ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات چیپست Helio X12 از مدیاتک لو رفت

به ماه دسامبر رسیده ایم و این بدان معناست که منابع مختلف سعی خواهند کرد از طریق اینترنت برنامه های شرکت ها برای محصولات سال آینده شان را لو دهند. در همین راستا امروز اطلاعات ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۱ آذر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

به ماه دسامبر رسیده ایم و این بدان معناست که منابع مختلف سعی خواهند کرد از طریق اینترنت برنامه های شرکت ها برای محصولات سال آینده شان را لو دهند. در همین راستا امروز اطلاعات تازه ای از یکی از چیپست های آتی کمپانی تایوانی مدیاتک منتشر شده که نام Helio X12 را یدک می کشد و ظاهراً تراشه ای تقریباً میان رده (یا اندکی بالاتر از مدل های میان رده) محسوب می گردد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مدیاتک در زمان حاضر پلتفرمی با عنوان «Helio X10» دارد که قدرت بخش برخی از اسمارت فون های حائز اهمیت بازار آسیا همچون HTC One M9+، Meizu MX5، LeTV Le 1 است و اکنون شواهد نشان می دهند Helio X12 می خواهد جانشینی لایق برای سیستم-روی-چیپ یاد شده باشد.

چیپست آتی تایوانی ها در درون خود هشت هسته ی کورتکس A53 را جای داده که با حداکثر فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز قادر خواهند بود به صورت همزمان امور پردازشی را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند.

پردازنده در تراشه ی مذکور همراه شده است با چیپ گرافیکی PowerVR GX6250 که از فرکانس کاری ۷۵۰ مگاهرتز برخوردار بوده و از استانداردهای به روزی همچون OpenCL 1.2، OpenGL ES 3.2 و  Vulkan API نیز پشتیبانی به عمل می آورد و بدین ترتیب قادر خواهد بود به روز ترین و بهترین جلوه های گرافیکی را به راحتی از سر بگذراند.

ناگفته نماند که تراشه ی - گرافیکی - یاد شده قدری از آدرینو ۳۳۰ که در اسنپدراگون ۸۰۱ حاضر بود قوی تر محسوب می شود، بر مبنای همین موضوع می توان از آن انتظار داشت که بازی های سال گذشته را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد ولی در اجرای برخی از بازی های سنگین و جدید امروزی با دشواری رو به رو باشد.

پشتیبانی از حافظه های رم نیز به ماژول های دو کاناله LPDD3 با فرکانس کاری ۹۳۳ مگاهرتز محدود شده که به نظر می آید این مسئله در دنیایی که حافظه های LPDDR4 در آن وجود دارند قدری جای تامل باقی بگذارد.

در زمینه حافظه ی داخلی از استاندارد eMMC 5.1 حمایت به عمل آمده تا قدری کوتاهی صورت پدیرفته در مورد حافظه های رم جبران گردد. گفتنی است بر اساس استاندارد مذکور ذخیره سازی اطلاعات بر روی موبایل با سرعت ۱۲۵ مگابایت بر ثانیه امکان پذیر می شود.

mediateks-helio-x20-w600

مدیاتک در آخرین دستاورد خود دو سنسور پردازش سیگنال نیز به کار بسته که شرایط لازم برای استفاده از دوربین های ۲۱ مگاپیکسلی را در کنار موتور TrueBright مهیا می سازند. بدین ترتیب سنسورهای دوربین RWWB می توانند دو برابر بیشتر نسبت به سنسورهای RGB نور جذب کرده، در کاهش نویز موثرتر عمل نموده و جلوه های کامل تر و بهتری را روی عکس ها و ویدئوها اعمال نمایند.

پشتیبانی از مودم های LTE‌ دسته بندی ۶ (با سرعت دانلود سیصد مگابیت بر ثانیه)، فناوری VoLTE و تماس مبتنی بر وای-فای از دیگر ویژگی های Helio X12 هستند.

منبع خبر می افزاید چیپست مورد بحث توسط TSMC و با فناوری ۲۸ نانومتری HPC+ به تولید خواهد رسید. 28HPC+ نمونه ای بهبود یافته از تکنولوژی 28HPC است که سبب می شود سایز تراشه نسبت به مدل هایی که با فناوری 28LP شرکت TSMC‌ساخته شده بودند ۱۰ درصد کاهش یافته و ضمناً‌ مصرف انرژی آن نیز ۳۰ درصد بهینه تر شود.

مقایسه با چیپست Helio X10 مدیاتک

MediaTek-Helio-X10-chip-710x379-w600

در مقایسه با نسل پیشین سیستم-روی-چیپ های مدیاتک یا همان Helio X10، مدل جدید با نام X12، شاهد افزایش سرعت کلاک پردازنده بوده و عملکردش در زمینه ی مصرف باتری هم بهتر شده.

پردازنده گرافیکی نیز کارایی موثرتری پیدا کرده و از استانداردهای جدیدتر و کارآمدتری پشتیبانی می کند ضمن اینکه اضافه شدن حمایت از حافظه های eMMC 5.1 هم اتفاقی حائز اهمیت به حساب می آید.

موارد دیگری نیز وجود دارند که مهم ترین آنها افزوده شدن پشتیبانی از مودمهای LTE دسته بندی ۶، پشتیبانی از USB 3.0، تماس مبتنی وای-فای و پشتیبانی از VoLTE‌ هستند.

نتایج اولیه به دست آمده در بنچ مارک ها

Xiaomi-Redmi-2-2-w600

حضور اولیه Helio X12 در بنچ مارک ها نشان می دهد این تراشه توانسته در آزمون AnTuTu امتیاز ۵۵.۰۰۰ را به دست آورد و در تست های تک هسته ای و چند هسته ای گیک بنچ نیز به ترتیب امتیازهای ۱۱۰۰ و ۵۴۰۰ را ثبت کرده.

می بایست خاطر نشان کنیم که چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ که در برخی از محصولات امسال مانند HTC One M9 به کار رفته بود در آزمایش های مشابه امتیاز ۵۶.۸۹۶ را رقم زده بود و اگرچه نباید قضاوت را به صورت کامل بر مبنای بنچ مارک ها صورت داد ولی می توان حدس زد که Helio X12 در محصولات میان رده ی بازار کارایی مطلوب و قابل قبول را ارائه نماید.

بر طبق شایعات شیائومی در حال آماده سازی تلفن هوشمندی با نمایشگر ۵ اینچی بر مبنای تراشه ی مذکور از مدیاتک است که احتمالاً نام «Redmi 3» را یدک خواهد کشید. متاسفانه اطلاعات دیگری در مورد این دیوایس وجود ندارد و برای کامل تر شدن دانسته هایمان راجع به آن می بایست قدری منتظر بمانیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پوریا
    پوریا | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    چه چیپ خوبیه.
    دوستان یه سوال
    تو متن گفته شده بازی های سنگین امسالو نمیتونه انجام بده.
    من دقیقا نمیدونم کدومو میگه آخه همه بازی ها روی آنر 6 من با مالی t624 mp4 اجرا میشه.
    اگه میدونین بگین.

  • 09339434229jean claude jamali nejad
    09339434229jean claude jamali nejad | ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    مدیاتک نشون داده که سازنده ای پرقدرت در چیپست پردازنده هست و لیاقت پیروزی و پرطرفدار بودن رو داره , اما فکر میکنم زمان شگفت زده کردن علاقه مندان تکنولوژی توسط مدیاتک زمانی خواهد بود که چیپست پردازندهHelioX30 رو معرفی و عرضه کنه

مطالب پیشنهادی