ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر Akatsuki وارد مدار ونوس شد

ماموریت های فضایی اگر با مشکلی مواجه گردند به ندرت شانس دوباره برای جبران خطا خواهند داشت اما آژانس فضانوردی ژاپن، موسوم به JAXA امروز با این اقبال رو به رو شده. اداره یاد شده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۴۵

ماموریت های فضایی اگر با مشکلی مواجه گردند به ندرت شانس دوباره برای جبران خطا خواهند داشت اما آژانس فضانوردی ژاپن، موسوم به JAXA امروز با این اقبال رو به رو شده. اداره یاد شده تایید نموده کاوشگر فضایی آنها به نام Akatsuki در دومین تلاش خود توانسته در مدار سیاره ونوس قرار بگیرد.

این کاوشگر نخستین بار در آذر سال 2010 میلادی به سمت ونوس ارسال شده بود اما به دلیل بد عمل کردن موتورش دوباره به مدار خورشید پرتاب گشته. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا از ماجرای موفقیت جدید آن مطلع شوید.

کاوشگر بدون سرنشین مورد بحث با موفقیت توانست به طور خودکار پیشرانه های سیستم کنترل واکنش کمکی (RCS) را در موقعیت 23:51 GMT برای احتراق 20 دقیقه ای فعال نماید.

این مانور تحت نظارت مرکز فضایی یوسودای ژاپن و ایستگاه های ردیابی Deep Space Network واقع در کانبرا قرار داشت. پس از اتمام این فرایند، Akatsuki در موقعیت جدیدی قرار گرفت تا در صورت نیاز، مانور دوم را بر اساس دستورات ارسالی از طرف زمین به انجام برساند. اما به مانور دوم نیازی نبود.

مدارگرد جوی Akatsuki یا پروژه Planet-C در بالای یک راکت H-IIA 202 و به همراه بادبان خورشیدی IKAROS در ماه می سال 2010 میلادی از مرکز فضایی تانِگاشیما ژاپن به مدار ونوس پرتاب شده بود تا به واسطه تجهیزاتش اطلاعاتی در مورد اتمسفر این سیاره به زمین مخابره نماید. این کاوشگر به سه دوربین مادون قرمز، یک دوربین ماوراء بنفش و یک دستگاه تولید کننده برق نوسانی برای مشاهدات رادیویی مجهز بود.

پس از نخستین احتراق کاوشگر موردبحث در 5 سال قبل، همه راه های ارتباطی با آن قطع شدند و بنابراین، فضاپیما نتوانست مطابق با برنامه ریزی ماموریت خود را به انجام برساند. اما بعدها معلوم شد در وضعیت ایمن قرار گرفته و سالم مانده است.

با بررسی فضاپیمای یاد شده مشخص شد موتور اصلی تتراکسید نیتروژن-هیدروژن آن سه دقیقه زودتر خاموش شده و همین امر باعث شده تا دوباره به مدار خورشید بازگردانده شود. مهندسان دلیل وقوع این اشکال را به دریچه هلیوم نسبت دادند که میزان زیادی اکسیدکننده را به داخل محفظه احتراق ارسال می نموده است. همین مساله موجب ایجاد گرمای بیش از اندازه و در نتیجه آسیب دیدن موتور می شده.

برای رسیدن به موفقیت در این ماموریت، پژوهشگران JAXA فضاپیما را در حالت هایبرنیت قرار دادند و همزمان نیز روی برنامه خود برای استفاده از 8 پیشرانه RCS برای تغییر مسیر حرکت Akatsuki به سمت ونوس کار می کردند که تلاش های آنها موفقیت آمیز بود و این هدف محقق گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ITACHI
    ITACHI | ۱۷ آذر ۱۳۹۴

    احتمالن ژاپن می خواد دنیا رو تو گنجیتسو فرو ببره ..

  • میثم
    میثم | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    چرا از اسم فارسی سیاره ناهید استفاده نشده؟؟ ونوس چرا؟؟
    نام انگلیسی ناهید، ونوس است.

  • six path
    six path | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    ناروتو هم هست ؟

  • Ali_360
    Ali_360 | ۱۶ آذر ۱۳۹۴

    يادش بخير آكاتسوكى
    ياد ناروتو افتادم
    چه دورانى بوووود

مطالب پیشنهادی