ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا مایکروسافت در تعهد نشان دادن نسبت به پلتفرم موبایلی ویندوز دچار چالش است؟

۲۰۱۵، سال عجیب و غریبی برای کاربران ویندوز فون و حتی خود مایکروسافت بوده است. در همین سال بارها مایکروسافت به کاربران اطمینان داده که توسعه و عرضه موبایل های ویندوزی را پایان نخواهد بخشید ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

۲۰۱۵، سال عجیب و غریبی برای کاربران ویندوز فون و حتی خود مایکروسافت بوده است. در همین سال بارها مایکروسافت به کاربران اطمینان داده که توسعه و عرضه موبایل های ویندوزی را پایان نخواهد بخشید اما در میانه راه، گاهی دست به اقداماتی زده است که باعث ایجاد تردید در قلب طرفداران همین شرکت شده اند؛ یکی از همین اقدامات صرفا زیان تلقی کردن خرید نوکیا و اخراج ۷۸۰۰ نفر از کارمندان پیشین همان شرکت بود.

مایکروسافت جدیدترین پرچمدارانش که پس از مدت ها از راه رسیده اند را در حد بسیار محدودی به فروش می رساند و همین موضوع باعث گشته تا کاربران از خود بپرسند آیا ردموندی ها واقعا علاقه ای هم به حضور در جمع بزرگان تولید کننده موبایل دارند یا خیر. پاسخ البته مثبت است اما در زمانه کنونی، قلب هواداران ویندوز فون پر از تردید گشته. ساتیا نادلا در هشتم جولای ۲۰۱۵، در همین رابطه گفت:

ساتیا نادلا

ساتیا نادلا

من به محصولات سخت افزاری که توسعه می دهیم، از جمله تلفن های همراه، متعهد هستم. البته ما باید در راهکارهای خود برای توسعه تلفن های همراه تجدید نظر کرده و برخی بخش ها را از نو تعریف کنیم. از استراتژی توسعه موبایل دور شده و می خواهیم استراتژی پایدارتر شدن ویندوز را تقویت نماییم. 

با دیجیاتو همراه باشید.

۳ درصد در برابر ۹۷ درصد

اپل و گوگل حدودا ۹۷ درصد از بازار تلفن های هوشمند را در اختیار دارند در حالی که سهم مایکروسافت به کمتر از ۳ درصد می رسد. بسیاری از تحلیلگران پیروزان این جنگ را مشخص نموده اند اما در این میان مایکروسافت با سهم سه درصدی اش در میان موبایل های فروخته شده به شکل جهانی، هنوز هم به توسعه این محصولات متعهد مانده است.

این طور که به نظر می رسد ردموندی ها برنامه های ویژه ای برای آینده خود دارند؛ Chris Capossela در هشتم سپتامبر سال جاری می گوید:

Chris Capossela

Chris Capossela

تصمیم داریم برای طرفداران ویندوز، موبایل هایی را توسعه دهیم. اگر ویندوز ۱۰ ما را دوست دارید، اگر از آن در تبلت، لپ تاپ یا سرفس خوشان آمده، می خواهیم برایتان موبایلی توسعه دهیم که آن را به زیبایی به نمایش کشد. چیزی که به آن افتخار کنید و بتوانید تجربه ای مشابه در سراسر گجت های خود با ویندوز ۱۰ تجربه نمایید. همان اپلیکیشن هایی که در موبایلتان اجرا می شوند را قادر هستید در تبلت یا کامپیوتر خود نیز مورد استفاده قرار دهید.

آقای کاپوسلا، معاون ارشد بازاریابی مایکروسافت به خوبی رویکرد شرکتش در خصوص تلفن های هوشمند و توسعه آنها را توضیح داده است؛ هر چند که اهالی ردموند در حال حاضر در این جنگ اسمارت فون ها بیشتر حالتی تدافعی دارند تا به شکل کامل از پای در نیایند.

برای داشتن نگاهی به بازار تلفن های هوشمند و سهم مایکروسافت از آن، لازم است که به همین رویکردهای تازه نگاهی عمیق تر داشته باشیم. از طرف دیگر پلتفرم یونیورسال یا یکپارچه ویندوز [UWP] نیز به شکل ویژه ای از سوی آقای کاپوسلا مورد توجه قرار می گیرد. مایکروسافت بر خلاف سایر رقبایش، تلفن های همراه را محصولاتی کاملا مستقل نمی داند بلکه آنها را بخشی از یک پلتفرم گسترده و یکپارچه تصور می کند.

اپلیکیشن های فراگیر و UWP، صرفا موبایل های تازه از راه رسیده ویندوزی را تبدیل می کنند به بخش گسترده ای از یکپارچگی که در ویندوز ۱۰ یافت می شود. اهالی ردموند هرچه داشته و نداشته اند را روی میز قمار ویندوز ۱۰ ریخته اند و تلفن های هوشمند هم بخشی جدانشدنی از دنیای ویندوز ۱۰ هستند.


نمایشی خیره کننده

microsoftwindows10devicesevent_00-w600

می گویند: «زمان خود را صرف مواردی می کنیم که بیشتر برایمان اهمیت دارند». اگر این گفته حقیقت داشته باشد، تعهد مایکروسافت به ادامه دار کردن توسعه موبایل ها نیز کاملا آشکار است.

در ششم اکتبر ۲۰۱۵ - چهاردهم مهر ماه ۹۴، مایکروسافت رویدادی بینظیر برگزار کرد با عنوان «معارفه ابزارهای مبتنی بر ویندوز ۱۰». در این رویداد که ۸۵ دقیقه از آن مربوط می شد به معارفه ۶ دستگاه، ۱۸ دقیقه به دو تلفن هوشمند لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ XL اختصاص داده شد.

پانوس پانای و برایان روپر به شکلی کاملا مشتاقانه ارائه هایی را انجام داده و پس از معرفی دو پرچمدار لومیا، قابلیت هایشان را برای کاربران به نمایش گذاشتند. در این ویدیو می توانید به شکل خلاصه و در پنج دقیقه مراسم مایکروسافت برای ابزارهای ویندوز ۱۰ را مشاهده نمایید.

مراسم مورد بحث با توجه به نطق پایانی ساتیا نادلا پس از ۹۶ دقیقه به پایان رسید. در واقع اهالی ردموند برای هر بخش، چنین زمانی را اختصاص دادند:

  • اکس باکس: ۳ دقیقه
  • هولولنز: ۷ دقیقه
  • بند: ۱۰ دقیقه
  • لومیا: ۱۸ دقیقه
  • سرفس پرو ۴: ۲۱ دقیقه
  • سرفس بوک: ۲۴ دقیقه

windows-10-devices-event-w600

همانگونه که می بینید در مهم ترین رویدادی که مایکروسافت در چند سال اخیر برگزار کرد، تصمیم گرفته ۱۸ دقیقه زمان را به لومیا اختصاص دهد که بیشتر از جمع زمانی است که در اختیار هولولنز و بند قرار گرفته. در واقع می توان گفت تنها محصولاتی که زمان بیشتری به آنها اختصاص داده شد، سرفس پرو ۴ و همچنین لپ تاپ پیشتاز مایکروسافت به نام «سرفس بوک» بودند.


Bryan Roper

Bryan Roper

شما می خواهید بهره وری خود را به سطحی اعلا برسانید. می خواهید تفریحات خود را نیز به شکلی حرفه ای انجام دهید. این محصولات برای همین کار ساخته شده اند. 

اجرای پر از هیجان «پانای» و «روپر» خودش به تنهایی گویای آن بود که ردموند علاقه ای وصف نشدنی به توسعه و البته موفقیت در بازار تلفن های هوشمند دارد. پانای در ۱۰ دقیقه این دو موبایل را معرفی کرد و مشخصات آنها را برای اصحاب رسانه توضیح داد در حالی که روپر، ۸ دقیقه را صرف توضیح در مورد قابلیت «پیوستگی - Continuum» کرد.

در زمانی که این دو شخص در حال معرفی دستگاه ها بودند، می شد به راحتی جملاتی نظیر «بسیار هیجان زده هستم» یا «می دانم کاربران قادر به انجام کارهای زیادی با این قابلیت ها هستند» را شنید.

bryan-roper-lede-w600

زمانی که روپر روی صحنه رفته بود بارها اعلام کرد که تصاویری که کاربران به عنوان یک کامپیوتر شخصی کامل می بینند، مربوط می شود به یک موبایل ویندوزی  قابلیت Continuum. وی گفت:‌ «اجازه بدهید باز هم تاکید کنم، این موبایل من است که چنین تجربه کاربری را در اختیارمان می گذارد.»

وی در همان حال آفیس را اجرا کرد، اپلیکیشن های پیشتر باز شده را برگرداند، از میانبرهایی که روی کیبورد وجود داشت استفاده نمود، خروجی 1080p ویدیو گرفت؛ اقداماتی که همه از طرف یک تلفن همراه اجرا می شدند. ارائه روپر منجر شد کابران باور پیدا کنند که مایکروسافت واقعا به اهمیت موبایل های سری لومیا پی برده و می خواهد به گونه ای تلفن های هوشمند را در اختیار کاربران قرار دهد که هم بتوانند توسط آنها به امور شخصی خود بپردازند و هم قادر باشند کاریشان جدی خود را به شکلی پویا و با دریافت تجربه کاربری یک کامپیوتر شخصی کامل اجرا نمایند.

boss-tee-1-w600

به شکل مشخصی، مایکروسافت تلاش می کند به بازی تلفن های هوشمند برگردد اما کاملا پیداست که از جایگاهی تدافعی جلو می آید تا تهاجمی؛ حق هم دارد چرا که صرفا صاحب ۳ درصد از موبایل هایی است که در جهان به فروش می روند.

در این میان حتی گویا اپراتورهای مخابراتی هم کم کم در حال فراموش کردن موبایل های ویندوزی هستند و این البته یکی از نقص های استراتژی جدید مایکروسافت است. در حال حاضر، در خود ایالات متحده تنها اپراتوری که از ویندوز ۱۰ موبایل پشتیبانی به عمل می آورد AT&T است و صرفا همین اپراتور موبایل لومیا ۹۵۰ را به فروش می رساند. در نتیجه بسیاری از طرفداران ویندوز فون که مایل به دریافت این تلفن هوشمند بودند نیز با مشکلاتی مواجه گشته اند. استراتژی کنونی مایکروسافت برای توسعه موبایل های کمتر اما برتر، باعث شده تا اهالی سرزمین ویندوز به شکلی ساده قادر به دریافت پرچمداران جدید نباشند.

با همه این تفاسیر، قطعا مایکروسافت به ادامه دار کردن توسعه موبایل های مبتنی بر ویندوز مصمم است اما هنوز درست نمی داند چگونه باید تلاش هایش را در اختیار طیف گسترده ای از طرفدارانش قرار دهد.


مبارزه ای در سایه

پس از ورود مجدد مایکروسافت به توسعه تلفن های هوشمند در سال ۲۰۱۰، همه معتقد بودند که این شرکت اکنون دیگر زیر سایه اندروید و iOS باید به مبارزه ای نابرابر با آنها بپردازد. اهالی ردموند ولی به شکل عمیق تری به این مبارزه نگریسته اند.

Chris Capossela

Chris Capossela

در سال های آینده موبایل هایی توسعه خواهیم داد که به شکلی عالی قدرت ویندوز ۱۰ را به نمایش بکشند. تصمیم داریم تلفن های همراه خود را برای دو دسته از مخاطبین توسعه دهیم: طرفدارانمان و کسب و کار ها. چرا که تجارت ها همواره به دستگاه هایی ایمن نیاز دارند. 

آقای کاپوسلا در فرصت های مختلف اذعان داشته که مایکروسافت موبایل هایش را از این پس برای دو دسته از مخاطبان توسعه خواهد داد. دسته اول طرفداران این شرکت هستند و دسته دوم، کسب و کارها.

کاسپولا به عنوان چهره اصلی بازاریابی مایکروسافت علاقه ای ندارد کاربران پلتفرم های دیگر را به ویندوز ۱۰ جذب کند و صرفا می کوشد تا همین دو دسته یاد شده را راضی نگه دارد.

capossela-microsoft-w600

مایکروسافت اکنون تقریبا ۱۰۰ درصد از تلفن های همراه اقتصادی ویندوزی را خودش توسعه می دهد اما پاسخ مثبتی که در زمینه فروش این محصولات به کسب و کارها دریافت شده می تواند محرکی باشد برای سایر شرکت های سازنده تا ویندوز ۱۰ موبایل را نیز سیستم عاملی با اهمیت تصور کنند.

ویندوز فون بخشی از ویندوز ۱۰ است

اکنون بر کسی پوشیده نیست که سیاست های ردموند در زمینه توسعه تلفن های هوشمند به شکل کلی با چند سال پیش و یا حتی سال گذشته تغییر کرده اند. با اینحال شرکت مورد بحث تلاش می کند تا الگوی تلفن های هوشمند را وارد مرحله ای تازه از یکپارچگی نماید.

این شرکت پلتفرمی قدرتمند از فضای ابری را تهیه دیده که توسط آن می تواند اختیارات بسیار زیاد و پیشرفته ای را در برابر سازمان و کسب و کارها قرار دهد. کمپانی مورد بحث از سوی دیگر سیاست حضور در سیستم عامل های موبایلی رقبا را نیز در پیش گرفته و می خواهد کاربران را به این شکل با تلاش هایش در زمینه توسعه موبایل آشنا سازد.

همین استراتژی به همراه پلتفرم یکپارچه مایکروسافت در ویندوز ۱۰ برای محصولاتش خبرهای خوبی را برای طرفداران ویندوز و گجت های همراه مبتنی بر این سیستم عامل به همراه دارد.

Satya-Nadella-2015-hero-1-w600

میلیون ها کاربر اندروید و iOS پس از عرضه ویندوز ۱۰ برای کامپیوترهای شخصی، یا PC خود را با همین سیستم عامل بروز رسانی کرده اند و یا این کار را در آینده انجام خواهند داد. پس از آن با پلتفرمی پویا رو به رو خواهند شد و از سوی دیگر، پیش از این طعم سرویس های مایکروسافت را در اندروید و iOS نیز چشیده اند و مشتاق خواهند بود تا ببینند سیستم عامل خود اهالی ردموند برای ویندوز ۱۰ چه طعمی خواهد داشت.

این در حالیست که استفاده های تبلیغاتی از عباراتی نظیر «موبایلی که می تواند کار کامپیوتر شخصی را انجام دهد» برای عده کثیری از کاربران جذاب است و باعث می شود بخواهند پلتفرم موبایلی مایکروسافت که گویا قابلیت های زیادی را در دل خود پنهان کرده را مورد آزمایش قرار دهند.


نادلا مدتی پیش به شکل واضحی توضیح داد که ویندوز فون جزئی از هویت کلی مایکروسافت است. شرکت یاد شده مجموعه ای از ابزارهای ویندوز ۱۰ را رونمایی نموده که بخشی مهم از آنها، مربوط می شود به لومیا های جدید و پرچمدار، اما هنوز هم هستند افرادی که به تجارت تلفن های هوشمند در مایکروسافت شک کرده و می پندارند که این کمپانی نرم افزاری روزی از توسعه موبایل هایش دست خواهد کشید.

حالا که شرکت های سخت افزاری دیگر حاضر به توسعه ویندوز در تلفن های همراه خود نیستند و برایش پرچمداری ارائه نمی کنند، مایکروسافت خودش تصمیم گرفت تا نیاز کاربران را برطرف نماید. با ارائه یک محصول پویا که سخت افزار و نرم افزار آن از سوی یک شرکت توسعه یافته مشخصا نگاه کاربران و توسعه دهندگان بیشتری هم به این دستگاه ها جلب خواهد شد و سپس همان شرکای سخت افزاری که علاقه ای به تولید ویندوز فون نداشتند را می توانید ببینید که به سوی این پلتفرم بر می گردند.

lumia-950-xl-angles-w600

البته باید اشاره داشت که مایکروسافت راه بسیار سختی را پیش روی خود دارد. افزایش سهم کلی از فروش جهانی که در حال حاضر کمتر از سه درصد است، کار آسانی به شمار نمی رود و اگرچه اهالی ردموند تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داده اند و برنامه ریزی های دقیقی هم داشته اند، اما احتمال رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد.

مایکروسافت اکنون لومیاهای جدید را به شکل محدود توزیع می کند، تبلیغات آنچنانی انجام نمی دهد و از طرفی، کاربران پلتفرم های دیگر را هدف نگرفته و صرفا می خواهد نظر کسب و کارها را به خود جلب نماید. در هر صورت مایکروسافت متعهد است به توسعه و ساخت تلفن های هوشمند اما مشکلاتی که یاد شدند باعث گشته اند تا اهالی ردموند نتوانند تعهد خود را به توسعه موبایل ها به شکلی پویا نشان دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • mahdi
    mahdi | ۱۲ آذر ۱۳۹۴

    سلام بحث موبایل و ویندوز بود گفتم به سوال بپرسم،بین لومیا 640 اکس ال و لومیا 735 کدو بهتره؟!

  • امیر
    امیر | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    کسی که فرق ایکس پی اس دل با لینوکس و xp رو نمیفهمیه بهتره سکوت کنه
    خخخ

    • Ssd
      Ssd | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

      داداشمون تـی کش مایکیه فقط در حد زیر دیپلم حالیشه. مایکی فرد ا شتباهی رو برای ما ستما لی اشتبا هاتش انتخاب کرده. این کار هم ناقص انجام داده ???

  • امیر ناظریه
    امیر ناظریه | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    سیاستهاش عالیه. هر روز خبری منتشر میشه مبنی بر یونیورسال شدن برنامه ها. آخرین برنامه ای که یونیورسال شد زاپیا بود. اینستاگرام و لاین هم در راه هستند.

  • حامد
    حامد | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    جواب ابهامی که تو پاراگراف یکی مونده به آخر بیان کردید رو خودتون بالاتر دادید. مایکروسافت دنبال گسترش سهم نیست. دنبال جذب طرفداراش و کسب و کارهاست. حداقل به این زودی ها دنبال گسترش سهم نیست، اگر بود غیر منطقی بود. هدف مایکروسافت از خرید نوکیا فقط این بود که نظارت کامل روی کارها داشته باشه و نوکیا توی هر گوشی یه گندکاری ای نزنه که بعداً اینها گیر کنن توش. اما واقعاً استراتژی مایکروسافت قابل ستایشه. داره آروم آروم خودشو میاره رو زبون ها و با برنامه هاش رو پلت فرمای دیگه حاصل دسترنجش رو به همه نشون میده.
    تکامل ویندوز 10 موبایل هم نسبت به ویندوزفون 8.1 واقعاً قابل درکه. صبر کنید ویندوز 10 موبایل رسمی ارائه بشه. نمیگم ملت همه میان ویندوز میخرن، اما ویندوز دارای الان راضی میشن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی