ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پژوهشگران از امواج فراصوتی برای فعال سازی داروهای درمان سرطان بهره گرفتند

کبد انسان توسط رگ های خونی بسیار ظریف و همچنین مجاری صفراوی احاطه شده است و به همین خاطر، درمان هرگونه سرطان در این بخش نیازمند شیمی درمانی و انجام اعمال جراحی پیچیده است. با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ آذر ۱۳۹۴ | ۰۹:۳۰

کبد انسان توسط رگ های خونی بسیار ظریف و همچنین مجاری صفراوی احاطه شده است و به همین خاطر، درمان هرگونه سرطان در این بخش نیازمند شیمی درمانی و انجام اعمال جراحی پیچیده است.

با این همه، پژوهشگران دانشگاه النویس نوعی روش درمانی موسوم به حمله «سه گانه» را ابداع کرده اند که سلول های سرطانی را با استفاده از شیمی درمانی لنفوم از بین می برد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

روش درمان به این صورت است که ریزحباب های دارو (Nanobubbles) به داخل یک توده سرطانی تزریق می شوند و سپس آن حباب ها با استفاده از امواج فراصوت می ترکند و دارویی که درونشان قرار دارد در جریان شکل گیری سلول ها مستقیما به داخل آنها فرستاده می شود.

اما طبق گفته Dipanjan Pan پژوهشگر ارشد این تیم، نکته مهم در این باره آن است که احتمال آزاد شدن دارو در ناحیه نادرست بسیار پایین است و علت هم به مکانیزم فعال سازی این روش باز می گردد که بسیار هم انتخابی عمل می کنند.

تیم تحقیقاتی برای کاربرد دارو در یک تومور سرطانی، نخست آن را به حباب های ریزی تبدیل کردند که قابلیت مرتب سازی و سازماندهی خود را داشت و تا زمانی که امواج فراصوتی با آنها برخورد نکرده به صورت منفعل باقی می ماند.

آنها در مرحله بعد دارو را به کبد قطع شده یک خوک تزریق کردند و از امواج فراصوتی سه بعدی برای تصویر برداری از تومور و ترکاندن آن حباب ها بهره گرفتند و دارو را فعال کردند.

این روش طبق اعلام پژوهشگران مشارکت کننده در طرح موفقیت آمیز بوده هرچند مشخص نیست که سلول های سرطانی تا چه اندازه از بین رفته اند. با این همه، پن اعلام کرده که تیم تحت سرپرستی اش موفق شده این روش را در سطح اتمی و مولکولی روی سلول ها، بافت ها و سپس اندام کبد پیاده سازی کند و اضافه کرده که گام بعدی، بررسی این روش روی انسان خواهد بود.

در صورت موفقیت آمیز بودن این روش، احتمال می رود که پزشکان با تغییر کاربری داروهای شیمی درمانی از آنها برای درمان اشکال مختلفی از سرطان استفاده نمایند. شاید هم روش ابداعی درست مانند دیگر شیوه های درمانی قبلی به دست فراموشی سپرده شود اما در هر حال نوعی کاربرد خلاقانه نانوتکنولوژی محسوب می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی