ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سؤالی که مدل کسب و کار اپل بر مبنای آن طراحی شده است

امسال با ارائه ی سه محصول عمده، سال خوبی برای با ارزش ترین شرکت جهان یعنی اپل بود: ساعت اپل، اپل موزیک و تبلت آیپد پرو. فارغ از تبلیغات و جنجال های مختلف، هر سه ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

امسال با ارائه ی سه محصول عمده، سال خوبی برای با ارزش ترین شرکت جهان یعنی اپل بود: ساعت اپل، اپل موزیک و تبلت آیپد پرو. فارغ از تبلیغات و جنجال های مختلف، هر سه ی این محصولات واکنش های مختلفی برانگیختند. باید این را بگذارید در کنار گزارش های مکرر و پر تکرار مبنی بر عزم اپل برای ساخت خودروی برقی تا علت تعجب بسیاری از کارشناسان را متوجه شوید. اپل واقعاً چه کار می کند؟

پاسخ این سؤال ساده است. اگر شما هم می خواهید بدانید پشت اقدامات این شرکت چه فکری نهفته است، می توانید با این فیلتر به دنبال پاسخ خود بگردید: «این کار چگونه به آیفون سود می رساند؟»

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اپل ترمز های قطار آیفون را برداشته است

درست است که امروزه iOS شرکت اپل محبوب ترین سیستم عامل تلفن های هوشمند در جهان نیست و اندروید گوگل این جایگاه را به خود اختصاص داده، اما محصولی که بر اساس آن کار می کند (آیفون) سودده ترین محصول فناورانه ای است که دنیا تا کنون به خود دیده است.

در واقع اگر تنها درآمد ۳۱.۴ میلیارد دلاری اپل از فروش آیفون ظرف سه ماهه ی گذشته را هم در نظر بگیرید، میزان آن از کل درآمد هر شرکت فناوری دیگری ظرف مدت مشابه بیشتر است. به همین دلیل است که اگر فروش آیفون تنها ذره ای کاهش پیدا کند، برای فروش و سودآوری کل اپل بسیار دردسرساز خواهد شد. بنابراین ادامه یافتن موفقیت آیفون برای این شرکت بسیار حیاتی است.

اما یکی از بزرگ ترین دلایل کاهش نیافتن فروش آیفون این است که شرکت اپل هر عامل بازدارنده ای را از سر راه این قطار برداشته است.

هدف اپل خلق بهترین تجربه از یک پلتفرم در جهان است، بنابراین هر محصول تازه ای که از اپل خریداری می کنید، تجربه ی شما روی تمام محصولات دیگری که قبلاً از این شرکت خریداری کرده اید را نیز بهبود خواهد داد؛ به ویژه آیفون.

برای مثال اگر آیفون داشته باشید از داشتن هر دو محصول آیپد و مک بوک این شرکت نیز تجربه ی بهتری خواهید داشت، چون این امکان برای شما فراهم خواهد بود که آنها را اصطلاحاً با یکدیگر سینک کنید.

معنای دیگر آن نیز این خواهد بود که اگر یک تبلت اندروید یا یک رایانه ی شخصی تحت ویندوز بگیرید، از امکانات مرتبط با آیفون محروم خواهید ماند. این رویکرد فوق العاده هوشمندانه ای است که برای خرید تمام محصولات اپل دلایل خوبی برای کاربران فراهم می کند. زمان به روزرسانی های مختلف نیز وقت خوبی برای خرید یک محصول دیگر اپل است؛ چه تلفن باشد، چه رایانه و چه تبلت.

حال این منطق را به باقی محصولات بسط دهید.

اثر پلتفرمی

ساعت اپل، با اینکه به نظر می رسد در فروش چندان موفق عمل نکرده است، احتمالاً بهترین ساعت هوشمند موجود در بازار است و اگر بخواهید از یکی از آنها استفاده کنید باید یک آیفون داشته باشید. شاید همه نخواهند ساعت هوشمند داشته باشند، اما آنهایی که واقعاً دوست دارند از آن استفاده کنند یک دلیل کمتر برای ترک جامعه ی استفاده کنندگان از آیفون و یک دلیل بیشتر برای پیوستن به آن خواهند داشت.

اپل تی وی جدید این شرکت نیز حالا می تواند مجموعه ای از اپلیکیشن های iOS را اجرا کند.

از آن بهتر نیز این است که اگر اپلیکیشنی را برای آیفون خود خریداری کرده اید، می توانید نسخه ی اپل تی وی آن را نیز به رایگان در اختیار داشته باشید. این یعنی اگر آیفون داشته باشید، اپل تی وی شما نیز کارایی بیشتری خواهد داشت و اگر اپل تی وی داشته باشید، آیفون شما کارامد تر خواهد بود.

5597918732_7e4eae508e_o

همین مسئله در مورد آیپد نیز صدق می کند. شاید هیچ کس آیپد قدیمی خود را با سرعتی که سهامداران اپل انتظار داشته اند با مدل جدید آن عوض نکند، با این حال آیپد جدید فروش خوبی دارد. اگر آیفون داشته باشید، به احتمال زیاد خیلی از اپلیکیشن هایتان روی آیپد شما نیز خواهند بود.

فلسفه ی وجودی آیپد پرو نیز این است که مایکروسافت با هیبرید های تبلت/لپتاپی خود به نام سرفس پرو ۴ ثابت کرده است این بازار وجود دارد. اپل نیز می خواهد دلایل احتمالی خروج کاربران از دنیای محصولاتش را به حد اقل ممکن برساند.

موضوع خودروی اپل کمی مبهم تر است، اما اگر آنگونه که اپل به حفظ آینده ی iOS فکر می کند به موضوع نگاه کنید، شاید بتوان منطق بیشتری در این حرکت یافت. شرکت اپل اگر موفق به انجام این کار شود، مالکیت سیستم عامل خودرویی را خواهد داشت که از قضا مالکیت خودش را نیز در اختیار دارد. این، گستره ی نفوذ iOS را به جاده ها خواهد کشاند و آیفون را از آنچه هست نیز به گزینه ی هوشمندانه تری برای خرید تبدیل خواهد کرد. همین مسئله در مورد پلتفرم اپل برای ارتباط دادن وسایل مختلف منزل با زیست بوم iOS، تحت عنوان هوم کیت نیز صدق می کند.

اوضاع اپل موزیک کمی عجیب و غریب است، چرا که نسخه ی اندرویدی دارد و روی نسخه ی ویندوز آی تیونز کار می کند. اما عمیقاً با نسخه های داخلی اپلیکیشن موسیقی آیفون و آیپد همخوانی دارد. این یعنی محصولات اپل با این وجود هنوز هم بهترین جا برای استفاده از خدمات آن هستند.

apple

همه ی این ها می خواهند این را به ما بگویند که تا وقتی آیفون به موفقیت خود ادامه می دهد، مهم نیست محصولات دیگر اپل موفق بشوند یا نشوند. مهم این است که «چگونه به آیفون سود می رسانند؟». این شرکت هر روز اقدامات دفاعی بیشتری جهت جلوگیری از خطور هر حالت محتمل دیگری به اذهان مردم به عمل می آورد.

فقط به یاد داشته باشید که برای عملکرد موفق این استراتژی، اپل باید همیشه بهترین نسخه ی محصول خود را ارائه دهد. لازم نیست محصولاتش محبوبیت آنچنانی کسب کنند. اما اگر نتیجه آنقدر بد باشد که کاربران به فکر ترک دنیای کوچک اپل بیفتند، احتمالاً اول از همه به سراغ جایگزین کردن آیفون با گزینه های دیگر خواهند رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • پارسا
    پارسا | ۱۴ آذر ۱۳۹۴

    جالب بود. البته یکمی ساده انگارانه ولی در کل همینه.
    من مشکلی که از اول با ایفون داشتم اینه که بسته است. نه از نظر کار کردن با بقیه سرویسا، از نظر کار کردن با خودش. مامان بزرگم خیلی براش راحته ایفون. ولی من برام زیادی ساده است. یه چیزی میخوام که هر از گاهی یکمی گندکاری کنم تو سیستم عاملش

مطالب پیشنهادی