ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین، فضاپیمایی ساخته اند که زباله های فضایی را به سوخت تبدیل می کند

مدت ها است که می دانیم محیط فضا ممکن است پر باشد از زباله های فضایی و همین موضوع، ماهواره هایی که به دور زمین گردش می کنند را با خطر مواجه می سازد. اما ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۴ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

مدت ها است که می دانیم محیط فضا ممکن است پر باشد از زباله های فضایی و همین موضوع، ماهواره هایی که به دور زمین گردش می کنند را با خطر مواجه می سازد. اما تیمی از محققین دانشگاه شینگوای پکن، راه حلی برای استفاده بهینه از این مشکل پیدا کرده اند. این تیم چینی، فضاپیمایی ساخته است که می تواند زباله های فضایی را در محیطی بزرگ جمع آوری کرده و از آن ها، سوخت مورد نیاز برای ادامه حرکت خود را تامین کند.

از لحاظ فنی، این بدان معناست که فضاپیمای مورد بحث می تواند تا ابد به حرکت خود ادامه دهد؛ مگر اینکه مشکلی اجتناب ناپذیر و یا پیش بینی نشده به وقوع پیوسته و این فضاپیما از حرکت باز بماند. امروزه لیزرهایی برای شکستن قطعات بزرگ زباله های فضایی تدارک دیده شده اما این تکنولوژی معمولا هنگام مواجهه با قطعات خردتر به مشکل بر می خورد. دقیقا همین جاست که این تیم محققان پا به صحنه می گذارد.

Junk+engine

تیم مورد بحث، روشی برای تبدیل زباله های خرد فضایی به سوخت پیدا کرده؛ تکه هایی با اندازه 10 سانتی متر و کوچک تر. این قطعات با نوعی تور جمع آوری و به فضاپیما منتقل می شوند. این روند دائما ادامه پیدا می کند و قطعات فضایی به پودر تبدیل می شود. در ادامه، مواد به دست آمده تحت انرژی گرمایی زیادی قرار می گیرند و با عبور از میدان های الکتریکی، یون های منفی جدا شده و یون های مثبت افزایش می یابند.

البته هنوز نحوه کارکرد و حرکت این فضاپیما مشخص نیست. وب سایت MIT Technology در بررسی خود نوشته است که فضاپیمای مورد بحث، به نیروی پیشران نیازی ندارد اما در هر صورت وجود یک منبع انرژی ضروری به نظر می رسد. تیم سازنده گفته است که این دستگاه می تواند به صورت ترکیبی از انرژی های خورشیدی و هسته ای بهره ببرد اما درباره خطرات حرکت یک دستگاه بهره مند از انرژی هسته ای به دور زمین، صحبتی به میان نیاورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی