ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا بشر دیگر توانایی سفر به ماه را ندارد؟

تا به حال از خود سوال کرده اید که چرا با وجود مشترک بودن 90 درصدی «DNA» یک ماشین جدید با نسخه قبلی اش، توسعه آن دست کم سه سال زمان می برد؟ چرا ساخت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

تا به حال از خود سوال کرده اید که چرا با وجود مشترک بودن 90 درصدی «DNA» یک ماشین جدید با نسخه قبلی اش، توسعه آن دست کم سه سال زمان می برد؟ چرا ساخت یک هواپیمای جدید شش سال زمان می خواهد درحالی که مشخصات آن باز هم تا 90 درصد با نسخه قبلی اش مشترک است؟

پاسخ این است که این دستگاه ها بسیار پیچیده اند. حال، پرتابگر یا فضاپیماها که دیگر جای خود را دارند و در این وسایل جای هیچگونه خطا یا بی دقتی هم وجود ندارد.

بنابراین، زمانی که حرف از این میزان دقت در میان باشد، هزاران هزار ساعت زمان نیاز است تا فرایند تست و بهینه سازی روی این وسایل انجام شود. در واقع، تیم های توسعه و عملیاتی فضایی، به دانش و تخصصی دست پیدا می کنند که هیچ فرد دیگری روی این سیاره آنها را در اختیار ندارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اجرای ماموریت های فضایی مستلزم تدوین موارد متعددی از جمله قوانین فضایی و اقدامات قابل اجراست که بعد از ساعت ها تست و شبیه سازی به دست آمده اند. یک تغییر کوچک در وسایل حمل و نقل فضایی می تواند این اسناد و قوانین را به کلی تغییر دهد.

راکت Saturn V دربرگیرنده سه میلیون قطعه است. ماژول های فرماندهی و خدمت رسانی و همچنین ماژول های مورد استفاده در ماموریت به ماه نیز دربرگیرنده میلیون ها قطعه اضافی علاوه بر این بودند و این پیچیدگی به حدی است که مقیاس جزئیات مورد نیاز برای سر هم کردن و ساختن این دستگاه ها در ذهن یک نفر جای نمی گیرند.

بنابراین وقتی که برنامه آپولو به انتهای کار رسید، کارخانجاتی که آن وسایل را سر هم می کردند یا موظف به انجام کار دیگری شدند یا اینکه به کلی به کار خود پایان دادند. وسایل و تجهیزات مورد استفاده برای انجام آن ماموریت ها هم از هم باز شدند و تکنیسین ها، مهندسان، دانشمندان و کادر کنترل پرواز نیز به مشاغل دیگری گمارده شدند. با گذشت زمان، برخی از وسایل و تجهیزاتی که در جریان این ماموریت مورد استفاده قرار گرفتند منسوخ شدند.

از همین رو، اگر امروز حرف از ساختن راکت Saturn V یا آپولو و سفر به ماه به میان می آید، حرف از یک کار ساده و پیش پا افتاده در میان نیست و نمی توان صرفا با استناد به مدارک قبلی به جای مانده از آپولو این کار را به انجام رساند. در برهه کنونی کارخانجات یا ابزارهای لازم برای این منظور در اختیار نیست و تخصص کافی برای درک چگونگی ساز و کار این وسایل نیز موجود نخواهد بود و اگر هم موفق به ساخت چنین وسیله ای شویم دانش کافی برای فرستادن آن فضاپیما به ماه را نخواهیم داشت.

برای ساخت فضاپیما هم لازم است که مواد جدید جایگزین مواد قدیمی شوند و این کار، کلیت وسیله ای که با آن سر و کار خواهیم داشت را تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب حتی تعاملات و کارکردهای نادرست احتمالی هم تغییر خواهند کرد و دستگاه مجموعا توانمندی های تازه ای پیدا می کند.

با در نظر داشتن همین مسائل، لازم است که تخصص مورد نیاز برای ساخت چنین دستگاهی به دست بیاید و در ادامه تست و فرایندهای شبیه سازی تازه ای صورت بگیرد و حتی قوانین و فرایندهای لازم برای پرواز این دستگاه ها از نو نوشته شود و اصولا به همین خاطر است که بشر فعلا توانایی پرواز مجدد به ماه را ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • فاطمه
    فاطمه | ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    باسلام .رفتن انسان به ماه انقدر برای کشور روسیه مهم است که قرار است تا چند سال دیگر روسیه وژاپن به ماه انسان را اعزام کنند ودر ادامه روسیه متذکر شداین کار در ادامه نبرد علمی امریکا و روسیه است که امریکا پیروز شد برای رفتن به ماه وروسیه ان کار ناتمام را تمام خواهد کرد .درضمن کسانی که به ماه رفتند کشته نشدند یک نمونه .ارمسترانگ اخیرا درگذشت.

  • سعید
    سعید | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    میبینم که دایی جان ناپلئون ها پیشرفت کردن
    راستی ماهواره امید کجاست ؟
    هنوز امیدواره به دیدار فضا?
    انقدر سرمون کلاه گذاشتن که فکر میکنیم همه جا ایرانه
    فرض بر این که کلا پروژه دروغه
    تا حالا فکر کردید چه طور بعد این همه مدت هیچ متخصصی نتونسته اینو ثابت کنه
    راستی اون تجهیزات جامونده چی اوناهم دروغه
    خوشم میاد این همه افسانه چند هزار ساله رو این ملت واقعی تر از روز میدونن اون وقت چیزی به این واضح ای رو دروغ می دونن

    باز هم فرض که دروغه
    اون شوروی چه عقب مونده بود که نتونست این دروغ افشا کنه یعنی چهار تا تلسکوپ نداشتن اون اپولو ها رو رسد کنن

  • وحید
    وحید | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    دلیل اینکه بشر دوباره به ماه نرفته عدم توان تکنیکی نیست.مسئله فقط هزینه های گزاف این موضوع و مهمتر از اون انگیزست.
    دولت ها و مردم دیگه دلیلی برای رفتن به ماه نمیبینن.اگه زمانی قرار باشه به ماه بریم باید هدف مهمی در بین باشه تا هزینه رو توجیه کنه.

  • احمد
    احمد | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    بشر نیازی به رفتن به کره ماه نداره. در حال حاضر ما ایستگاه فضایی پیشرفته داریم با استفاده از ماهواره ها اطلاعات شگفت انگیزی در شاخه های مختلف مثل آب و هوا و نقشه برداری های سطح زمین و دریا داریم.

    ما ماهواره هایی و به فاصله های بسیار دورتر از اینها فرستادیم.

    و چند ماه پیش یک کاوشگر و روی سطح یک ستاره دنباله دار فرود آوردیم که بینهایت پیچیده تر از فرود در سطح ماه هست.
    و همچنین کاوشگر هایی روی کرات دیگه مثل مریخ داریم.

    بشر خیلی فراتر از ماه رفته .. واقعا متاسم برای کسانی که این دستآورد های بزرگ و نادیده میگیرند

  • ali
    ali | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    احتمالا آدم فضایها?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی