ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ادوبی Animate CC‌ را به عنوان جایگزین فلش پرو معرفی کرد

روزگاری نه چندان دور گرافیک ها، بازی ها و انیمیشن های تهیه شده بوسیله ی نرم افزار فلش ادوبی زینت بخش بسیاری از صفحات وب بودند، اما به نظر می آید آن روزها دیگر خاتمه ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۸:۱۵

روزگاری نه چندان دور گرافیک ها، بازی ها و انیمیشن های تهیه شده بوسیله ی نرم افزار فلش ادوبی زینت بخش بسیاری از صفحات وب بودند، اما به نظر می آید آن روزها دیگر خاتمه یافته اند. کمپانی مورد بحث یعنی ادوبی، امروز محصول یاد شده را بازیابی برند کرده و با عنوان Animate CC راهی بازار ساخته.

شکی نیست که در زمان حاضر فضای وب تفاوت بسیار زیادی با دو دهه ی پیش پیدا کرده؛ ایامی که فلش در آن حکمران بی چون و چرا بود. لذا شرکت مذکور می گوید Animate CC‌ از این پس ابزار پیش فرضش برای توسعه ی انیمیشن های مبتنی بر وب و محتوای مبتنی بر HTML5 به حساب می آید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هم اکنون استانداردهایی همانند HTML 5 و WebGL رواج یافته اند که البته نرم افزار فلش پرو به خوبی از آنها پشتیبانی به عمل می آورد. در این زمینه ادوبی می گوید بیش از یک سوم محتوایی که توسط این ابزار به تولید رسیده بر اساس HTML 5 بوده و بر مبنای همین گفته به نظر می آید شرکت مورد اشاره از مواضع پیشین فاصله گرفته و سعی کرده با تغییر نام نرم افزار اختصاصی اش حمایتش از استاندارهای کنونی را رسمی نماید.

ناگفته نماند که این رفتار بدان معنا نیست که پشتیبانی از فلش در Animate CC‌ به صورت کامل حذف شده. نرم افزار جدید که از ابتدای ۲۰۱۶ در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت کماکان امکان تولید فایل های تحت فرمت SWF و AIR را داراست و البته "ریچ لی" از مدیران بازاریابی ادوبی نیز می گوید توسعه ی فلش پلیر ۱۲ در دستور کار قرار دارد و قابلیت های هیجان انگیز و جدید زیادی در آن جای خواهند گرفت.

سقوط فلش

بد نیست یادآوری کنیم که سقوط فلش رفته رفته و تدریجی اتفاق افتاد. اولین بار استیو جابز بسیار قاطع در مقابل آن ایستاد و تصمیم گرفت که از فلش در یکی از کلیدی ترین محصولات کمپانی اش یعنی آیفون پشتیبانی به عمل نیاورد. استدلال جابز این بود که فلش مناسب کامپیوترهای دارای ماوس است و برای اسمارت فون های مجهز به صفحه نمایش لمسی که توسط انگشت کاربران کنترل می شوند کارایی ندارد.

در ۲۰۱۱ ادوبی رسماً در مقابل خواسته ی عموم کوتاه آمد و توسعه ی فلش پلیر برای موبایل را متوقف کرد. اما بزرگترین ضربات بر پیکره این پلتفرم در سال ۲۰۱۵ وارد شدند و هر روز رخنه امنیتی و آسیب پذیری هایی جدید در آن کشف شد تا توسعه دهندگان هر چه سریعتر به سمت HTML 5 مهاجرت نمایند.

در همین بازه زمانی گوگل کروم به صورت رسمی از نمایش محتوای نه چندان مهم مبنی بر فلش پیشگری به عمل آورد، آمازون از پذیرفتن تبلیغات بر اساس فرمت مورد بحث سر باز زد و موزیلا و فیس بوک هم رسماً اعلام کردند که عمر فلش به پایان رسیده.

ادوبی می گوید هنوز هم با همکاران خود در صنعت های مربوطه همکاری نزدیکی دارد تا اطمینان حاصل کند محتوای مبتنی بر فلش آنها با ابزارهای جدید مرور وب سازگار بوده و فاقد مشکلات امنیتی هستند. برای مثال ادوبی و فیس بوک طی یک مشارکت مطمئن می شوند که بازی های فلش ارائه شده روی این شبکه اجتماعی عملکردی صحیح دارند و در عوض کمپانی زاکربرگ گزارش هایی امنیتی را به تولید کننده ی فتوشاپ می دهد تا قادر گردد فلش پلیر را بهبود بخشیده و مشکلاتش را رفع و رجوع کند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت فلش هنوز به صورت کامل از پا در نیامده ولی هر چه در زمان جلوتر برویم محتوای کمتری بر اساس آن تولید خواهد شد و دیگر یک فرمت کلیدی و مهم نخواهد بود. ادوبی اکنون توسعه دهندگان را رسماً تشویق می کند تا بر اساس استانداردهای جدید محصولاتشان را آماده عرضه نمایند و Animate CC نیز آمده تا همین سیاست را به شکل موثرتری اجرایی سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی