ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این سرنگ می تواند در 20 ثانیه جلوی خون ریزی های شدید را بگیرد

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا ابداعی را مورد تایید قرار داده که تقریبا به مدت یک سال و نیم در میدان های نبرد مورد استفاده قرار می گرفت و حالا امید می رود که برای ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا ابداعی را مورد تایید قرار داده که تقریبا به مدت یک سال و نیم در میدان های نبرد مورد استفاده قرار می گرفت و حالا امید می رود که برای استفاده عمومی آماده باشد. این ابداع که XStat نام دارد، دستگاهی سرنگ مانند است و می تواند زخم های عمیق، مثل زخم چاقو یا تیر را سریعا ببندد. درون این سرنگ، مجموعه ای از اسفنج های کوچک و فشرده اما به شدت جاذب قرار گرفته است که کار بستن جریان خون را انجام می دهد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

xstatbeforeafter

زمانی که اسفنج ها در محل زخم قرار می گیرند، از هم باز می شوند و با ایجاد فشار، جلوی خروج خون را در کمتر از 20 ثانیه می گیرند. سرعت فوق العاده این اسفنج ها در بستن زخم، فاصله بین مرگ و زندگی را نشان می دهد. چند ثانیه خون ریزی بیشتر از ناحیه ای حساس می تواند کشنده باشد.

جان اشتاینباو، یکی از پزشکان ارتش ایالات متحده آمریکا می گوید پیش از اینکه بخواهید بانداژ را روی زخم بگذارید، XStat جلوی خون ریزی را گرفته و نمی گذارد خون بیشتری از دست برود. کمپانی RevMedx اولین بار این وسیله را برای ارتش طراحی کرد تا در برابر اصلی ترین علت مرگ سربازان یعنی خون ریزی را بگیرد.

هر سرنگ شامل 92 اسفنج جاذب با مواد ضد میکروبی است. اسفنج ها از خمیر چوب مخصوص کاغذسازی تهیه شده اند که جذب بدن نمی شود و پوشیده در کوتیزان است، ماده ای که ضد باکتری بوده و سبب انعقاد خون می شود.

علامت ضربدر خاصی که روی این کپسول های اسفنجی مشاهده می کنید، به پزشکان کم می کند تا بتوانند به سادگی آن ها را به وسیله اشعه اکس شناسایی کرده و در صورت گیر کردن در زخم آن را جدا کنند.

xstat revmedx

وقتی که اسفنج ها روی زخم قرار می گیرند، به جای پرتاب شدن به سمت بیرون، سریعا جذب خون و زخم شده و ناحیه را محکم می بندند. اسفنج ها تقریبا 4 ساعت دوام دارند که طی این مدت، فرد آسیب دیده باید به بیمارستان یا مرکز درمانی رسیده باشد.

تقریبا علت 40 درصد از مرگ های غیر نظامی مربوط به زخم های شدید به علت خون ریزی بیش از حد بوده. 33 الی 56 درصد این مرگ ها حتی پیش از این که بیمار به مرکز درمانی برسد رخ می دهد. بنابراین داشتن یکی از این سرنگ ها در شرایط لزوم می تواند بسیار کارآمد و نجات بخش باشد.

ویلیام مایزل از سازمان غذا و داروی آمریکا می گوید وقتی محصولی برای استفاده در میدان نبرد توسعه می یابد، معمولا به گونه ای است که در بدترین شرایط ممکن کارایی دارد، جایی که هیچ یک از لوازم پیشرفته در دسترس نیستند و حالا خوشحال کننده است که می توان از چنین وسیله ای برای مصارف غیرنظامی استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • aaaa
    aaaa | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    ناموسا این شکل اش شبیه چیه

  • سعید
    سعید | ۱۹ آذر ۱۳۹۴

    عالیه چه وسیله جالبی
    کاش توی ایران هم زودتر بیاد و توی داروخونه ها و مراکز عمومی وجود داشته باشه چه تصادفات یا درگیری هایی میتونه با این وسیله منجرب به فوت نشه

مطالب پیشنهادی