ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: iPad Pro [به همراه بررسی ویدیویی]

اپل سرانجام پس از شایعات بسیار، تبلت غول آسای خود را با نام iPad Pro و نمایشگر ۱۲.۹ اینچی به بازار عرضه کرد. شرکت ساکن کوپرتینو در حالی برای این تبلت کیبورد و قلم طراحی کرده که ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۷ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

اپل سرانجام پس از شایعات بسیار، تبلت غول آسای خود را با نام iPad Pro و نمایشگر ۱۲.۹ اینچی به بازار عرضه کرد. شرکت ساکن کوپرتینو در حالی برای این تبلت کیبورد و قلم طراحی کرده که استیو جابز در گذشته، انگشت انسان را بهترین قلم می دانست و اعلام کرده بود کسی تمایل به استفاده از استایلوس نخواهد داشت.

جابز البته در عین حال اعتقاد داشت تبلت ها در حکم خودرو هستند و کامپیوترها نیز نقش کامیون را برای کاربران ایفا می کنند، دو نقشی که امکان ادغام با یکدیگر را نداشته و یکدیگر را تکمیل می نمایند. اپل نیز با دنباله روی از همین اعتقاد در تولید «آیپد پرو» نشان داد که روح جابز هنوز به شکل کامل از این شرکت رخت بر نبسته است.

تیم کوک می گوید ترکیب کردن تبلت و کامپیوتر در محصولی مثل Surface Pro مثل ادغام یخچال با تستر است و در نهایت چنین محصولی نخواهد توانست هیچ کدام از ۲ وظیفه خود را به شکل مناسب به انجام برساند.

اپل در عوض تصمیم گرفت تبلت بزرگی تولید کند که از همان سیستم عامل موبایل برخوردار باشد، اما کاربران بتوانند با استفاده از کیبورد و امکانات نرم افزاری از جمله قابلیت اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار هم، عملکردهای کامپیوترهای دسکتاپ را نیز از طریق آن انجام دهند.

با بررسی دیجیاتو از iPad Pro همراه باشید تا ببینیم شرکت ساکن کوپرتینو چقدر در این راه موفق بوده است.

بررسی ویدیویی

در صورت تمایل به مشاهده با کیفیت ۷۲۰p روی دکمه HD در گوشه تصویر کلیک کنید.

طراحی

IMG_9599

پس از سالها استفاده از تبلت های ۷ و ۱۰ اینچی، «آیپد پرو» در نگاه اول بیش از اندازه بزرگ به نظر می رسد و نخستین باری که این محصول را در دست بگیرید، می توانید حس کودکان را هنگام استفاده از تبلت والدین تجربه کنید.

این محصول ابعادی برابر ۳۰۵/۷ در ۲۲۰/۶ دارد و برای مقایسه، می توانید یک کاغذ A4 را تصور کنید که تقریباً از اندازه یکسان با «آیپد پرو» برخوردار است.

IMG_9671

اما پس از اینکه به ابعاد غیر معمول دستگاه جدید عادت کردید، کم کم نکات مثبت نیز به چشم خواهند آمد. «آیپد پرو» با وجود اندازه ۱۲.۹ اینچی ۷۱۳ گرم وزن دارد که تقریباً هم اندازه با نخستین آیپد به شمار می رود و می توان آن را نشانه ای از میزان پیشرفت تبلت اپل در ۵ سال اخیر در نظر گرفت.

این محصول از نظر ضخامت نیز با ۶.۹ میلی متر، تنها کمتر از ۱ میلی متر از iPad Air 2 ضخیم تر است، موردی که موجب شده آیپد جدید از عمده ترین رقیب خود یعنی Surface Pro 4 حدود ۲ میلی متر باریک تر باشد (بدون در نظر گرفتن تفاوت های دو پلتفرم).

IMG_9430

چنین خصوصیاتی در کنار بدنه آلومینومی، این تبلت غول آسا را به محصولی زیبا و ظریف تبدیل کرده که البته نباید توقع راحتی در حمل و نقل و استفاده در سطح محصولات کوچکتر را از آن داشت.

IMG_9532

البته در عین حال باید در نظر داشته باشید که «آیپد پرو» هم مثل هر ابزار ۱۳ اینچی دیگری با یک دست قابل استفاده نیست و گزینه مناسبی برای مطالعه در رخت خواب به شمار نمی رود، در نتیجه ترجیح خواهید داد آن را هنگام استفاده روی میز یا پای خود قرار دهید.

IMG_9411

تفاوت «آیپد پرو» با مدل های پیشین از نظر طراحی به ابعاد دستگاه محدود می شود و عمده ترین تفاوت ظاهری را می توان اضافه شدن ۲ اسپیکر دیگر به شمار آورد که تعداد اسپیکرهای این تبلت جدید را به عدد ۴ رسانده است.

این ویژگی جذابی است که صدای فراگیری را فراهم آورده و موجب می شود در همه حالت ها، حداقل ۲ اسپیکر در نزدیکی کاربر به پخش صدا مشغول باشند.

IMG_9479

در کناره بدنه دستگاه یک تغییر دیگر نیز مشاهده می شود و آن اضافه شدن کانکتور هوشمند برای اتصال کیبورد است. با وجود این کانکتور آهنربایی می توانید کاور/کیبورد رسمی اپل (یا نمونه های جایگزین مثل محصول لاجیتک) را به ساده ترین شکل و بدون نیاز به جفت کردن بلوتوث، به دستگاه متصل نمایید.

IMG_9482

شرکت ساکن کوپرتینو اما در خصوصیات دیگر طراحی آیپد تغییری ایجاد نکرده است. ورودی هدفون و دکمه پاور در بالا، دکمه های صدا در سمت راست و درگاه Lightning نیز در قسمت پایین دستگاه حضور دارند.

IMG_9437

در نمای روبرو نیز مقدار حاشیه های اطراف نمایشگر تغییر چندانی نداشته و این میزان آنقدری هست که به سادگی بتوانید بدون هیچگونه تماس تصادفی کف دست با نمایشگر، دستگاه را در دست گرفته و از آن استفاده نمایید.

IMG_9521

دکمه مکانیکی هوم نیز مثل دیگر مدل های اخیر وظیفه حسگر اثر انگشت را به عهده گرفته و محل همیشگی خود در زیر نمایشگر حضور دارد، اما این بار به دلیل افزایش عرض دستگاه، دسترسی به حسگر به سادگی آیفون و آیپدهای معمول انجام نمی گیرد.

D-_divce_ipad-pro_ax_sel_IMG_9460

اپل ضمناً برای بدنه فلزی «آیپد پرو» رنگ های خاکستری، نقره ای و طلایی را در نظر گرفته، یعنی مشابه همان ترکیبی که برای iPad Air 2، iPad Mini 4 و حتی MacBook جدید نیز ارائه می کند. اما اگر به رنگ جدید Rose Gold که در iPhone 6S ارائه شده علاقه دارید لازم است بدانید که امکان انتخاب این گزینه برای آیپد عظیم الجثه وجود ندارد.

نمایشگر

IMG_9497

نمایشگر IPS «آیپد پرو» علاوه بر اینکه بین تبلت های اپل بزرگترین به شمار می رود، از بیشترین تعداد پیکسل نیز برخوردار است. اگر رزولوشن  ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ این نمایشگر را در یکدیگر ضرب کنیم حاصل آن ۵.۶ میلیون پیکسل خواهد بود، رقمی که نشان می دهد تنها صفحه نمایش iMac 5K پیکسل های بیشتری از این محصول دارد.

البته اندازه بزرگ موجب شده تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ نمایشگر «آیپد پرو» به اندازه آیفون و آیپدهای کوچکتر نباشد، اما لازم است توجه داشته باشید که کاربران به طور معمول این تبلت را از فاصله دورتری نسبت به تلفن هوشمند استفاده می کنند و در نتیجه می توان تراکم پیکسل ها را کاملاً مناسب به شمار آورد.

IMG_9507

«آیپد پرو» مثل همه مدل های قبلی نسبت تصویر ۴ به ۳ را ارائه می کند که برای مطالعه و مرور وب به شکل عمودی کاملاً مناسب است، اما اپل ناچار بوده رزولوشن این نمایشگر را برای بزرگتر کردن اندازه دستگاه افزایش دهد، در نتیجه رقمی را انتخاب کرده که به شکل عمودی با آیپدهای ۱۰ اینچی پیشین برابر است.

این راه حل موجب شده با وجود افزایش کیفیت تصویر، اپلیکیشن ها هنگام اجرا در کنار یکدیگر در حالت مالتی تسکینگ اندازه یکسانی با آیپدهای پیشین داشته و نیازی به بهینه سازی مجدد از سوی توسعه دهندگان وجود نداشته باشد.

هرچند حداکثر روشنایی این نمایشگر با رقم ۳۹۵ نیت از iPad Air 2 کمتر است، اما رنگ مشکی عمیق تر موجب شده کنتراست صفحه نمایش به شکل محسوسی از آیپد های پیشین بالاتر باشد.

نمایشگر «آیپد پرو» از نظر پویایی و گستره نمایش رنگها نیز عملکرد بسیار مناسبی دارد و در مجموع می توان آن را یکی از بهترین نمونه های ساخته شده توسط اپل تاکنون به شمار آورد.

نرم افزار

IMG_9554

«آیپد پرو» به شکل پیش فرض از آخرین نسخه سیستم عامل موبایل اپل یعنی iOS 9 بهره می برد که تمرکز سازنده در آن روی هوشمندتر کردن عملکرد و بهبود تجربه کاربری بوده است. هرچند این نسخه از تغییرات مختلفی بهره می برد، اما در این بررسی روی مواردی تمرکز خواهیم داشت که بیشترین استفاده را در «آیپد پرو» دارند و برای مطالعه جزئیات بیشتر در مورد این نسخه می توانید بررسی دیجیاتو از iOS 9 را مشاهده نمایید.

امکان اجرای ۲ نرم افزار در کنار یکدیگر مهمترین ویژگی نرم افزاری «آیپد پرو» به شمار می رود که برای فعال کردن آن لازم است انگشت خود را از سمت راست روی تصویر بکشید تا اپلیکیشن هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند پدیدار گردند.

IMG_0032

سپس می توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کرده میزان فضایی که لازم است به آن اختصاص داده شود را با جابجا کردن خط وسط تعیین نمایید.

IMG_0033

از دیگر بهبودهای انجام گرفته در iOS 9 نیز می توان به ادغام قابلیت جستجو یا Spotlight با Siri اشاره کرد که موجب شده دستگاه قادر باشد رفتار کاربر را زیر نظر گرفته و حتی پیش از جستجو گزینه های مناسب را به کاربر پیشنهاد کند.

IMG_0030

عملکرد جستجو نیز هوشمند تر شده و با تایپ هر کلمه گزینه های متنوعی از انواع عملکردهای سیستم عامل روی صفحه نقش می بندند.

IMG_0031

علاوه بر این در «آیپد پرو» پخش ویدیو با خروج از اپلیکیشن متوقف نشده و می توانید همزمان با استفاده از قسمت های مختلف دستگاه، به تماشای ویدیو در پنجره کوچکی ادامه دهید.

IMG_0041

اپل ضمناً یک کیبورد نرم افزاری کامل را برای «آیپد پرو» در نظر گرفته که به نمونه های فیزیکی شباهت دارد و از دکمه هایی مثل Shift برخوردار است و ردیف بالای آن نیز برای اعداد در نظر گرفته شده اند.

IMG_0043

هرچند این کیبورد از فاصله بیشتر و دکمه های بزرگتری برخوردار است، اما در نهایت تجربه تایپ آن تفاوت محسوسی با آیپدهای کوچکتر ندارد و نمی توان آن را با کیبورد واقعی برابر دانست.

در مجموع تردیدی وجود ندارد که سیستم عامل موبایل اپل از ویژگی های جذابی برخوردار است و تجربه کاربری مناسبی نیز ارائه می کند، اما به نظر می رسد بهینه سازی های انجام گرفته برای استفاده از تمام پتانسیل صفحه نمایش بزرگ «آیپد پرو» کافی نیست و اپل هنوز راه درازی در این زمینه مقابل خود دارد.

سخت افزار

IMG_9540

اپل برای «آیپد پرو» سومین نسل از چیپست ۶۴ بیتی خود را توسعه داده که A9X نام دارد و از نظر توان پردازشی و گرافیکی حدود ۲ برابر از نمونه مورد استفاده در iPad Air 2 قوی تر است.

این چیپست از ۴ گیگابایت حافظه رم در کنار ۲.۲۶ گیگاهرتز قدرت پردازشی برخوردار است و می توان آن را نزدیک ترین چیپست موبایل اپل به سخت افزار مورد استفاده در کامپیوترهای مک به شمار آورد.

کسب امتیاز حدود ۵۵۰۰ توسط این چیپست در بنچمارک Geekbench 3 نشان می دهد به سادگی می توانیم آن را با مدل های ارزان مک بوک و حتی نسخه i5 از Surface Pro 3 مایکروسافت مقایسه کنیم.

ipad-pro-geekbench.idge

این در حالی است که اپل برای چیپست A9X از معماری جدیدی استفاده کرده و ساختار ۳ خوشه ای در مدل قبلی را به ۲ هسته ای تغییر داده است.

چیپ M9 اما مثل مدل قبلی در A9X نیز به مدیریت حسگرهای موجود در دستگاه مشغول است که به مصرف بهینه تر انرژی منجر می شود و framework متال نیز خصوصیت دیگری است که با چیپست A9 مشابهت دارد و برای عملکردهای گرافیکی این تبلت مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچند امتیاز بنچمارک های گرافیکی «آیپد پرو» با رقبایی مثل Surface Pro 4 که از سخت افزار در سطح دسکتاپ برخوردار هستند قابل مقایسه نیست، اما به این دلیل که بازی های iOS بر اساس framework متال ساخته می شوند، جای نگرانی از این بابت وجود نداشته و می توان گفت تبلت جدید اپل به سادگی می تواند زیباترین المان های گرافیکی بازی های سنگین را روی نمایشگر غول آسای خود به نمایش درآورد.

علاوه بر بازی، به دلیل عملکرد بهینه سیستم عامل، امکان انجام پردازش های سنگین جدی تر نیز وجود دارد و به طور مثال می توانید اپلیکیشن هایی مثل AutoCAD 360 را در کنار موارد دیگر اجرا کرده یا به استریم و ادیت ۳ ویدیوی 4K به شکل همزمان بپردازید.

اپل ضمناً «آیپد پرو» را در ۳ مدل به فروش می رساند، نسخه ۳۲ گیگابایتی Wi-Fi و ۲ مدل ۱۲۸ گیگابایتی که یکی از سیم کارت 4G پشتیبانی می کند و دیگری برای اتصال اینترنت به Wi-Fi محدود است.

موسیقی

IMG_9476

هیچ چیز به اندازه اسپیکرهای باکیفیت نمی تواند نمایشگر بزرگ را تکمیل کند و اپل نیز در همین راستا به درستی تصمیم گرفته به جای ۲ اسپیکر، ۴ اسپیکر در «آیپد پرو» تعبیه کند.

هر ۴ اسپیکر برای پخش فرکانس های بم کاربرد دارند اما دستگاه با تشخیص نحوه قرار گیری در دست کاربر، فرکانس های زیر را تنها از ۲ اسپیکری که به سمت بالا هستند پخش می کند تا دست کاربر سد راه آنها نشده و در همه حالات صدای یکسان و مناسبی به گوش کاربر برسد.

تعداد اسپیکرهای بیشتر به قدرت بالاتر پخش صدا منجر شده (۳ برابر بیشتر از iPad Air 2) منجر شده و کیفیت پخش را نیز می توانیم به سادگی در یک جمله خلاصه کنیم: شگفت آور.

بیس بسیار قدرتمند، تفکیک فرکانس عالی و نویز ناچیز جای انتقادی باقی نگذاشته اند و در مجموع می توان گفت «آیپد پرو» یکی از بهترین تجربه های پخش موسیقی در دنیای ابزارهای موبایل را برای شما فراهم خواهد آورد؛ موضوعی که در کنار نمایشگر بزرگ و باکیفیت، این محصول را به یک گزینه ایده آل برای استفاده های صوتی و تصویری بدل کرده است.

باتری

IMG_9590

با وجود اینکه «آیپد پرو» از فضای کافی برای تعبیه باتری بسیار بزرگ برخوردار است، اما سازنده برای جلوگیری از افزایش بیش از اندازه وزن دستگاه به ظرفیت ۱۰۳۰۷ میلی آمپر ساعت بسنده کرده که البته این باتری از ۲ سلول مجزا و در کنار هم تشکیل شده است.

هرچند این میزان حدود ۲ برابر ظرفیت باتری Surface Pro 4 به شمار می رود، اما «آیپد پرو» از نمایشگر بزرگتری برخوردار است و در نهایت قادر است حدود ۷ ساعت به نمایش ممتد ویدیو بپردازد که تفاوت معنا داری با رقیب ویندوزی خود ندارد.

اگر به قابلیت های اضافی این محصول احتیاج نداشته باشید، لازم است بدانید که این میزان در iPad Air 2 به حدود ۱۲ ساعت می رسد و رقیب قدیمی تر و اندرویدی به نام Note Pro 12.2 از سامسونگ نیز با هر شارژ قادر است نزدیک به ۱۰ ساعت به پخش ویدیو ادامه دهد.

در مجموع می توان گفت که «آیپد پرو» با هر شارژ به سادگی می تواند حداقل یک روز شما را همراهی کند، اما بیشتر شدن این رقم به میزان استفاده شما از قابلیت های پر مصرف مثل اتصال 4G و پخش ویدیو بستگی دارد.

ضمناً توجه داشته باشید که کانکتور هوشمند ارائه شده در این تبلت نیز وظیفه تامین انرژی لوازم جانبی را نیز بر عهده دارد و در صورتی که از ابزارهایی مثل کیبورد رسمی اپل استفاده کنید، عمر باتری دستگاه کوتاه تر خواهد بود.

نکات مثبت

  • نمایشگر
  • قدرت سخت افزاری
  • عملکرد فوق العاده در پخش صدا
  • وزن و ضخامت
  • امکان بهره گیری از قلم و کیبورد
  • اجرای همزمان دو اپلیکیشن در کنار یکدیگر

نکات منفی

  • عدم بهینه سازی iOS برای نمایشگر بزرگ
  • قیمت
  • عمر باتری متوسط
  • محدودیت های جابجایی و استفاده نسبت به تبلت های کوچکتر
  • عدم امکان جایگزینی کامپیوترهای دسکتاپ بر خلاف ادعای سازنده

 جمع بندی

IMG_9615

قیمت «آیپد پرو» در ارزان ترین حالت از ۷۹۹ دلار برای نسخه ۳۲ گیگابایتی بدون سیم کارت آغاز می گردد، رقمی که تا ۱۰۷۹ دلار نیز افزایش می باید و حدود ۲۷۰ دلار نیز باید برای تهیه قلم و کیبورد به آن اضافه نمایید.

این محصول در مقابل خود Surface Pro 4 (بررسی دیجیاتو) را دارد که با قیمت ۸۹۹ دلار، امکانات کامل ویندوز را در اختیار کاربر قرار می دهد و با هزینه ۹۹۹ نیز دلار می توانید MacBook Air را تهیه کنید که هرچند تبلت نیست، اما در عوض از سیستم عامل دسکتاپ اپل برخوردار است.

از سوی دیگر اما تبلت جدید اپل از لپ تاپ سبک تر است و با استفاده از قلم و کیبورد آن می توانید روی نمایشگر ۱۲.۹ اینچی، از اپلیکیشن های باکیفیت پلتفرم iOS بهره بیشتری نسبت به آیفون و آیپدهای موجود ببرید.

اپل می خواهد با «آیپد پرو» نشان دهد که تبلت ها با اندکی تغییر می توانند عملکردهای کامپیوترهای شخصی را بر عهده گیرند، اعتقادی که آینده سرنوشت آن را مشخص خواهد کرد، اما در حال حاضر اگر ترکیب قلم و کیبورد، نمایشگر بزرگ لمسی و سیستم عامل iOS در کنار ویژگی های بالا نیازهای شما را رفع می کنند، می توانید روی این محصول به عنوان یک گزینه مناسب حساب کنید.

در پایان لازم است بدانید نسخه ۳۲ گیگابایتی iPad Pro با قیمت ۳.۲۷۰.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

ضمناً در زمان نگارش این بررسی قلم و کیبورد اپل در ایران موجود نبودند، به همین دلیل پس از عرضه، بررسی جداگانه آنها در دیجیاتو انجام خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (69 مورد)
  • نوید
    نوید | ۲۶ آذر ۱۳۹۴

    لطفا در مورد تلفظ کلمات توسط گوینده محترمتون دقت کنید تا سایت خوبتون دچار ضعف های کوچک نشه

  • minizoro
    minizoro | ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    خوب شد فهمیدیم «دسکتاپ» هم یه سیستم عامل حساب میشه!
    چی زدین موقع نوشتن متن!؟

  • صدرا
    صدرا | ۱۸ آذر ۱۳۹۴

    اقا اون بازی که اجرا شده اسمش چیه؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی