ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کالبدشکافی چیپست A9X: پردازشگر گرافیکی با ۱۲ هسته و فقدان حافظه نهان از نوع L3

همه می دانیم که اپل به هیچ عنوان علاقه ندارد در زمان معرفی محصولاتش، بیش از اندازه به ارائه جزییات بسیار ریز سخت افزاری بپردازد اما پس از مدتی که گجت های این برند در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

همه می دانیم که اپل به هیچ عنوان علاقه ندارد در زمان معرفی محصولاتش، بیش از اندازه به ارائه جزییات بسیار ریز سخت افزاری بپردازد اما پس از مدتی که گجت های این برند در ویترین فروشگاه ها نمایان می شوند، اخبار کامل از سوی متخصصان سخت افزاری منتشر می شود.

پیش از عرضه رسمی آیپد پرو، یکی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان iOS متوجه شد که این تبلت حرفه ای از ۴ گیگابایت رم برخوردار است. حالا و پس از یک کالبدشکافی دیگر بر روی چیپست A9X، جزییات بیشتری منتشر شده و خبر می رسد که پردازشگر گرافیکی آیپد پرو از ۱۲ هسته برخوردار است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

وب سایت های Chipworks و AnandTech در روزهای گذشته مشغول کالبدشکافی چیپست A9X بوده اند و اطلاعات جالبی در خصوص آن را نیز به دست آورده اند.

A9XDie_Chipworks_Annotated_575px

این کالبدشکافی تایید می کند که چیپست مورد بحث توسط شرکت تایوانی TSMC و با فناوری ۱۶ نانومتری FinFET به تولید رسیده است. اندازه کلی چیپ، ۱۴۷ میلیمتر مربع بوده که همین اندازه خبر از بزرگ تر بودن آن از چیپست های A6X و A8X می دهد، هر چند که این چیپست از A5X کوچکتر است.

7XT_SKUs_575px

بخش عمده ای از فضای A9X، جای دهنده پردازشگر گرافیکی سری ۷ از نوع PowerVR از شرکت Imagination Technologies بوده که از ۱۲ هسته پردازشی نیز برخوردار است. نکته جالب اینجاست که چنین پردازشگر گرافیکی اکنون حتی در لیست محصولات Imagination Technologies وجود خارجی هم ندارد.

Screen Shot 1394-09-10 at 10.10.04-w600

در چیپست A9 از پردازشگر گرافیکی PVR GT7600 با ۶ هسته پردازشی استفاده شده بود که باز هم از سوی شرکت Imagination Technologies توسعه یافته است ولی پردازشگر گرافیکی A9X، ناشناخته بوده و حالتی بین چیپ های گرافیکی GT7800 هشت هسته ای و GT7900 شانزده هسته ای دارد. در هر صورت با ۱۲ هسته پردازشی و استفاده از گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیتی، پهنای باند حافظه به ۵۱.۲ گیگابایت در ثانیه می رسد که رقمی قابل تحسین است. برای مثال همین رقم در چیپست A9 به 25.6 گیگابایت در ثانیه می رسد.

در این میان باید اشاره کرد که چیپست مورد بحث از کش L3 (حافظه نهان) برخوردار نیست که البته همین موضوع نیز باعث تعجب است. البته وب سایت AnandTech اشاره دارد که حذف L3 به دلیل وجود پهنای باند بالای حافظه در چیپست A9X قابل قبول است. احتمال دیگر هم می تواند این باشد که اپل به طور کلی نیازی به مصرف انرژی بهینه از سوی L3 cache نداشته است. مشخصا خود اپل در این مورد اظهار نظری نخواهد کرد و در نتیجه می توان حدس زد که هر دو احتمال تا حد زیادی درست هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • 09339434229jean claude jamali nejad
    09339434229jean claude jamali nejad | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    البته دوستان این پردازشگر گرافیکی مالی هم عالی هس و میشه گفت قدرتمندترین واحد پردازش گرافیکی خواهد بود در سال2016 . هم اکنون پردازشگر گرافیکی مالیT880 شرکت ARM به چند نمونه 4هسته ای که در کایرین950 هوآوی دیدیم و مدل های 12 و 14 هسته ای که در اکسینوس8890 سامسونگ خواهیم دید و مدل 16 هسته ای تقسیم میشه , مطمئنم دو برابر این میزان خوبی و قدرت پردازشگر گرافیکیpvr GTاپل درA9X رو در پردازشگر گرافیکی اپلA10 خواهیم دید

  • حسین
    حسین | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    این پردازشگر گرافیکی pover vr واقعا فوق العاده است
    رقیب جدی سری tegra انویدیا

    • 09339434229jean claude jamali nejad
      09339434229jean claude jamali nejad | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

      یادم هست روی این مطلب مطالعه داشتم که گفته بود:پردازنده گرافیکی pvr GT در آیفون6S که چیپست اپل A9داره از پردازنده گرافیکی Adreno 430 کوآلکوم اسنپدراگون 810که اینقدر قدرتمند هس قویتره ,حالا پردازشگر گرافیکی اپلA9X که کفته شد قدرتمندتر از پردازشگر گرافیکی اپلA9 هس جای خود , مطمئنن قدرتمنده که به آیپد جدید این لقب رو نصبت دادن , البته انودیا اینقدر که در دنیای رایانه خودی نشون داده در دنیای تبلت و فبلت و موبایل نتونسه خودی نشون بده(( تبلتی در لباس لپ تاپ))

  • Great_M
    Great_M | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    خوشمان آمد,مخصوصا از TSMC

  • 09339434229jean claude jamali nejad
    09339434229jean claude jamali nejad | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    ?❄??

    • bond
      bond | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

      چطوری از این شکلک ها استفاده میکنید؟
      test
      :)
      :love:

      • 09339434229jean claude jamali nejad
        09339434229jean claude jamali nejad | ۱۰ آذر ۱۳۹۴

        این شکلک های ارسالی توسط من نمایانگر سرما و ستاره دنباله دار و انفجار رو برای این گذاشتم و منظورم مبنی براینکه اپل A9X بسیار بهینه(سرما- داغ نمیکنه) و پرسرعت(پردازش سریع-ستاره دنباله دار) و پرقدرت و پرشتاب ( انفجار)و دوست داشتنی ( بوسه )هس رو برسونم

مطالب پیشنهادی