ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماژولی که سوار بر پهپاد انسان های زیر آوار مانده را نجات می دهد

استفاده از پهپادها برای انجام ماموریت های گشت و نجات، یکی از مواردی است که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته و افرادی که از این ابزار بهره می گیرند، می توانند با استفاده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

استفاده از پهپادها برای انجام ماموریت های گشت و نجات، یکی از مواردی است که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته و افرادی که از این ابزار بهره می گیرند، می توانند با استفاده از هوش مصنوعی و دوربین های اینفرارد نصب شده بر روی این هواپیماهای بدون سرنشین فعالیت های موردنظر خود را به انجام برسانند.

اما استفاده از این دستگاه ها به همین جا ختم نمی شود؛ یک شرکت جدیدا به دنبال اضافه نمودن وسیله ای تازه به این پهپادهاست تا تیم رباتیک نجات را بیش از پیش مجهز و قوی نماید. وسیله یاد شده قابلیت تشخیص نفس و ضربان قلب انسان های گیر افتاده در زیر خاک یا سنگ را خواهد داشت.

برای آشنایی با این دستگاه در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هدف از به کار گیری سیستم مورد بحث که Lynx6-A نام دارد، پیدا کردن افرادی است که در اثر زلزله در زیر آوار گرفتار شده اند یا در مکان هایی مخفی گشته اند که انتظار نمی رود. این دستگاه، یک دوربین فیلم برداری کوچک با رزولوشن HD دارد و به همین دلیل خیلی راحت می توان پهپاد و حسگری که قادر به تشخیص تغییراتِ امواج الکترومغناطیسی است را از دور هدایت نمود.

آنالیز کردن امواج الکترومغناطیسی که تحت تاثیر بدن انسان قرار دارند، دقیقا مشابه روشی است که کمپانی دیزنی برای توسعه کانسپت اسمارت واچ خود از آن بهره می گیرد. ساعت هوشمند شرکت یاد شده قادر است با لمس اجسام، آنها را تشخیص داده و نامشان را اعلام نماید.

تیم تولید Lynx6-A اعلام داشته این وسیله می تواند نفس و ضربان قلب انسان ها را از فاصله بسیار دور هم تشخیص دهد. برای این منظور، حسگرها را در نقاط مختلف اطراف محل موردنظر فرود می آورند و با تحلیل امواج الکترومغناطیسی موجود در فضای هر منطقه می توانند نشانه های حیات را در آنجا مشخص نمایند.

سپس اطلاعات را روی یک نمودار پیاده می کنند تا به وسیله آن فاصله فرد زنده مانده در زیر آوار را از محل استقرار حسگرها تعیین نمایند. پس از آن پردازش نرخ امواج توان تشخیص تنفس و ضربان قلب فرد را مهیا خواهد کرد.

دکتر فرد محمودی، مدیر کمپانی IntelliNet Sensors در این باره اظهار داشته:  «فرود آوردن چندین حسگر مختلف در مکان های متفاوت نه تنها سرعت جستجو را افزایش می دهد بلکه موجب بهبود عملکرد و افزایش درصد موفقیت تیم امداد نیز می گردد. امکان حضور در مکان های دور از دسترس موجب می شود تا این گروه ها در مواقع بحران جان افراد بیشتری را نجات دهند.»

به ادعای کمپانی سازنده، ماژول مورد بحث را می توان روی همه پهپادها، حتی انواع ساده و کوچک نیز نصب و از آن استفاده نمود. در مورد قیمت Lynx6-A هنوز اطلاعاتی اعلام نگشته اما گفته می شود مراحل تولید انبوه آن رو به پایان است و به زودی راهی بازار جهانی خواهد گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی