ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراتژی های موثر League of Legends؛ قوانین ابتدایی

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

در عصری از صنعت بازی های ویدیویی هستیم که ناشر ها دست به هر کاری می زنند تا محصولات خود را به قیمت گزاف به فروش برسانند. از عرضه بسته های الحاقی 50 دلاری بگیرید تا خریدهای ریز و درشت درون بازی در مطرح ترین و نامدارترین عناوین.

اما در این صنعت بی رحم یک نام هم روز به روز بزرگ تر و عظیم تر می شود و پای خود را به تمامی پلتفرم ها باز می کند: Free to Play. این نام به بازی هایی گفته می شود که برای بازی کردن شان نیاز نیست حتی یک ریال هم پول بپردازید، اما متاسفانه باز هم به دلیل برخی سیاست های سودجویانه، F2P چندان مورد پسند بازیکنان نیست.

صحبت از F2P که می شود یاد بازی های Freemium تلفن های هوشمند می افتیم که برای خرید کوچک ترین آیتم ها هم باید مبلغ های گزاف پرداخت کنیم، یاد عنوان هایی می افتیم که پول خرج کردن به مهارت و کار تیمی می چربد. انکار نمی کنیم، حتی بازار F2P هم آبروی چندانی ندارد.

اما نباید تیشه به ریشه تمامی بازی های این سبک بزنیم، بزرگ ترین عناوین عرصه Free to Play یعنی Dota 2 و League of Legends، روز به روز عظیم تر می شوند، بازیکنان بیشتری به سمت خود جذب می کنند و به محبوبیت شان می افزایند.

League of Legends در حال حاضر یکی از عظیم ترین بازی های رقابتی است. عنوانی F2P و در سبک MOBA که بیش از 6 سال از عرضه اش می گذرد. توسعه دهندگان LoL در تمام این سال ها و با فراهم کردن نه یک بازی، بلکه یک دنیای مستقل و بدون سیاست های نادرست بازی های رایگان، جایگاه خود را در پلتفرم PC مستحکم کرده اند.

محبوبیت سبک MOBA در ایران روز به روز در حال افزایش است، بنابراین بر آن شدیم با معرفی مطرح ترین عنوان این سبک یعنی League of Legends کمکی به جایگاه این ژانر بازی ها کنیم. در این سلسله مقالات ابتدا با مفهوم سبک MOBA می شوید و سپس به سراغ یکی از بزرگ ترین نام های این سبک می رویم.

 

با مراجعه به وبسایت League of Legends و دانلود رایگان این بازی می توانید ما را با این مقالات همراهی کنید و تجربه های تان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تاریخچه سبک MOBA و تعریف آن

Multiplayer Online Battle Arena یا به اختصار MOBA که به نام Action-Real Time Strategy هم شناخته می شود، زیر سبکی از ژانر Real Time Strategy محسوب می شود که در آن هر بازیکن در هر زمان تنها یک واحد را کنترل می کند.

هدف موباهای کلاسیک، رسیدن و نابود ساختن سازه مرکزی تیم مقابل به کمک واحد هایی است که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند و طی زمان های مشخص در نقشه بازی ظاهر می شوند. واحدی که هر بازیکن کنترل می کند و به Champion یا Hero معروف است، قابلیت های مختلفی دارد که با گذر زمان در بازی پیشرفت می کنند و به قدرت کلی تیم می افزایند.

اما موبا، داستانی نسبتا طولانی و اما جذاب دارد. ریشه های موبا به عنوان Herzog Zwei در سال 1989 باز می گردد که به عنوان یک نمونه اولیه از عناوین این سبک شناخته می شد. 9 سال بعد، عنوان Future COP: LAPD عرضه شد و دارای Mode ای به نام Precinct Assault تقریبا مشابه موباهای امروزی بود.

اما توسعه نمونه های مدرن این سبک در سال 1998 و با عرضه StarCraft آغاز شد. مانند اکثر بازی های بلیزارد، استارکرفت هم از یک کیت توسعه برای ساخت ماد به نام StarEdit بهره می برد که اجازه می داد بازیکن ها با استفاده از آن مپ ها و حالات، بازی خود را بسازند.

SC1-Aeon-of-Strife

یکی از این Modder ها که با نام کاربری Aeon64 شناخته می شد با استفاده از این پکیج، بازی Aeon of Strife را با الهام رفتن از Future Cop طراحی کرد که به سرعت محبوب گشت. مپ AoS شامل سه لاین بود و میان این لاین ها تنها فضای خالی و بی استفاده قرار داشت و واحد های کنترل شده توسط بازیکنان باید در این لاین ها پیشروی می کردند.

بعد از استارکرافت نوبت به بازی بعدی بلیزارد یعنی Warcraft III: Regin of Chaos رسید تا بار دیگر به لطف محیط ساخت ماد قدرتمند خود فرصتی فراهم کند تا سبک موبا یک قدم به جلو حرکت کند. فردی به نام Eul شروع به بازسازی AoS برای وارکرافت 3 کرد، حاصل کار مادی به نام Defense of the Ancient یا DotA بود که در بعد گیم پلی به لطف تغییراتی که Eul اعمال کرده بود پیچیدگی و حذابیت بیشتری نسبت به AoS داشت.

متاسفانه بعد از نهایی شدن دوتا، Eul عرصه ماد سازی را رها کرد و Modder ها شروع به ساخت ماد هایی بر اساس دوتا کردند، تا اینکه با عرضه Warcraft III: The Frozen Throne، کاربر Meian بر اساس مپ Eul و با ترکیب هیروهای مختلف از سایر مپ های مشابه دوتا که کاربران دیگر ساخته بودند، عنوان DotA: Allstars را خلق کرد.

Dota_allstars_game

تسلط Meian روی دوتا دوام چندانی نداشت و بعد از مدتی نوبت Steve Guisnsoo Feak شد تا سکان هدایت دوتا را به عهده بگیرد و به لطف او دوتا تبدیل به پرچم دار ماد های موبا شد. بعد از یک سال کار روی مپ دوتا، Guisnoo هم دوتا را ترک کرد و IceFrog به عنوان جانشین او، تغییرات بنیادینی در گیم پلی دوتا ایجاد نمود که مورد پسند طرفداران این سبک واقع شد و تعداد بازیکنان آن به بیش از یک میلیون نفر رسید.

با محبوبیت روز افزون دوتا و ژانر موبا، کار به جایی رسید که لازم بود این سبک از سلطه وارکرافت خارج شود و بازی مستقل خودش را داشته باشد. سال 2009 بود که Riot Games عنوان League of Legends که ادامه ای معنوی برای دوتا بود را به رهبری Guisnoo به عنوان طراح اصلی معرفی کرد و برای اولین بار نام این سبک را MOBA خواند.

قوانین ابتدایی League of Legends

Champion ها

league-of-legends-champions-art-1280x720jpg-14aa17_1280w

مانند هر عنوان موبای دیگری، مهم ترین المان های گیم پلی لیگ آو لجندز هم واحد هایی هستند که توسط بازیکن کنترل می شوند و Champion نام دارند. در حال حاضر 128 چمپیون در LoL با 5 قابلیت کاملا متفاوت از هم قابل بازی هستند.

اولین آن ها Passive است، به این معنی که هر چمپیون به صورت خودکار در شروع بازی دارای این قابلیت است، با پیشروی در بازی نیازی نیست که آن را به صورت دستی ارتقا دهد و البته استفاده از آن به صورت دستی مانند دیگر مهارت ها صورت نمی گیرد و کاملا خودکار است.

چهار مهارت دیگر با کلیدی از کیبورد که در حالت عادی به آن ها اختصاص داده شده شناخته می شوند، یعنی چهار دکمه اصلی QWER. سه تای اول به عنوان مهارت های پایه ای شناخته می شوند و چهارمی قابلیت Ultimate نام دارد.

قابلیت های پایه ای هر کدام 5 سطح و آلتیمیت سه سطح دارد. هر بار که با کسب XP، لِوِل واحد شما یکی بالاتر می رود یک Skill Point به شما تعلق می گیرد که می توانید آن را صرف ارتقا یکی از این لول ها کنید، البته به یاد داشته باشید که برخی قابلیت ها را تا قبل از یک لول مشخص نمی توانید بگیرید، برای مثال در اکثر چمپیون ها آزاد کردن مهارت آلتیمیت تا قبل از رسیدن به لول 6 ممکن نیست (به همین دلیل لِوِل آلتیمیت به «6» هم معروف است).

Screen25

جدا از مهارت های هر چمپیون، سه قابلیت دیگر هم هست که وابسته به چمپیون نیست. یکی از این ها Recall نام دارد؛ در هر جای نقشه که باشید با استفاده از ریکال به مقر تیم خودتان باز می گردید. دو قابلیت دیگر نیز تحت عنوان Summoner Spell در اختیار هر چمپیون قرار دارد که انتخاب این دو، براساس سبک بازی شما کاملا انتخابی است و در هیچ چمپیونی محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده است.

جدا از مهارت ها، هر چمپیون مجموعه آماری از ویژگی ها و خصلت ها دارد که نقش او را در بازی مشخص می کنند. این آمار به 4 دسته هجومی، دفاعی، مهارتی و حرکتی تقسیم بندی می شوند. در قسمت های بعدی مقاله، نقش هر چمپیون را بر اساس خصلت های او به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

نقشه بازی

Summoners_rift

League of Legends شامل 4 سبک بازی با مپ های مختلف است و آن سبکی که از همان شیوه موباهای شناخته شده پیروی می کند، «کلاسیک» نام دارد و در مپی به نام Summoner’s Rift بازی می شود. سامونرز ریفت، 3 لاین دارد که به لاین های بالا، وسط و پایین موصوف اند.

این لاین ها توسط یک جویبار به دو قسمت تقسیم شده اند که دو سمت این جویبار هر کدام زمین اختصاصی یک تیم است. ابتدای زمین هر تیم جایگاهی قرار دارد که با ورود به آن نوار سلامتی و نوار ثانویه هر چمپیون به سرعت پر میشود و خرید آیتم فقط در این جایگاه ها ممکن است.

بعد از مقر اصلی هر تیم سازه مرکزی یا Nexus قرار دارد که باید از آن حفاظت کنند. این سازه توسط دو Tower حفاظت می شود، سازه هایی که به صورت خودکار به واحد های تیم دشمن حمله می کنند.

از Nexus، هر چند ثانیه یک بار موجی از واحد های کنترل شده توسط هوش مصنوعی به نام Minion ها بر می خیزند که به سمت Nexus تیم مقابل یورش می برند. هر چمپیون با وارد کردن آخرین ضربه به Minion های تیم مقابل و کشتن آن ها، مقداری پول و امتیاز تجربه می گیرد.

Screen20

در هر لاین، در طرف زمین یکی از تیم ها، سه برج با فاصله نسبت به هم قرار دارد و بعد از این برچ ها نوبت به سازه هایی به نام Inhibitor می رسد و تنها سازه هایی هستند که به صورت دائمی از بین نمی روند و بعد از مدتی بازسازی می شوند. با نابود شدن Inhibitor ها، موج مینیون های تیم مقابل قوی تر می شود و راحت تر به سمت Nexus پیش روی می کنند.

به صورت کلی، هر تیم باید با همراهی و حفاظت از مینیون های خود به سمت Nexus مقابل پیش روی کند. بعد از نابود کردن تمامی Tower های یک لاین و دو تاوری که از نکسوس حفاظت می کنند، Nexus آسیب پذیر می شود و برای پیروزی باید آن را نابود کرد.

Monsters_Summoners_Rift

فضای بین لاین ها، جنگل نام دارد. جنگل جایگاهی برای دیگر واحد های هوش مصنوعی یا هیولا هاست. با کشتن هر هیولا، جدا از پول و امتیاز تجربه یک Buff هم به چمپیون تعلق می گیرد و هر هیولا باف مختص به خود را دارد.

جدا از هیولاهای عادی، دو تا از مهم ترین هیولاها Dragon و Baron Nashor نام دارند که با کشته شدنشان باف های بسیار قدرتمندی به تمامی چمپیون های تیم می دهند و بخشی از کار تیمی در لیگ آو لجندز هم در نظر گرفتن زمان مناسب برای از پای در آوردن این هیولا هاست. در بخش های بعدی این مقاله، تمامی هیولاهای جنگل را به طور کامل بررسی می کنیم.

رابط کاربری

Screen16

رابط کاربری یا UI، یکی دیگر از مهم ترین بخش های هر موبا به حساب می آید که اطلاعات چمپیون شما را در هر لحظه در اختیارتان قرار می دهد. این اطلاعات عبارت اند از مدت زمان سپری شده از بازی، وضعیت دراگون و بارون، قابلیت ها و زمان باقی مانده تا استفاده مجدد از آن ها، خصلت ها و ویژگی ها، آیتم ها، وضعیت نوار سلامتی و و نوار ثانویه و البته یک نقشه کوچک.

مینی مپ، مهم ترین بخش رابط کاربری است که همیشه باید به آن دقت کنید. در بسیاری از مسابقات لیگ آو لجندز، بیش از دو بازیکن از تیم مقابل فقط به یک چمپیون حمله می کنند تا او را از پای در آورند، اصطلاح مرسوم به این عمل Gank نام دارد، اگر به Mini Map تا حد امکان دقت کنید می توانید از گنک شدن توسط تیم مقابل جلوگیری کنید.

Screen22

اما یکی از ویژگی عنوان های موبا این است که تمامی مینی مپ و مپ اصلی به صورت کامل روشن نیستند، بلکه فقط اطراف Minion ها، Champion ها و سازه های خودی تا شعاع محدودی قابل دیدن است. پس چه ابزاری لازم است تا دید Mini Map را افزایش دهد؟

در میان Item ها، آیتمی به نام Trinket وجود دارد که می توانید آن را در هر جای مپ قرار دهید تا شعاع اطراف آن روشن شود. به مرور که تجربه بیشتری کسب می کنید خواهید فهمید که این ترینکت ها را باید در کجا قرار دهید تا دید خوبی از فعالیت تیم مقابل داشته باشید و گنک نشوید.

آیتم ها

Screen24

با گذر زمان در هر بازی و افزایش لول چمپیون، آمار هجومی و دفاعی او هم به مرور افزایش می یابند، اما مهم ترین عامل برای قدرتمند کردن چمپیون ها آیتم ها هستند. هر آیتم روی برخی خصلت های بازیکن تاثیر می گذارند، مثلا آیتم های هجومی قدرت ضربات را افزایش می دهند و برخی سرعت ضربات را بیشتر می کنند. برخی آیتم ها هم یک قابلیت Passive و در برخی موارد Active به شما می دهند که مانند سایر قابلیت های چمپیون کار می کند.

این که چه آیتم هایی را در چه زمانی بخریم از مهم ترین تصمیماتی است که در تمام طول بازی باید به آن فکر کنید. هیچ گاه پیش از شروع بازی نمی توان گفت که به قطع کدام آیتم ها باید خریداری شوند، بلکه کاملا به شرایط شما در بازی و تیم حریف و حتی اعضای تیم خودتان بستگی دارد. همین آیتم ها هستند که باعث می شوند بتوان با یک چمپیون به شیوه های کاملا متفاوت و در نقش های مختلف بازی کرد.

رون ها و مستری ها

rune

League of Legends یک سطح بندی کاملا ابتدایی دارد که فقط آن اوایل که LoL را شروع می کنید اهمیت دارد. بعد از رسیدن به آخرین سطح یعنی سطح 30 که کمتر از یک ماه ممکن است، تازه بازی های رده بندی و دسترسی کامل به Rune ها و Mastery برای شما آزاد می شود. بسیاری از Summoner Spell ها هم به مرور و با بالاتر رفتن سطح در دسترس شما قرار می گیرند. در واقع می توان گفت تا قبل از سطح 30، آن چه از لیگ آو لجندز دیده اید قطره ای از اقیانوس بوده است.

فقط آیتم ها روی ویژگی های آماری شما تاثیر ندارند، بلکه Rune و Mastery هم در روند بازی بسیار موثرند. وقتی به لول 30 رسیدید، امکان خرید بالاترین رده Rune ها و خرج 30 امتیاز در جدول Masteries برای شما باز می شود. این که کدام Rune ها را بخرید و یا جدول Masteries را چگونه پر کنید هم کاملا بستگی به هر چمپیون و سبک بازی شما با او دارد. به شما توصیه می کنیم تا قبل از رسیدن به Level 30 چندان به فکر Rune نباشید اما Mastery را به مرور پر کنید.

mastery

جدول Mastery، یک جدول از پرک ها در سه دسته دفاعی، هجومی و Utility است که می توانید حداکثر 30 امتیاز در این جدول برای گرفتن و بالا بردن سطح برخی پرک ها خرج کنید. Rune ها هم مواردی هستند که بیرون از محیط بازی در کلاینت خریداری می شوند و هرکدام ویژگی به خصوص دارند، مانند افزایش قدرت یا سرعت ضربات. این رون ها در یک سری Rune Page قرار داده می شوند و هنگام بازی می توانید مشخص کنید از کدام یک از Rune Page هایی که ساخته اید اسفتاده کنید.

واحدهای پولی

RP

برخلاف دوتا، تمام چمپیون ها و Rune ها از همان ابتدا در دسترس نیستند، بلکه باید خریداری شوند. دو واحد پولی در لیگ آو لجندز عبارت اند از Riot Points و Influence Points. اولی با پول واقعی قابل خرید است و می توان آن ها را صرف خرید چمپیون ها و Skin های مختلف برای آن ها کرد. اما دومی با بازی کردن و در پایان هر مسابقه به دست می آید و امکان خرید چمپیون ها و Rune ها با آن ها وجود دارد.

تمامی مواردی که پیشتر در بالا گفتیم فقط سطحی از مکانیزم های نسبتا پیچیده لیگ آو لجندز است. در بخش های بعدی هر کدام از این موارد را با دقت بیشتر بررسی خواهیم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • فرید فروتن
    فرید فروتن | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    چرت و پرت منتشر نکنین آقا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی