ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی پوشیدنی

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند Samsung Gear S2 ؛ ارباب حلقه ها

ساعت های هوشمند زیادی تا به امروز عرضه شده اند اما هنوز هیچ کدام نتوانسته اند مردم را به معنای واقعی کلمه، قانع کنند که ما به چنین وسایلی نیاز داریم. با عرضه آیفون در ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۹ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ساعت های هوشمند زیادی تا به امروز عرضه شده اند اما هنوز هیچ کدام نتوانسته اند مردم را به معنای واقعی کلمه، قانع کنند که ما به چنین وسایلی نیاز داریم. با عرضه آیفون در سال 2007، موبایل ها متحول شدند و تازه مسیر اصلی خود را پیدا کردند. در مورد ساعت های هوشمند اینطور نیست.

این گجت ها هنور مسیر خود را پیدا نکرده اند و در حال تکامل هستند. در این میان، سامسونگ پرحجم ترین رزومه را میان سازندگان دارد. رزومه پر حجم لزوماً به معنی موفقیت نیست اما در مورد سامسونگ می توان گفت که بیشتر از هر شرکت دیگری برای ساختن ساعت هوشمند تلاش کرده است. کره ای ها 6 مدل مختلف ساعت هوشمند ساخته اند و درس های ارزشمندی از تجربیات قبلی خود یاد گرفته اند.

سامسونگ بیشتر از همه برای ساختن ساعت هوشمند تلاش کرده است.

گیر اس 2 اولین ساعت دایره ای سامسونگ است و آمده تا تلنگری به این صنعت بزند. چطور؟ این ساعت با برخورداری از سیستم عامل تایزن، تجربه کاربری متفاوتی فراهم کرده است. جالب ترین ویژگی این ساعت که نقش اصلی را در تجربه کاربری ایفا می کند، حلقه چرخان دور نمایشگر است که با چرخاندن آن می توانید به راحتی در منوها جا به جا شوید. سامسونگ با گیر اس 2 می خواهد نشان دهد که یک ساعت هوشمند، نباید عجیب و غریب باشد و وقتی روی مچ بسته می شود، راحت باشد.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

samsung gear s2 (2)

وقتی گیر اس 2 را روی دست خود می بندید، چندان احساس نخواهید کرد که یک گجت کامپیوتری روی مچ شما است چون یک، فرم دایره ای دارد و دو، ساده و جمع و جور است. خیلی مهم است که بتوانید با ساعت هوشمندتان ارتباط برقرار کنید و با آن راحت باشید. گیر اس 2 در این مورد موفق عمل کرده و می تواند حس یک ساعت را به شما منتقل کند.

البته تنها فرم دایره ای و ساده بودن کافی نیست؛ معمولاً افرادی که به ساعت علاقه دارند، به جنس بدنه و کیفیت ساخت آن اهمیت می دهند. در مورد این ساعت می توان گفت کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارد و رضایت شما را جلب می کند. گیر اس 2 دارای بدنه فلزی برس خورده مات است و از بندهای لاستیکی بهره می برد. البته اگر از بند لاستیکی خوشتان نمی آید، می توانید به سراغ مدل کلاسیک گیر اس 2 بروید که از بند چرمی برخوردار است.

samsung gear s2 (13)

گیر اس 2 ظاهری اسپرت و مدرن دارد اما طراحی آن در مقایسه با ساعتی مثل موتو 360 یا ساعت هوشمند هواوی کمی معمولی به نظر می رسد. مدل کلاسیک گیر اس 2 از نظر طراحی بهتر عمل کرده و ضمناً ابعاد کوچک تری هم دارد. البته هر دو مدل ساعت هوشمند جدید سامسونگ ابعاد مناسبی دارند و روی مچ راحت هستند.

مدل اسپورت گیر اس 2 ابعادی معادل 42.3x49.8 میلی متر دارد. مدل کلاسیک آن با طول و عرض 39.9x43.6 به شکل قابل توجهی جمع و جور تر است. هر دو مدل ضخامت یکسانی برابر با 11.4 میلی متر دارند. وزن هر دو مدل نیز به 47 گرم می رسد. با چنین ابعاد و وزنی، گیر اس 2 ابعادی نزدیک به ساعت های آنالوگ عادی دارد که مزیت بزرگی برای یک ساعت هوشمند محسوب می شود.

samsung gear s2 (15)

سامسونگ سادگی را در دیگر بخش های ساعت نیز حفظ کرده است. در کناره سمت راست دو دکمه قرار دارد که بالایی (جایگاه ساعت 2) دکمه بازگشت و پایینی (جایگاه ساعت 5) دکمه صفحه اصلی ساعت است که می توانید با آن بین صفحه منو و صفحه ساعت جا به جا شوید. میکروفون نیز در کناره راست قرار دارد و حسگر ضربان قلب زیر ساعت قرار گرفته است.

samsung gear s2 (34)

بندهای ساعت با استفاده از گیره های که در زیر آن ها قرار داده شده قابل تعویض هستند اما باز کردن آن ها واقعاً سخت است. در مقابل، بندهای اپل واچ به سادگی قابل تعویض اند. مشکل دیگر اینجاست که بندهای گیر اس 2 اختصاصی هستند و نمی توانید از بندهای استاندارد 22 میلی متری برای آن استفاده کنید. البته در مدل کلاسیک که 50 دلار گرانتر است، این قابلیت وجود دارد.

samsung gear s2 (26)

گیر اس 2 گواهینامه IP68 دارد که یعنی در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است. البته این قابلیت به این معنی نیست که می توانید در حالی که ساعت هوشمند روی دستتان است به حمام بروید. مقاومت در برابر آب مثلاً در هنگام شستن دست به کار می آید تا دیگر نیازی به در آوردن ساعت از دستتان نداشته باشید. در هر صورت، مسئولیت آن با خودتان است.

مدل اسپورت ساعت هوشمند گیر اس دو در رنگ های نقره ای (با بند سفید) و مشکی، و مدل کلاسیک آن در رنگ مشکی با بند چرمی عرضه شده است.

نمایشگر

samsung gear s2 (27)

اولین بار است که سامسونگ از نمایشگر دایره ای در ساعت هوشمندش استفاده می کند اما کره ای ها با توجه به تجربیات و نظرات کاربران تصمیم گرفته اند در این مورد از پایه قوی کار کنند. اولین ویژگی آن، این است که نمایشگر یک دایره کامل است و مثل نمایشگر موتو 360 ناقص نیست.

گیر اس دو نسبت به دیگر ساعت ها نمایشگر کوچکتری دارد اما می توان آن را بهترین نمایشگر میان ساعت های هوشمند دانست. این نمایشگر دایره ای که قطری برابر 1.2 اینچ دارد، از پنل سوپر آمولد بهره مند است و این یعنی در همه زمینه ها عالی عمل می کند. ضمناً نمایشگر گیر اس 2 با رزولوشن 360x360 پیکسل، دارای چگالی 302 پیکسل در اینچ است که یکی از بالاترین رقم ها میان این نسل از ساعت های هوشمند به شمار می رود و تصاویر و متون را با وضوح بالایی نمایش می دهد.

samsung gear s2 (20)

مهم ترین ویژگی این نمایشگر که سامسونگ از آن به خوبی استفاده کرده، کنتراست بالای آن است. در نمایشگر سوپرآمولد، وقتی قرار است یک پیکسل رنگ مشکی را نمایش دهد، خاموش می شود و اینگونه هم رنگ مشکی با خلوص کامل به نمایش در می آید و هم مصرف انرژی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل، رنگ غالب بر فضای منوهای گیر اس 2، مشکی است تا به افزایش عمر باتری کمک کند.

تنها مشکلی که در نمایشگر وجود دارد، وجود مقدار کمی فضای خالی بین شیشه نمایشگر و پنل آن است که باعث می شود تصویر کمی پایین تر از شیشه نمایشگر قرار بگیرد. البته این مسأله زاویه دید نمایشگر را تحت تأثیر قرار نداده و می توان از آن چشم پوشی کرد.

samsung gear s2 (22)

میزان نور نمایشگر تا 10 درجه قابل تنظیم است که به صورت پیش فرض روی درجه 7 قرار دارد. این میزان نور برای محیط های بسته و فضای بیرون به خوبی جواب می دهد و می توانید به راحتی محتوای نمایشگر ساعت را زیر نور مستقیم خورشید نیز ببینید.

در طول مدتی که مشغول بررسی این ساعت بودیم، متوجه نشدیم که به حسگر نور نیاز داریم چون رنگ پس زمینه ساعت تقریباً همیشه مشکی است و نور آن در اکثر اوقات متعادل است. اپل نیز از همین شیوه، یعنی غالب کردن رنگ مشکی برای خودداری از به کار بردن حسگر نور در اپل واچ استفاده کرد. این نمایشگر به حسگر امبینت مجهز است که با قرار دادن مچ یا کف دستتان روی آن، خاموش می شود.

تجربه کاربری

samsung gear s2 (40)

برقراری ارتباط میان ساعت و موبایل با نصب کردن 3 اپلیکیشن از فروشگاه گوگل پلی شروع می شود. طی کردن 3 مرحله در مقایسه با اپل واچ که با یک حرکت به آیفون وصل می شود، یک ایراد محسوب می شود. اما به محض این که ساعت وصل گردد، از کار کردن با آن لذت خواهید برد.

گیر اس 2 از سیستم عامل تایزن بهره می برد که سامسونگ به صورت اختصاصی آن را برای ساعتش بهینه کرده است. این ساعت از موبایل های اندرویدی با اندروید 4.4 به بالا و رم 1.5 گیگابایت یا بیشتر پشتیبانی می کند که بر این اساس بیشتر موبایل ها را پوشش می دهد. از آنجا که این سیستم عامل متعلق به گوگل نیست، ممکن است در آینده پشتیبانی از iOS نیز به آن اضافه شود.

samsung gear s2 (35)

اما چرا سامسونگ تایزن را انتخاب کرد؟ دلیل اصلی اش فراهم کردن تجربه کاربری ناب این ساعت است که با Android Wear امکان پذیر نبود. بر خلاف اندروید در موبایل ها که گوگل به شرکت ها اجازه دستکاری آن را می دهد، روی Android Wear بسیار تعصب دارد و اجازه هیچ شخصی سازی ای را نمی دهد. بنابراین سامسونگ تایزن را انتخاب کرد تا بتواند آن طور که خودش می خواهد، بسازدش.

حال برسیم به تجربه کاربری این ساعت. همانطور که گفتیم، دور نمایشگر گیر اس 2 یک حلقه چرخان وجود دارد که بیشتر کنترل ساعت مثل جا به جایی در منوها و تغییر تنظیمات و ... با استفاده از آن انجام می شود. این حلقه واقعاً معجزه می کند و سامسونگ توانسته ایده ای که اپل در ساعت هوشمندش پیاده کرد را به شکل بهتری اجرا کند.

samsung gear s2 (6)

گرد بودن گیر اس 2 فلسفه دارد و فقط به ظاهر آن مربوط نمی شود. طراحی دایره ای گیر اس 2 و این حلقه چرخان مکمل همدیگر هستند و بهترین تجربه کاربری را که در ساعت های هوشمند وجود داشته، به همراه می آورند. منوها و اپلیکیشن ها همگی متناسب با نمایشگر دایره ای طراحی شده اند و آیکن ها در محیط این دایره قرار گرفته اند. با چرخاندن حلقه دور نمایشگر می تواند به سادگی تمام بین آن ها جا به جا شوید و ساعت را کنترل کنید.

گرد بودن گیر اس 2 فلسفه دارد و فقط به ظاهر آن مربوط نمی شود. طراحی دایره ای گیر اس 2 و این حلقه چرخان مکمل همدیگر هستند.

چرخاندن حلقه دور نمایشگر، بازخورد جالبی نیز به همراه دارد. حلقه روی درجه های خاصی می چرخد و با هر درجه ای که آن را می چرخانید، حالت کلیک مانندی زیرش احساس می کنید که حس خوبی به شما می دهد. این حلقه کار کردن با گیر اس 2 را بسیار راحت کرده؛ به طوری که خیلی کم پیش می آید از نمایشگر لمسی آن استفاده کنید. بنابراین حرکات شما در کار کردن با این ساعت به چرخاندن دور نمایشگر، بازگشت و رفتن به صفحه اصلی با دو دکمه کناری و نهایتاً یک ضربه کوچک به نمایشگر خلاصه می شود. سادگی کارکرد؛ همان چیزی که ساعت های هوشمند نیاز داشتند.

samsung gear s2 (30)

در صفحه اصلی که ساعت قرار دارد، می توانید ویجت های مختلفی مثل آب و هوا، ضربان قلب، تعداد قدم های پیموده شده و ... را در قالب صفحات جداگانه قرار دهید که با استفاده از حلقه چرخان امکان جا به جا شدن بین آن ها را خواهید داشت. اولین صفحه سمت چپ (قبل از جایگاه ساعت 12)، صفحه نوتیفیکیشن ها است.

در تایزن، می توانید نوتیفیکیشن های اپلیکیشن های مختلف را با استفاده از اپلیکیشن Gear در موبایل مدیریت کنید. چنین قابلیتی در اندروید وجود ندارد و تا قبل از این فقط اپل واچ از آن بهره مند بود. صفحه های بعدی که در سمت راست (بعد از جایگاه ساعت 12) قرار دارند، به ویجت ها اختصاص دارند. از این نظر، رابط کاربری تایزن شباهت زیادی به Watch OS اپل دارد.

samsung gear s2 (23)

واچ فیس ساعت را با نگه داشتن انگشتتان روی ساعت می توانید عوض کنید. همچنین می توانید واچ فیس های مختلفی را از فروشگاه اپلیکیشن های Gear سامسونگ دریافت کنید که امکانات زیادی برای شخصی سازی آن ها در اپلیکیشن موبایل Gear در اختیار شما قرار داده شده است؛ مثل پس زمینه واچ فیس، عقربه های آن، ویجت های موجود روی واچ فیس و ... .

فضای کلی منوها دارای پس زمینه مشکی است و آیکن های رنگارنگ آن به صورت دایره ای طراحی شده اند که با چرخاندن حلقه دور نمایشگر می توانید بین آن ها جا به جا شوید و با یک ضربه روی نمایشگر هر یک را اجرا کنید. اپلیکیشن های مختلفی روی گیر اس 2 وجود دارند.

با اپلیکیشن Phone می توانید از روی ساعت شماره بگیرید یا مخاطب مورد نظرتان را انتخاب کنید و ادامه مکالمه را روی موبایل ادامه دهید. در این اپلیکیشن اطلاعات مفید دیگری مانند تماس های برقرار شده و دریافتی نیز قابل مشاهده است.

samsung gear s2 (9)

با S Health می توانید یک برنامه ورزشی-سلامتی داشته باشید که تعداد قدم های شما را شمرده و ثبت می کند، ضربان قلبتان را اندازه می گیرد و میزان نوشیدن آب و قهوه را کنترل می کند. عملکرد این اپلیکیشن دقیق و خوب است و کارایی آن با اتصال ساعت به موبایل های سامسونگ که از اپلیکیشن S Health برخوردارند، به اوج می رسد. همچنین اگر برای مدت طولانی بنشینید، ساعت به شما هشدار می دهد که تحرکی داشته باشید؛ مثل آنچه که در اپل واچ وجود دارد.

بزرگترین چالش سامسونگ این است که بتواند توسعه دهندگان را قانع به ساختن اپلیکیشن های خوب برای ساعتش کند.

اپلیکیشن دیگر S Voice نام دارد که دستیار صوتی سامسونگ است. عملکرد این دستیار کمی تأخیر دارد اما نتایج دقیقی ارائه می کند. سرویس نقشه گیر اس 2 از اپلیکیشن Here Maps نوکیا استفاده می کند و فعلاً نقشه گوگل برای آن در دسترس نیست. این نقشه جزئیات و امکانات کمتری نسبت به نقشه گوگل یا اپل دارد که یک عیب محسوب می شود. بزرگترین چالش سامسونگ نیز همین است که بتواند توسعه دهندگان را قانع به ساختن اپلیکیشن های خوب برای ساعتش کند.

samsung gear s2 (12)

با اپلیکیشن Music می توانید پخش موسیقی روی موبایل را کنترل کنید. این قابلیت برای من که همیشه در حال گوش دادن به موسیقی در حالت Shuffle هستم، بسیار کاربردی بود چون دیگر نیازی نبود هر چند دقیقه موبایلم را بیرون بیاورم و آهنگ را عوض کنم. همچنین می توانید از طریق اپلیکیشن Gear، مستقیماً تعدادی آهنگ را روی ساعت بریزید. قابلیت مشابهی برای اپلیکیشن Gallery نیز وجود دارد.

اپلیکیشن های دیگری مثل Voice Memos، Find My Phone، زمان سنج، اپلیکیشن ورزشی Nike+ Running نیز روی گیر اس 2 وجود دارند. اپلیکیشن های پیش فرض این ساعت در کل کیفیت خوبی دارند اما از حالا به بعدش دقیقاً مشخص نیست. چون تایزن پلتفرم متفاوتی دارد و بسیاری از اپلیکیشن های ضروری مثل نقشه و جست و جوی گوگل، شبکه های اجتماعی و ... هنوز برای آن عرضه نشده اند.

samsung gear s2 (17)

زمانی که سامسونگ سیستم عامل بادا (Bada) را با تلفن هوشمند Wave عرضه کرد شرایط مشابهی وجود داشت. بادا سیستم عاملی بسیار روان، خوش ساخت و با کیفیت بود که اپلیکیشن ها و بازی های خوبی در ابتدا برای آن عرضه شدند به طوری که موبایل Samsung Wave را رقیب آیفون می دانستند. اما در نهایت سامسونگ آن را به حال خودش رها کرد. سیستم عامل MeeGo که با موبایل Nokia N9 عرضه شد نیز مثال مشابه دیگری است.

در حال حاضر تعداد کمی اپلیکیشن در فروشگاه Gear وجود دارند اما به سرعت تعداد آن ها در حال افزایش است. امیدواریم آنچه بر سر سیستم عامل بادا و میگو آمد، برای تایزن اتفاق نیفتد؛ چون شروع خوبی داشته و اگر از نظر اپلیکیشن تأمین شود، می توانیم به آینده آن امیدوار باشیم.

سخت افزار

samsung gear s2 (25)

گیر اس 2 سخت افزاری تقریباً هم سطح دیگر ساعت های هوشمند دارد: 512 مگابایت رم، چیپ 2 هسته ای exynos 3250 با فرکانس 1.0 گیگاهرتز و 4 گیگابایت حافظه داخلی که برای فایل هایی مثل آهنگ، عکس و اپلیکیشن ها استفاده می شود. با وجود سخت افزار معمولی، گیر اس 2 عملکرد روان و کم نقصی دارد. این عملکرد خوب به خاطر سبک بودن سیستم عامل تایزن و هماهنگی نسبی نرم افزار و سخت افزار آن است.

البته در اپلیکیشن هایی مثل S Voice و نقشه گیر اس 2 کند عمل می کند و اگر چه دقت بالایی در تشخیص گفتار یا مکان یابی دارد، اما سرعت پایین آن ها ممکن است شما را به کل پشیمان کند. به جز این دو قسمت، عملکرد سخت افزاری گیر اس 2 قابل قبول است.

samsung gear s2 (3)

گیر اس 2 دارای چیپ NFC و بلوتوث نسخه 4.1 است. این ساعت در دو مدل معمولی و 3G نیز عرضه شده که امکان فعالیت مستقل ساعت را در بعضی موارد فراهم می کند. مدل 3G حدود دو میلی متر بزرگ تر و ضخیم تر است و از GPS بهره می برد که می تواند برای فعالیت هایی مثل ورزش کردن بدون حمل کردن موبایل کاربرد داشته باشد.

باتری

samsung gear s2 (36)

باتری ساعت هوشمند اهمیت بالایی دارد و ما انتظار داریم یک ساعت هوشمند بتواند مثل یک ساعت آنالوگ ما را همراهی کند. باتری موبایل ها به اندازه کافی اعصاب کاربران را خط خطی می کند و کسی دوست ندارد یک دغدغه دیگر هم به آن اضافه شود.

گیر اس 2 یکی از بهترین باتری ها را میان ساعت های هوشمند دارد.

صنعت باتری هنوز پیشرفت متحول کننده ای به خود ندیده و ساعت های هوشمند نیز مانند موبایل ها از باتری های لیتیومی بهره می برند. بنابراین میزان ظرفیت باتری با اندازه فیزیکی دستگاه رابطه مستقیم دارد. ساعت هوشمند گیر اس 2 متناسب با جثه کوچکش، یک باتری 250 میلی آمپری را در خود جای داده است. مدل 3G نیز از باتری 300 میلی آمپری بهره می برد. کم به نظر می آید اما راستش یکی از بهترین باتری ها را میان ساعت های هوشمند دارد که این را به نمایشگر سوپر آمولد و سیستم عامل تایزن مدیون است.

samsung gear s2 (29)

گیر اس 2 با استفاده سبک می تواند تا 3 روز شما را همراهی کند. این ماندگاری با استفاده معمولی به 2 روز و در حالتی که نمایشگر دائماً روشن باشد به 1 تا 1.5 روز می رسد. سرعت شارژ شدن باتری نیز بالا است و در کمتر از 2 ساعت، باتری از 0 تا 100 شارژ می شود. این ساعت به صورت بی سیم با استفاده از داک مخصوصش شارژ می شود. البته از شارژرهای بی سیم با استاندارد QI هم پشتیبانی می کند.

زمانی که باتری گیر از 2 به 5 درصد برسد، پیامی فعال شدن حالت battery saving mode نشان داده می شود. در این حالت، امکانات جانبی ساعت غیر فعال می شوند و تنها امکان مشاهده ساعت و نوتیفیکیشن ها را خواهید داشت و رنگ آیکن ها به صورت سیاه و سفید در می آید.

جمع بندی

samsung gear s2 (39)

سامسونگ موفق شده ساعتی بسازد که می توان آن را واقعاً یک ساعت هوشمند نامید. طراحی جمع و جور، نمایشگر عالی، باتری خوب و مهم تر از همه، تجربه کاربری لذت بخش آن با نوآوری قابل ستایش سامسونگ در طراحی حلقه چرخان دور نمایشگر، گیر اس 2 را به یکی از بهترین ساعت های هوشمند فعلی تبدیل کرده است.

در شرایط فعلی گیر اس 2 یکی از بهترین ساعت های هوشمند است. می توانید برای مشاهده و پاسخگویی نوتیفیکیشن ها، کاربردهای مربوط به سلامت و ورزش و چند مورد محدود دیگر روی آن حساب کنید. اما اگر خیلی به اپلیکیشن هایتان وابسته اید، بهتر است کمی صبر کنید تا تکلیف تایزن مشخص شود. جدی ترین رقیب گیر اس 2، اپل واچ است که از نظر اپلیکیشن بسیار غنی است و اپل هم خوب می دانست که باید روی این حوزه تمرکز کند.

هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که امروز هر کدام از ما به یک ساعت هوشمند نیاز داریم؛ اما سامسونگ توانسته به مسیر این گروه از گجت ها جهت جدیدی بدهد که فرآیند تکامل آن ها را تسریع می کند. آنچه که موفقیت گیر اس 2 را رقم می زند، اپلیکیشن هایی است که برای آن عرضه خواهند شد.

ساعت هوشمند Samsung Gear S2 در ایران با گارانتی هماهنگ عرضه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • abolfazl javadi
    abolfazl javadi | ۷ دی ۱۳۹۴

    برادر قیمتشو هم میگفتی شاید از طرف خدا پول نازل شد خواستیم یکی بخریم

    • امیر
      امیر | ۹ دی ۱۳۹۴

      قیمت 1150000
      هم اکنون در دیجی کالا

  • alsgr
    alsgr | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    به نظر میرسه خوب باشه ولی خوب اصلش تو ایران.پیدا نمیشه که

  • :)
    :) | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    صلوات

  • پرسش
    پرسش | ۱۲ آذر ۱۳۹۴

    فرق کلاسیک و اسپرتش فقط بند و اندازشه؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی