ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین Ozo؛ تلاش نوکیا برای بازگشت به دنیای تکنولوژی و اثبات استعداد های خود

ابتدای مرداد ماه بود که نوکیا پس از مدت ها با برگزاری مراسمی و معرفی Ozo، همه را شکه کرد. این محصول با ظاهر و نام عجیبش، یک دوربین ثبت کننده صدا و تصویر به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

ابتدای مرداد ماه بود که نوکیا پس از مدت ها با برگزاری مراسمی و معرفی Ozo، همه را شکه کرد. این محصول با ظاهر و نام عجیبش، یک دوربین ثبت کننده صدا و تصویر به شکل ۳۶۰ درجه بود که می شد محتوای آن را به بهترین شکل در هدست های واقعیت مجازی به نمایش کشید.

هدست های واقعیت مجازی به شدت به چنین دوربینی نیاز داشتند و تا پیش از عرض اندام نوکیا، نیاز به توسعه یک دوربین ثبت محتوا برای همین هدست ها بیش از حد احساس می شد، چراکه هیچ انتخاب حرفه ای دیگری وجود نداشت.

شب گذشته نوکیا مراسمی دیگر برگزار کرد تا علاقمندان به تکنولوژی واقعیت مجازی را بیشتر با دوربین Ozo آشنا کرده و قیمت آن را نیز در اختیار اصحاب رسانه قرار دهد؛ قیمتی که البته با شنیدن اش، به عنوان یک کاربر عادی قید استفاده از آن و تولید محتوا از روی سرگرمی را خواهید زد اما صنعت فیلم سازی می تواند بهره گیری بسیار بالایی از Ozo داشته باشد. نویکا اعلام نمود که این دوربین قرار است با قیمت ۶۰ هزار دلار به بازار عرضه گردد.

توسعه Ozo بخشی از بازسازی نوکیاست؛ شرکتی که اکنون می خواهد به برخی تکنولوژی های ناشناخته تر سرک کشیده و در قالب یک رهبر تکنولوژیک در آن زمینه انجام وظیفه نماید. این دقیقا همان کاری است که شرکت فنلاندی چند دهه پیش در صنعت تلفن های همراه انجام داده بود. با دیجیاتو همراه باشید.

«زمانی که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ به نوکیا پیوستم، از من خواسته شد تا استراتژی های تازه ای را برای Nokia Technologies اتخاذ نمایم.»

این جملات را رمزی هایداموس (Ramzi Haidamus)، نماینده بخش تکنولوژی های نوکیا می گوید. حدود ۱۵ ماه پیش به نوکیا آمد و پروژه دوربین Ozo که در سال ۲۰۱۳ آغاز به کار کرده بود نظرش را به شدت جلب کرد: «نمونه ای که برای اولین بار دیدم تقریبا در حد همان آزمایشگاهی بود و به هیچ عنوان شباهتی با آنچه اکنون می بینید نداشت. اما کیفیت فیلم برداری به شکل 3D و ضبط صدا در آن به شکلی واقعا غیر قابل باور بالا بود، حتی در همان زمان و در ابتدای توسعه. همان لحظه متوجه شدم که این برگ برنده ماست. ما دقیقا این محصول را در زمانی توسعه داده و معرفی کردیم که می دانستیم بازار به آن نیاز دارد و کمبودش حس می شود.»

Screen Shot 1394-09-10 at 11.56.42-w600

دوربین Ozo قرار است در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه گردد؛ درست در سالی که گفته می شود تکنولوژی واقعیت مجازی به اوج خود خواهد رسید، زمانی که راهکارهای ریز و درشتی در برابر کاربران برای تماشای محتوای واقعیت مجازی وجود خواهد داشت؛ از گوگل کاردبورد بگیرید تا Gear VR و Playstation VR یا حتی Oculus Rift. حالا با استفاده از دوربین Ozo کاربران می توانند محتوایی بهتر را در این هدست ها تماشا کنند که مشخصا منجر به استقبال بیشتر از آنها نیز خواهد شد. در این میان نوکیا مشخصا از همه پلتفرم و دستگاه ها نیز پشتیبانی به عمل خواهد آورد.

رمزی هایداموس می گوید: «بخش هایی از بازار هستند که علاقه شدیدی به در دست گیری آنها داریم. این بخش ها شامل تولید محتوا و نوع فرمت هستند. پس از آن با همه شرکت ها به همکاری خواهیم پرداخت.»

Screen Shot 1394-09-10 at 11.47.24-w600

این در حالیست که شرکت های مشهور در زمینه توسعه دوربین نظیر Arri یا حتی RED هم هنوز به این بخش از نیاز تکنولوژی واقعیت مجازی نگاهی دقیق نداشته اند. در حال حاضر آنچه Ozo را از رقبای نه چندان زیادش متمایز می کند، ارسال سیگنال ها به شکل زنده در حین فیلم برداری است. همانگونه که اطلاع دارید، در زمان فیلم برداری، آنچه تصویربردار با استفاده از دوربین به ثبت می رساند در همان لحظه برای کارگردان و سایرین به نمایش کشیده می شود. داستان VR اما انکی متفاوت است؛ کارگردان ها برای اینکه ببیند دوربین ۳۶۰ درجه به چه شکل تصاویر را برای استفاده در هدست های واقعیت مجازی به ثبت رسانده مجبور بودند حتی پس از فیلم برداری مدتی به انتظار بنشینند تا رندر شدن تصاویر به اتمام رسد و آنچه حاصل کار است، قابل نمایش گردد. این اتفاق به دلیل نیاز بیش از حد به قدرت پردازشی برای بخیه شدن تصاویر به هم رخ می دهد.

Ozo اما راهکار دیگری را در پیش گرفته که نامش را هم «رندرینگ فعال - Dynamic Rendering» گذاشته است. همین قابلیت به فیلم سازان اجازه می دهد به شکل همزمان و در لحظه ثبت شدن تصویر، بتوانند آن را مشاهده کنند.

اگرچه این قابلیت برای کاربران عادی شاید بی اهمیت جلوه کند اما برای فیلم سازان و دست اندرکاران این فن، حیاتی است. عملکرد دوربین بدون هیچگونه تاخیر و با حالتی روان صورت می پذیرد. البته نمی توان عملکردش را عالی دانست اما باید توجه داشت که اکنون این محصول هنوز هم در دست توسعه بوده و در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۶ و پس از رسیدنش به دست فیلم سازان، بسیار بهتر از مقطع زمانی کنونی خواهد شد.

همه داستان صرفا در مورد یک «دوربین فیلم برداری ۳۶۰ درجه» نیست. Ozo برای مستندسازان و برخی رسانه ها عالیست و می تواند در زمینه های آموزشی و صنعتی هم تاثیری شگرف داشته باشد. حتی هایداموس خبر می دهد که همین حالا در حال مذاکره با National Geographic هستند و یکی از نمونه های اولیه این محصول نیز برای ناسا ارسال شده است.

Screen Shot 1394-09-10 at 11.48.06-w600

اگرچه Ozo دارای یک برچسب قیمت ۶۰ هزار دلاری است اما جدا از فیلم سازان و کمپانی های بزرگ، حتی افرادی که تصمیم دارند به شکل حرفه ای ویدیوهای ۳۶۰ درجه مخصوص هدست های واقعیت مجازی بسازند هم می توانند از آن بهره جویند. در این میان آقای هایداموس اشاره می کند که Ozo تنها بخش کوچکی از برنامه هایی است که نوکیا برای تکنولوژی واقعیت مجازی دارد.

وی ادامه می دهد و می گوید: «تصمیم داریم این دوربین را به شکل اجاره ای هم در اختیار علاقمندان قرار دهیم تا افراد بیشتری قادر به استفاده از آن باشند. البته باید فکر کرده و ببینیم چگونه می توانیم آن را به کاربران حرفه ای هم بفروشیم.»

Screen Shot 1394-09-10 at 11.47.51-w600

مشخصا نسخه ای که برای کاربران حرفه ای توسعه می یابد باید دارای برچسب قیمت بسیار کمتری باشد و بتواند نظر محتواسازان عادی برای واقعیت مجازی را به شکلی ساده به خود جلب کند. در این میان باید اشاره کرد که برنامه هایی که نوکیا اکنون در سر دارد برای یک دوربین فیلم برداری بسیار گران قیمت، بیش از اندازه بلند پروازانه هستند.

دوربین Ozo در مقطع کنونی برگ دیگری از دفتر نوکیاست؛ برگی که این بار شرکت فنلاندی قبل از هر رقیب دیگری به آن پرداخته و تصمیم به هنر نمایی در آن حوزه نموده است. آقای Haidamus با تاکید بسیار زیادی می گوید:‌ «تیم نوکیا علاقه ای وصف ناپذیر دارد برای برگشتن به بازی. این اولین محصول Nokia Technologies پس از تلفن های همراه و هوشمند است و مهندسان نوکیا تمام تلاش خود را به کار بستند تا یک بار دیگر بهترین باشند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    «تیم نوکیا علاقه ای وصف ناپذیر دارد برای برگشتن به "بازی".

    امیدوارم که نوکیا یه بازگشت شکوهمندانه رو داشته باشه و برگرده به جایگاه واقعی خودش. NOKIA, FOR EVER

  • علی احمدی
    علی احمدی | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    دیجیاتو
    اگه زیر فیلم هایی که میذاری لینک دانلود هم بزاری خیلی ممنونت میشیم :-) ترجیحا با دو کیفیت کم و زیاد :-) مچکر و ممنون

  • علی احمدی
    علی احمدی | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    با پولش میشه ماشین خرید :-|
    ماشین Audi R8 که ماشین سطح بالایی هم هست فقط دو برابر این دوربین یعنی 120 هزار دلاره :-|

  • fc bayern
    fc bayern | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    امیدوارم پارگراف آخر به حقیقت بپبونده و دوباره نوکیا رو در صدر اخبار تکنولوژی ببینیم

مطالب پیشنهادی