ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

70 درصد جمعیت دانشجویان علوم و مهندسی ایران را بانوان تشکیل داده اند

به نظر می رسد که بانوان این روزها در جوامع دانشگاهی ایران نقشی اساسی را بازی می کنند. به نقل از وبسایت فوربس، امروزه 70 درصد دانشجویان علوم و مهندسی ایران را دختران تشکیل داده ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

به نظر می رسد که بانوان این روزها در جوامع دانشگاهی ایران نقشی اساسی را بازی می کنند. به نقل از وبسایت فوربس، امروزه 70 درصد دانشجویان علوم و مهندسی ایران را دختران تشکیل داده اند. این مسئله نشان می دهد که در آینده ای نزدیک، زنان نقشی مهم در اقتصاد کشور بازی خواهند کرد و ایران به سوی استارتاپی شدن پیش می رود.

اقتصاد در حال شکوفایی است و با برداشته شدن تحریم ها، سرمایه گذاران بسیاری وارد کشور خواهند شد که پیش از این امکان حضور را نداشتند. در چنین شرایطی، حالا بانوان در نقشی کلیدی را ایفا می کنند.

غنچه طاووسی (تصویر فوق) با 20 سال سن، ایده ای برای ایجاد کسب و کار خود دارد. Lendem پلتفرمی است برای یادداشت کردن آنچه به دیگران قرض داده اید و طرح وی موفق شده تا نظر سرمایه گذاران خطرپذیر را به سوی خود جلب کند اما تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، خبری از سرمایه گذاری روی پروژه وی نیست.

ریحانه و بهاره وحیدیان چندی پیش با برگزاری استارتاپ ویکند مخصوص بانوان در تهران، بانوان صاحب ایده و مهارت را به فعالیت و کار دعوت کردند و چنین برنامه هایی در ایران ادامه پیدا می کند. البته نمونه کارآفرینان موفق زن ایرانی کم نیست. بهناز آریا، 15 سال پیش، زمانی که کمتر کسی در ایران ایده ای از یک استارتاپ داشت، اولین مدرسه فناوری اطلاعات را راه اندازی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • مرتضی
    مرتضی | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    توی کشورهای توسعه یافته و حتی خیلی از کشورهای در حال توسعه وضعیت زنان به مراتب بهتر از مردان است. توی همین ایران که زنان مثل همه جای دنیا از وضعیتشون شکوه و شکایت می کنند حداقل تو شهرهای بزرگ وضعیتشون خیلی بهتر از مردها است. در تمام عمرشون بار هیچ مسئولیتی به دوششون نیست چه قبل از ازدواج چه بعد از اون. نه تامین مخارج، نه حتی بچه داری و خانه داری. اونوقت یک پسر بدبخت از وقتی 18 سالش میشه باید به صدتا چیز فکر کنه. از کار و سربازی بگیر تا تهیه مسکن و ماشین و ... اون هم توی این شرایط اقتصادی. دختر تا 40 سالگی هم خونه باباش بمونه و هیچ کاری هم نکنه هیچکس نمیگه بالای چشمت ابروهه ولی پسر درسش تموم شد اگر بیکار باشه همه بهش به چشم نونخور اضافی نگاه می کنند. فکر می کنید خرج تحصیل این 70% زن و دختر رو کی میده؟ یا بابای بدبختشون یا شوهر بیچارشون. اونوقت با تمام این مسائل صدتا کمک داخی و خارجی هم هست که فقط به زنان داده میشه.
    توی همین بحث استارتاپ می دونید اکثر شتابدهنده ها و سرمایه گذارها تو دنیا بودجه مخصوص زنان دارن که به استارتاپهای زنان میدن. اونوقت مردان باید با صد تا استارتاپ دیگه رقابت کنند تا همچین حمایتی رو بگیرن. حمایتهای رسانه ای که بماند. زنان یک استارتاپ تو هر جای دنیا بزنند صدتا مجله و شبکه خبری اعلام می کنند. اونوقت مردان برای اعلام استارتاپشون باید خدا تومن خرج تبلیغات کنند.
    همین دو روز پیش بود که از خرج کردنهای زنهای پولداری مثل ملیندا گیتس برای "قدرتمند سازی" زنان نوشتین. باز کاش این پولها رو خودشون درآورده بودن نه اینکه از شوهر و پدرشون بهشون رسیده بود.

  • بی طرف
    بی طرف | ۲۱ آذر ۱۳۹۴

    من که تو دانشگاه بودم . همیشه دخترها شاگرد اول بودن . و با تفاوت نیم نمره از هم بالاترین نمره ها رو میگرفتن. ولی الان همشون بیکارن و پسرا تقریبا مشغول

  • pedram
    pedram | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    امیدوارم که موفق باشند

  • فاطمه
    فاطمه | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    حالا فهمیدین چرا خدا زن رو آفرید؟؟؟؟؟??????

  • کامران
    کامران | ۲۰ آذر ۱۳۹۴

    چرا یه دختر نمیاد نظر بده تو این چند سال من که ندیدم ماشاالله همه پسریم

    • Ali
      Ali | ۲۱ آذر ۱۳۹۴

      داداش دخترا همشون نشستن الان دارن درس میخونن، بیخیال خون خودتونو کثیف نکنید ایران همینه، همش باس زور بزنی، پسر هم باشی دیگه بدتر، کاش یه سیاست هم بذارن برای کار، که همیشه اولویت با پسر باشه، والا با هر منطق و دینی و عقایدی ک حساب کنیم، اول پسرا باید صاحب کار بشن، بعد دخترا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی