ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طراحی محصولات اپل در سراشیبی سقوط؛ چه بر سر کمال گرایی اهالی کوپرتینو آمده است؟

روز گذشته اپل از قاب محافظ ویژه ای برای تلفن های هوشمند تولیدی خودش یعنی آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس پرده برداشت که این قاب به یک باتری اضافه نیز مجهز گشته بود. در ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

روز گذشته اپل از قاب محافظ ویژه ای برای تلفن های هوشمند تولیدی خودش یعنی آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس پرده برداشت که این قاب به یک باتری اضافه نیز مجهز گشته بود. در مورد محصول یاد شده می توانیم بگوییم در حالیکه جانی آیو و سایر بزرگان کمپانی ساکن کوپرتینو بر این باور هستند که راه حلی مناسب را برای افزایش طول عمر باتری موبایل های شرکت متبوع خود ارائه کرده اند، سایرین در جای جای دنیا معتقدند که کیسی با زشت ترین طراحی ممکن رونمایی گشته است.

قاب مذکور یکی دیگر از محصولاتی به حساب می آید که طی سال جاری از جانب شرکتی عرضه شده که همواره به خاطر طراحی های بی نقص و بی نظیر خود شهرت داشته ولی به تازگی رفتارهایی را بروز می دهد و محصولاتی را در مقابل دیدگان می گذارد که با گذشته درخشان آن همخوانی ندارند.

البته شکی نیست که اپل در مورد محصولات اصلی اش هنوز هم بسیار ریز بینانه عمل می کند و کاملاً با حواسی جمع پیش می رود. تلفن هوشمند این شرکت بازهم طراحی جذابی دارد و ضمناً‌ کامپیوترهای مک و بسیاری از دستگاه های دیگر تحت iOS اش نیز کماکان احساس یک دیوایس برتر و با کیفیت را به کاربران منتقل می نمایند.

اما هر از گاهی شاهد رویداد و محصولی هستیم که باعث می شود از خود بپرسیم واقعاً‌ اهالی کوپرتینو با خود چه فکر می کرده اند؟ چطور حاضر شده اند چنین طراحی را نهایی سازی کرده، به آن رضایت داده و در نهایت به کاربر ارائه اش نمایند؟

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

آیپد پرو مثال دیگری است که در این زمینه می توانیم به آنهم اشاره ای داشته باشیم. دستگاهی با ابعاد غول پیکر در قیاس با سایر محصولات هم خانواده خودش، که تنها به لطف قلم و کیبردی که برای آن عرضه شده می تواند اندکی کارایی بیشتر نسبت به یک آیپد معمولی داشته باشد.

بد نیست یادآور شویم که هر دو لوازم جانبی که به آنها پرداختیم یعنی استایلوس و صفحه کلید به عجیب ترین شکل ممکن تنها برای خود آیپد پرو قابل بهره برداری هستند. جدای از اینکه آرمان های رهبر پیشین اهالی کوپرتینو با ساخت یک استایلوس زیر پا گذاشته شده است این قلم دیجیتالی به ناخوشایندترین و زشت ترین حالت ممکن می بایست شارژ گردد و برای اینکه انرژی کافی در باتری اش ذخیره شود باید آن را به درگاه لایتنینگ آپید پرو متصل کنید.

در این وضعیت - شارژ - «اپل پنسل» در نامطلوب ترین حالت ممکنه قرار گرفته و البته احتمال دارد با یک جا به جایی ساده یا یک تکان به آن صدمه ای جدی وارد شود.

apple_pencil_charging2

بعد از استایلوس نوبت می رسد به کیبرد آیپد پرو. بر خلاف «تایپ کاور» ارائه شده برای سرفس های مایکروسافت که از طراحی مسطح پیروی کرده و به راحتی می تواند روی سطح دستگاه قرار بگیرد و جمع و جور شود، «اسمارت کیبرد» آیپد پرو دارای یک برآمدگی عجیب است و هرگز وضعیتی مسطح و مشابه آنچه در سرفس ها شاهد هستیم را فراهم نمی آورد.

در اصل این کیبرد به دستگاهی با طراحی خوب و کیفیت بالا ظاهری زشت می دهد و چهره ی آن را مکدر می سازد؛ این اتفاق در حالی رخ داده که کمپانی رقیب در سرفس های خود راهکارهایی به مراتب بهتر را دنبال کرده و اصول طراحی اش بدین طریق جلوه ای برتر یافته اند.

Apple-Smart-Keyboard-per-iPad-Pro-3

طراحی های عجیب کوپرتینویی ها به آیپد پرو و آیفون ختم نمی شوند. اگر از دو دیوایس یاد شده گذر کنیم به محصول دیگری می رسیم به نام «مجیک ماوس ۲» که سازنده اش با افتخار می گوید بعد از مدت ها نیاز آن به باتری های AA را حذف کرده و از این پس کاربر می تواند ظرفیت باتری قابل شارژ آن را از طریق یک درگاه استاندارد لایتنینگ پر نماید.

خبری که در ابتدا بسیار خوشحال کننده است، ولی وقتی برای اولین بار ببینید نسخه ی جدید «ماوس جادویی» بناست چگونه شارژ گردد حتماً به شدت متعجب خواهید شد. اگر شارژ کردن اپل پنسل با اتصال آن به درگاه لایتنینگ آپید پرو به نظر عجیب می رسید بد نیست بدانید برای قدرت بخشیدن مجدد به باتری مجیک ماوس ۲ لازم است ماوس را پشت و رو کرده و سپس یک کابل لایتنینگ را به درگاهی که در قسمت زیرین آن واقع شده وصل کنید.

بدین ترتیب وقتی ماوس در حال شارژ شدن است امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت و البته روی میز کار شما هم جلوه ای ناخوشایند مشاهده می شود.

magic_mouse_2_charging-590x330

استیو جابز همیشه به جزئیاتی بسیار ریز دقت داشت و با حدف کوچک ترین اشکالات طراحی که سبب آزرده خاطر شدن کاربران می گشتند سعی میکرد دستگاه هایی به کمال رسیده را معرفی و عرضه نماید.

شاید در نظر طرفداران محصولات دو آتشه اپل بسیاری از اشکالاتی که در بالا به آنها پرداختیم چندان به دستگاه های مورد بحث وارد نباشند و حتی برای هر یک از آنها توجیهی منطقی نیز به میان بیاید. مثلاً می توان گفت قلم و ماوس جدید هر دو بسیار سریع شارژ می شوند و لذا بر حسب فناوری کنونی عجیب نیست که نتوان در حین شارژ مجدد آنها از این دو دستگاه استفاده کرد و بر همین اساس وقتی دیوایسی در حال استفاده نیست چه اهمیتی دارد که وضعیت ظاهری آن چه شکلی را به خود می گیرد.

اما نمی توان منکر آن شد که زبان و شیوه های طراحی فعلی اصولاً روش ها و راه حل هایی هستند که سالیان سال با فلسفه اپل در تضاد بوده اند و این شرکت همواره با دوری جستن از آنها خودش را از سایرین متمایز می کرده.

استیو جابز همیشه به جزئیاتی بسیار ریز دقت داشت و با حدف کوچک ترین اشکالات طراحی که سبب آزرده خاطر شدن کاربران می گشتند سعی میکرد دستگاه هایی به کمال رسیده را معرفی و عرضه نماید. این مسئله ایست که از دیوایس های جانبی تازه معرفی شده برند اول جهان رخت بر بسته، گویی که آنها اظهار می کنند «ما نمی توانستیم کار را بهتر از این به سرانجام برسانیم، ولی به هر شکل مشکل را حل کرده ایم.»

شواهد نشان می دهند که اپل در سال ۲۰۱۵ نسبت به گذشته اش سهل انگارتر شده و این نمود را می توان در برترین دستگاه هایش که هنوز مورد تعریف و تمجید هستند هم ملاحظه کرد. آیفون ۶ اس و البته ۶ - که در ۲۰۱۴ راهی بازار شد - از هر نظر دستگاه هایی زیبا بی نقص و کارآمد به نظر می رسیدند که مشخص بود در جزئیات شان دقت بسیاری صورت گرفته، ولی در یک نقطه که انتظار می رفت اسمارت فون برخواسته از کوپرتینو با دیگران فرق داشته باشد تفاوتی وجود نداشت.

این نقطه مربوط می شد به برجستگی اندک دوربین اصلی دستگاه؛ موضوعی که سبب جنجال های رسانه ای بسیاری گشت و حتی هواداران برند هم آن را به جد مورد نکوهش قرار دادند. نکته در اینجا بود که انگار اپل هم می دانست فرهنگ کمال گرایی همیشگی خود را زیر پا گذاشته و از این بابت شرمنده بود، زیرا در تصاویری که از اسمارت فون یاد شده روی سایت شرکت قرار دادند تلاش کردند تا برجستگی دوربین را به شکلی مخفی نمایند.

در اینکه اپل امروز با اپل روزهای جابز فرق دارد شکی نیست، در اینکه اهالی کوپرتینو حالا به جای پیشرو بودن محافظه کاری را پیشه کرده اند هم شکی نیست، ولی سئوال اصلی اینجاست که آیا زیر پا گذاشتن آرمان های قبلی بدون هزینه خواهند بود؟ آیا هواداران بازهم چشم بسته و بدون توجه به اشکالات موجود پول هایشان را به برند اول جهان تقدیم خواهند کرد یا اینکه اندک زبان به نقد خواهند گشود؟ آیا اپل بازهم در راس دنیای تکنولوژی و محبوب ترین گجت ساز جهان باقی خواهد ماند یا روشی که در پیش گرفته سبب خواهد شد بدل به شرکتی همچون دیگر بازیگران بازی شود؟

هیچکس دوست ندارد شاهد سقوط اپل باشد ولی بر حسب روزهایی که می گذرند شاهد آن هستیم که از نکته بینی و ظرافت ها در محصولات این شرکت کاسته شده و مواردی که متمایزش می کرده اند کمتر از قبل گشته اند. شکی نیست که اگر تفاوت های خود را با سایرین از بین ببرید دیگر متفاوت خوانده نخواهید شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Morteza
    Morteza | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    شارژ شدن قلم پرو تو حلقم ، یعنی شوت ترین طراح هم میفهمه این چقدر ضایع ست. خیلی احمقانه ست کارشون

  • امیررضا
    امیررضا | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    ایده باتری اضافی توی کاور رو از شرکت GLX دزدیده
    جی ال ایکس اگه شکایت نکنه احمقه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی