ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در ساخت «آیپد پرو» اشتباه مایکروسافت در توسعه نمونه اولیه سرفس را تکرار کرده است

اپل، گوگل و مایکروسافت سه ابر شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی هستند که در سال جاری، هر کدام نمونه هایی از محصولاتی را رونمایی کرده و در اختیار علاقمندان به دنیای گجت های تازه از راه رسیده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

اپل، گوگل و مایکروسافت سه ابر شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی هستند که در سال جاری، هر کدام نمونه هایی از محصولاتی را رونمایی کرده و در اختیار علاقمندان به دنیای گجت های تازه از راه رسیده قرار دادند که نامشان «دو-در-یک» یا «هیبریدی» است.

بیراه نیست اگر سال ۲۰۱۵ را به عنوان سال اصلی خیزش محصولاتی هیبریدی به حساب آورد. اما آنچه باعث می شود تا افراد آگاه به اخبار دنیای تکنولوژی کمی حیرت زده شوند، این است که همین اشخصا به یاد می آورند که چند سال پیش تیم کوک، مدیر عامل اپل چه لقبی به هیبریدی ها داد.

وی پس از عرضه سرفس از سوی مایکروسافت، این شرکت را به باد انتقاد گرفت و ساخت گجتی هیبریدی را به ترکیب یخچال و توستر شباهت داد. ترکیبی که اپل حالا خودش هم یکی از آنها را تولید کرده است.

البته بیایید کاملا یک طرفه به قاضی نرفته و کمی انصاف داشته باشیم؛ آن زمانی که سرفس پرو و ویندوز ۸ از راه رسیدند، مشکلات بسیاری در آنها وجود داشت که مایکروسافت می بایستی ایرادات را پیش از عرضه بر طرف می کرد، و نکرد. در عوض، حالا بیشتر مشکلات رفع گشته اند. ویندوز ۱۰ همچون علامت مخصوص حاکم بزرگ، کلید استارت را در دست گرفت و بازگشت. سپس یک فروشگاه نرم افزاری متحد و فراگیر در ویندوز قرار گرفت که می توانستید در آن اپلیکیشن هایی را دریافت کنید که در همه گجت های مبتنی بر ویندوز ۱۰ اجرا شوند. این در حالی بود که نسخه دهم از پرطرفدارترین سیستم عامل دسکتاپ، پایداری بسیار بالایی هم دارد؛ همان پایداری که قرار بود در ویندوز ۸ وجود داشته باشد، و نداشت.

حالا همان پایداری که قرار بود در ویندوز ۸ ارائه شود، در نسخه دهم از این سیستم عامل هم برای نمایشگرهای تاچ و هم برای افرادی که به استفاده از ماوس و کیبورد علاقه دارند از راه رسیده است و به هر دو شکل، به خوبی کار می کند؛ چه آن را در قالب یک تبلت استفاده کرده و چه تصمیم بگیرید با صرف هزینه ای بیشتر، کیبوردی برای سرفس پرو تهیه کرده و آن همانند یک کامپیوتر مورد استفاده قرار دهید. پیش از این و در زمانی که سرفس پرو تازه از راه رسیده بود هم می شد با خرید یک کیبورد شخص ثالث، به استانداری یکسان با سرفس دست پیدا کرد اما حالا این محصولات تکامل یافته و واقعا بهتر شده اند. اکنون قابلیت هایی نظیر Continuum، به همراه تغییراتی که در رابط کاربری ایجاد می شود و همچنین اپلیکیشن های یکپارچه، همه باعث می گ تا بتوانید به خوبی از یک تبلت، همانند یک لپ تاپ بهره بگیرید. با دیجیاتو همراه باشید.

شاید اکنون خود آقای کوک این موضوع را تکذیب کند، اما محصولی که شرکتش توسعه داده دقیقا همان دستگاهی است که روزی خودش انگشت اتهام را به سویشان دراز کرده بود. وی پیش از این بارها اظهار نموده که تبلت و PC دو مقوله کاملا مجزا از هم هستند ولی به تازگی خبر داده که تبلت بزرگ اندام شرکتش قادر است برای بسیاری از کاربران جایگزین یک کامپیوتر شخصی باشد.

از سوی دیگر، اگرچه آقای کوک بیان می کند که iOS و OS X هیچگاه با هم اذعام نخواهند شد اما بیایید واقع بین بوده و تلاش اپل برای نزدیک کردن iOS به OS X در آیپد پرو را ببینیم؛ نوع رویکردی که اپل آن را با محصول جدیدش در پی گرفته اگرچه ابتدا با راهی که مایکروسافت با سرفس از آن گذر کرده متفاوت دیده می شود اما مقصد و هدف نهایی یکیست. تیم کوک از طرفی باور دارد که این دستگاه قادر به جایگزینی کامپیوتر شخصی شماست و از سوی دیگر می گوید آیپد پرو برای کاربران حرفه ای توسعه یافته.

کاربران حرفه ای؟ این دقیقا همان نقطه ایست که اپل نمی تواند انتظارات را برآورده سازد. مایکروسافت از زمان ویندوز ۸ تلاش می کند رگ خواب کاربران برای پردازش کامپیوتری در صفحات لمسی را بیابد؛ گونه ای از پردازش که واقعا بتواند برای کاربران حرفه ای مفید واقع گردد اما در آن سوی میدان، اپل تصمیم دارد با رونمایی از iOS در نمایشگری که ارتقا اندازه یافته و بدون ایجاد تغییرات اساسی در این سیستم عامل، با تلاش های چندین ساله مایکروسافت در همین رابطه مبارزه کند.

زمانی که آیپد ایر و آیپد پرو را در کنار هم قرار دهید، می توانید بگویید که به جز اندازه نمایشگر، چه مواردی به شکل اساسی دست خوش دگرشی خیره کننده شده اند؟ پرو، تنها بزرگ تر شده و حالا با یک استایلوس و کیبورد هم عرضه می گردد. بله؛ نمایشگری بزرگتر برای مصرف کنندگان و تماشاگران محتوای رسانه ای بسیار جذاب است اما برای یک کاربر حرفه ای که در واقع بیشتر تولید کننده است تا مصرف کننده، بهینه سازی نرم افزاری بسیار بیشتر از اندازه نمایشگر ارزش دارد.

ipad-pro-smart-keyboard-hero_full-w600

حالا اپل برای اولین بار قابلیتی را در اختیار کاربران iOS قرار داده که به وسیله آن قادر هستند دو اپ را در کنار یکدیگر به صورت همزمان اجرا نمایند. این ویژگی مشخصا قدمی در مسیر صحیح است اما اکنون دیگر کمی دیر شده و کاربران ویندوز در ابزارهایی نظیر سرفس قادر هستند از پردازش کامپیوتری به شکل صحیح تر و با انعطاف بسیار بیشتری بهره مند گردند. در ویندوز می شود چند پنجره را به شکل همزمان در کنار هم گشود و هر کدام را نیز به اندازه دلخواه در آورد. از آن سو در iOS، صرفا قادر به گشودن دو اپلیکیشن در کنار هم هستید؛ امری که تا مالتی-تسکینگ واقعی فاصله ای بسیار زیاد دارد.

این در حالیست که اکوسیستم توسعه یافته به دست اهالی ردموند برای افرادی که تمایل به خلق موارد تازه دارند هم محیط بسیار پیشرفته تری را فراهم آورده. اگرچه این روزها از قلم اپل به عنوان بهترین استایلوسی که تا کنون توسعه یافته یاد می شود، اگرچه این قلم قادر است به شکل همزمان و بدون هیچ تاخیری آنچه می نگارید را روی نمایشگر پدیدار سازد و باز هم اگرچه این قلم حتی زاویه ای که می نویسید را تشخیص داده و همانند یک قلم کاملا عادی عمل می کند و سخت افزار آیپد پرو نیز به خوبی همه این قابلیت ها را پردازش می کند، اما باز هم نرم افزار به اندازه کافی بهینه نگشته و از این همه برتری سخت افزاری قلم اپل به شکل واضح استفاده صحیحی به عمل نیامده و تولید کنندگان محتوا نمی توانند به شکلی آزادنه به خلق تفکراتشان بپردازند.

اما به واقع چرا چنین است؟ شاید یکی از دلایل این باشد که اپل تازه وارد عرصه تولید چنین محصولاتی شده در حالی که مایکروسافت سال های سال است که در امر توسعه استایلوس ها قدم بر می دارد. در ویندوز، استیالوس ها قادر به شناسایی دست خط شما هستند در حالی که این قابلیت در iOS 9 وجود ندارد.

البته باید خاطرنشان کرد که دسترسی به بسیاری از اپلیکیشن های ادوبی در فضای iOS فراهم است و این شرکت تلاش می کند تا شما بتوانید به نوعی از تجربه کاربری از فوتوشاپ در فضای موبایلی iOS دسترسی پیدا کنید که آن را پیش از این در کامپیوتر شخصی خود تجربه نکرده بودند اما در هر حال، اگر قرار باشد از اپ های Adobe بهره گیرید، مجبورید هنگام کار به شکل مداوم میان آن ها رفت و آمد نمایید. در چنین شرایطی بسیاری از هنرمندان ترجیح می دهند تا مراحل نهایی کار خود را در یک کامپیوتر شخصی انجام دهند.

بزرگترین مشکل این است که اکنون کاربران و توسعه دهندگان به آیپد پرو به عنوان یک دستگاه مصرفی نگاه می کنند نه محصولی که می توان با آن به خلق موارد تازه پرداخت. در حال حاضر، بیشتر اپلیکیشن هایی که در اپ استور اپل وجود دارند با قیمت ۱ الی ۵ دلار به فروش می رسند. البته می توان برخی اپ های گران تر را نیز یافت اما فراموش نکنید که این محصول از iOS بهره می برد و کاربر iOS هم به هیچ عنوان عادت به پرداخت هزینه ای معادل ۱۰۰ دلار برای یک اپلیکیشن یا مجموعه ای نرم افزاری ندارد چرا که این رقم ها، مخصوص اپلیکیشن و نرم افزارهایی است که می توان آنها را در سیستم عامل های دسکتاپ به دست آورد. مبحث یاد شده در مورد اپلیکیشن ها اکنون بزرگترین چالشی است که پیش روی توسعه دهندگان اپ های آیپد پرو و کاربران آن قرار دارد.

ipad_pro_vs_laptop_multitasking (1)-w600

همه این ها در حالی هستند که خود اپل نیز محدودیت هایی را اعمال نموده و امکان امتحان رایگان اپ ها را برای توسعه دهندگان و به کاربران نمی دهد. همین موضوع خرید یک اپلیکیشن بالای ۱۰۰ دلاری را با مشکلات بیشتری رو به رو می نماید. برای مثال توسعه دهنده اپلیکیشن Sketch در مصاحبه اخیر خود گفته بود: «بله، [آیپد پرو] نمایشگری عالی دارد اما باید به نکات دیگری هم توجه داشت. به علت عدم وجود سیستم آزمایش رایگان، اپ های iOS با قیمت بسیار محدودی به فروش می رسند. اگر مطمئن باشیم که پورت کردن Sketch برای آیپد صرفه مالی ندارد،‌ مشخصا چنین کاری را انجام نخواهیم داد.»

چینن گفته هایی به معنای آن نیست که مشکلات یاد شده هیچگاه حل نخواهند شد. اپل می تواند با اعمال برخی تغییرات جزیی، بعضی مشکلات را حل نماید. هرچند اعمال تغییر در برخی سیاست های اپ استور که سال هاست دست خوش دگرش نگشته اند، بحث دیگری است.

اپل مشخصا تلاش می کند تا شرایط را بهبود بخشد و همکاری با شرکت هایی نظیر ادوبی یا Big Blue نیز خبر از همین موضوع می دهد. هرچند هنوز دامنه این همکاری بسیار اندک است و در دو یا سه سال آینده باید شاهد به بار نشستن آن باشیم. آیپد پرویی که در آن زمان معرفی شده و به دست کاربر می رسد نیز مشخصا از قدرت و بهبودهای بسیاری بهره خواهد برد.

بحث قدرت هم یک مسئله مهم دیگر است. آیا یک دستگاه همراه به اندازه ای قدرتمند خواهد بود که بتواند جایگزین یک کامپیوتر شخصی شود؟ پاسخ به این پرسش تا حد بسیار زیادی مثبت است و اگر آیپد پرو را با اولترابوک های امروزی مقایسه کنید تفاوت چندانی در مبحث قدرت میان آنها مشاهده نخواهید کرد. هرچند این چیپست در برابر پردازنده هایی از نوع Core i3 یا Core i5 حرف های زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

تصور کنید که حتی چیپست A9X از پردازنده های اینتل قوی تر عمل می کند. در این حالت باز هم در شرایط فعلی اپلیکیشنی وجود ندارد که بتواند همتا با نسخه دسکتاپی اش، تجربه ای پویا در اختیارتان قرار دهد؛ از فوتوشاپ گرفته تا Premiere، Handbrake، Audacity یا حتی AutoCAD و نسخه کامل ورد و اکسل. از طرفی نباید اپلیکیشن های سازمانی را نیز از یاد برد که می توان گفت بیشترشان در فضای iOS وجود خارجی ندارند. بله، قدرت پردازشی بالا امری بسیار جذاب است اما زمانی این جذابیت به اوج خود می رسد که کاربر بتواند از آن در نرم افزارهایی مفید استفاده کند.

اپ های یاد شده، همه تمرکز ویژه ای بر ویندوز دارند و این در حالیست که برای هر کدام از آنها نیز نمونه های مشابه بسیاری یافت می شود. آیپد پرو صرفا یک محصول مصرفی است که اپل به همراه برخی توسعه دهندگان تلاش می کنند تا مرزهای قابلیت هایش را به سحتی جا به جا کنند. از طرفی افزودن یک استایلوس و قلم به این محصول نیز مشکل نرم افزاری آن را حل نخواهد کرد.

آیپد پرو صرفا همان آیپد ایر است که یک کیبورد به آن افزوده شده. کیبوردی که اتفاقا می توانید نمونه شخص ثالث اش را بسیار ارزان تر پیدا کنید.

ipad-pro-vs-surface-pro-4_full-w600

این روزها محبوبیت دو-در-یک ها افزایش بسیاری یافته و اپل نیز با درک این موضوع، تلاش کرد تا وارد همین میدان شود اما در هر حال، پلتفرم نرم افزاری اش اکنون به هیچ عنوان آمادگی حضور در این نبرد را ندارد. شاید بتوان گفت برای اولین بار است که اپل محصولی را ارائه داده که سخت افزار و نرم افزارش با هم هماهنگی کامل ندارند. در نتیجه این بار اپل است که به مشکل ترکیب ناموفق توستر و یخچال دچار گشته است.

خرید یک آیپد پرو با مبلغی برابر یا بیش از ۱۰۰۰ دلار چندان عمل توجیه پذیری نیست، آن هم زمانی که با همین مبلغ می توان یک سرفس پرو ۴، کامپیوتر ویندوزی یا حتی یک Mac خرید. محصولاتی که هر کدام قابلیت های بهره وری بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند.

اگر «طراحی» با آیپد پرو را فاکتور بگیریم، این محصول هیچ مزیتی نسبت به یک کامپیوتر شخصی یا حتی آیپد ایر ندارد. این در حالیست که دستگاه های هیبریدی ویندوزی که در شش ماه گذشته رونمایی گشته اند، به علت داشتن نسخه ای کامل از یک سیستم عامل دسکتاپی ویندوز می توانند قابلیت های زیادتری را در اختیار کاربر خود قرار دهند؛ از میلیون ها اپلیکیشنی که تا کنون توسعه یافته اند گرفته تا انعطاف پذیری پلتفرم نرم افزاری اش. اپل اکنون وارد همان باتلاقی شده که مایکروسافت در زمان معرفی نسل اول از سرفس پرو، خود را در آن انداخته بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • genius
    genius | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    اپل مقلدی بیش نیست!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی