حال حاضر در خدمت Nvidia قرار دارد، ساخته شود و دو ورژن مختلف از بازی پدید آید. با این حال، نسخه پی سی ناتمام ماند و هوی رین به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن 3 عرضه شد. برای ساخت عنوان مورد بحث روی کنسول پلی استیشن 3، دیوید کیج ترجیح داد که موتور Physx را کنار گذاشته و از Havok بهره ببرد.

HR2

جالب است بدانید که دیوید کیج، در سخنرانی خود در مراسم سالانه BAFTA سال 2013 اعلام کرد که بازی در اصل قرار بود به صورت انحصاری روی کنسول اکس باکس 360 عرضه شود؛ اما مایکروسافت معتقد بود که محتویات داستانی بازی، از قبیل دزدیده شدن کودکان، می تواند به وجهه آن ها آسیب بزند و از آن استقبال نکردند.

دیوید کیج، هوی رین را یک فیلم نوآر بسیار تاریک با تم هایی از محتویات بزرگسالانه می داند. وی می گوید که پیغام اصلی و نهایی بازی این است که تا چه میزان حاضر اید برای افرادی که عاشق شان اید دست به خطر بزنید.

HR3

کیج در جلسه ای در سال 2008 گفت که هوی رین داستان افرادی کاملا معمولی است که در شرایط هایی پیچیده قرار گرفته اند و باید خود را نجات دهند. برای پیشبرد چگونگی روایت داستان، از المان های مختلفی استفاده شد اما بهترین آن ها، تصویر کردن محبت پدرانه نسبت به کودکان خود بود و می توانست با اهداف بازی سازگاری کامل داشته باشد.

در همین حال، از 4 شخصیت مختلف برای پیشبرد داستان بهره گرفته شده بود و بازی دائما میان این چهار شخصیت حرکت می کرد. هوی رین می خواست که بیش از هر چیز، بحث تفاوت عقاید را به میان آورد و نشان دهد که مسائلی چون «خیر و شر» کاملا نسبی اند و ممکن است هر شخص، بسته به شرایط خود، دیدگاه متفاوتی نسبت به یک موضوع مشخص داشته باشد.

HR4

برای همین، بسیاری از انتخاب هایی که در اختیار گیمر قرار داده می شد، کاملا اخلاقی بودند و دیوید کیج می خواست که گیمرها بدون توجه به موازین اخلاقی و با در نظر گیری شرایطی که هر کاراکتر در آن قرار داشت، دست به انتخاب های مهم بزنند. انتخاب هایی که می توانست پیامدهای ویران کننده داشته باشد و البته، هیچ راه برگشتی وجود نداشت.

دیوید کیج با توجه به علاقه ای که به شهر فیلادلفیا دارد، برای ساخت لوکیشن هوی رین از این شهر حقیقی بهره گرفت. تیم توسعه دهنده بازی، از بسیاری از مناطق فیلادلفیا عکس برداری کرد تا تمام بخش های بازی به خوبی طراحی شود. خصوصا این که برخی از مراحل، در لوکیشن هایی نظیر یک مجتمع تجاری و یا مترو دنبال می شدند و نیاز به لوکیشینی واقعی برای طراحی آن ها، امری حیاتی به نظر می رسید.

big_thumb_f78bff18279eb51fb1cc4f6361822ca2

هوی رین به محض عرضه، موفقیتی چشمگیر را تجربه کرد و ضمن دست یابی به میانگین نمره 89 در متاکریتیک و دریافت چند جایزه «بهترین بازی سال»، به فروش 3 میلیون واحدی هم دست یافت تا سونی و کوانتیک دریم قانع شوند که باید به همکاری خود ادامه دهند. لازم به ذکر است که تا چندی دیگر، نسخه بازسازی شده هوی رین به صورت انحصاری روی کنسول پلی استیشن 4 عرضه خواهد شد.

در نهایت، باید گفت که هوی رین، یکی از منحصر به فردترین تجاربی است که هر گیمری ممکن است به آن دست یابد. داستان درگیر کننده، گیم پلی متفاوت و البته دسترسی به انتخاب های گوناگون، که در مجموع به 22 پایان مختلف منتهی می شود، تنها بخش کوچکی از دلایلی اند که هوی رین را به یکی از بهترین عناوین تاریخ بازی های ویدیویی تبدیل می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • khashayar parsi
    khashayar parsi | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    خلاصه گیم پلی سه ساعت و ده دقیقه اتلاف وقت برای این بازی:یه دوش گرفتن و اصلاح صورت. دستشویی کردن و کشیدن سیفون. چندتا چراغ روشن خاموش کردن و پیتزا خوردن . یه بومرنگ پرت کردن و پرپرک چرخاندن و یکدونه کراوات برای ریس پلیس گره زدن! فقط موندم این امتیاز ها بر چه اساس به این بازی تعلق گرفته! حالا گیم پلی مزخرف خسته کننده بماند اما خدایش کی دوست داره خودش رو بجای یک مرد تنها که بخاطر بی توجهی بچش رو در تصادف رانندگی از دست داده و حالا افسرده شده همسرش فاحشه شده و خودش مونده با پسر ده سالش که باید مدرسه و پارک ببره غذا بپزه و تکلیف مدرسه باهاش کار بکنه تصور بکنه ! انچارتد و گاد اف وار و لاست آف آس بازی هستند اینهم بازیه… ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی