ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با 10 کشور نخست دنیا از نظر علمی آشنا شوید

اگر بخواهیم بزرگ ترین مشکلات جامعه را از پیش روی خود برداریم و از پس مسائلی نظیر تغییرات آب و هوایی، ایمنی غذایی و مواردی از این دست برآییم به دانشمندان بیشتری نیاز خواهیم داشت. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

اگر بخواهیم بزرگ ترین مشکلات جامعه را از پیش روی خود برداریم و از پس مسائلی نظیر تغییرات آب و هوایی، ایمنی غذایی و مواردی از این دست برآییم به دانشمندان بیشتری نیاز خواهیم داشت.

از همین رو، سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی به رصد فارغ التحصیلان جدید در 40 کشور پیشرفته دنیا می پردازد تا برای حل این مشکلات متخصصان مورد نیاز را بیابد.

این گروه به تازگی گزارش سال 2015 خود در این رابطه را در رشته های علوم، فناوری و صنایع منتشر کرده که در برگیرنده اطلاعات مربوطه تا سال 2012 میلادی است.

در نظر داشته باشید که رتبه بندی کشورها در این گزارش براساس درصد مدارک علمی اعطا شده در حوزه های مذکور است که نسبت به جمعیت این کشورها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و به همین خاطر می توان آن را مقایسه ای منصفانه در نظر گرفت که میان کشورهای مختلف با جمعیت های گوناگون صورت گرفته است.

برای نمونه، اسپانیا که 24 درصد از مدارک اعطایی آن به حوزه علوم طبیعی یا مهندسی مربوط می شود جایگاه یازدهم جدول را از خود کرده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 10 کشوری آشنا کنیم که به لحاظ رتبه علمی عنوان برترین های دنیا را در اختیار دارند. با دیجیاتو همراه باشید.

10-پرتغال

10-portugal-had-25

در پرتغال 25 درصد از دانشجویان این کشور در سال 2012 میلادی، در رشته های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی فارغ التحصیل شده اند. این کشور بالاترین درصد دارندگان مدرک دکتری را دارد (72 درصد) که همگی در بخش های آموزش فعالیت دارند.

9-اتریش

9-austria-25-has-the-second-highest-number-of-working-age-phds-with-67-female-and-91-male-doctorate-holders-per-1000-people

اتریش (با 25 درصد) دومین جایگاه را از نظر تعداد شاغلین مدرک PhD دارد و از هر هزار نفر جمعیت این کشور، 6.7 نفر خانم و 9.1 نفر را آقایان دارندگان مدرک دکتری تشکیل می دهند.

8- مکزیک

8-mexico-moved-up-from-24-in-2002-to-25-in-2012-despite-the-government-abolishing-tax-breaks-for-businesses-investments-in-research-and-development

مکزیک سومین کشوری است که شمار دارندگان مدرک دکتری آن از 24 درصد در سال 2002 میلادی به 25 درصد در سال 2012 افزایش یافت و این افزایش درحالی است که دولت این کشور معافیت های مالیاتی در حوزه تحقیق و توسعه را لغو کرده است.

7- استونی

7-estonia-26-has-one-of-the-highest-percentages-of-female-stem-graduates-at-41-in-2012

استونی (26 درصد) از جمله کشورهایی است که بالاتری تعداد زنان فارغ التحصیل در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را دارد که در سال 2012 برابر با 41 درصد اعلام گردید.

6- یونان

6-greece-spent-only-008-of-its-gdp-on-research-in-2013-which-was-one-of-the-lowest-reported-among-developed-countries-it-might-explain-why-its-stem-degree-rate-dropped-from-28-in-2002-to-26-in-2012

طبق گزارشات، یونان در سال 2013 میلادی، تنها 0.08 درصد از تولید ناخالص داخلی اش را صرف حوزه تحقیق کرد که در میان کشورهای توسعه یافته از جمله کمترین بودجه هاست و این مساله به خوبی نشان میدهد که چرا جمعیت فارغ التحصیلان رشته های یاد شده از 28 درصد در سال 2002 میلادی به 26 درصد در سال 2012 کاهش یافت.

5- فرانسه

5-in-france-27-most-researchers-are-employed-by-industry-rather-than-the-government-or-universities

در فرانسه (27 درصد) اغلب پژوهشگران و دانشمندان این کشور به جای نهادهای دولتی یا دانشگاه ها توسط صنایع مختلف استخدام می شوند.

4- فنلاند

4-finland-28-publishes-more-research-about-medicine-than-in-any-other-field

فنلاند (28 درصد) بیشتر از هر حوزه علمی دیگر در زمینه پزشکی مقالات تحقیقاتی ارائه می دهند.

3- سوئد

3-sweden-28-is-just-behind-norway-for-most-computer-use-at-work-including-for-applications-like-programming-over-three-quarters-of-workers-use-computers-at-their-jobs

سوئد (28 درصد) با احتساب تعداد کامپیوترهای مورد استفاده جمعیت کار آن برای مصارف مختلف از جمله برنامه نویسی جایگاه دوم را بعد از نروژ در اختیار دارد. بیش از سه چهارم کارکنان این کشور در محل کار خود از کامپیوتر استفاده می کنند.

2- آلمان

2-germany-31-had-the-third-highest-average-annual-raw-number-of-stem-graduates-at-about-10000-right-behind-the-us-and-china--despite-those-countries-much-larger-populations

آلمان (31 درصد) از نظر متوسط تعداد فارغ التحصیلان رشته های علمی یاد شده جایگاه دوم جهانی را در اختیار دارد و از این لحاظ بعد از کره جنوبی قرار می گیرد.

1- کره جنوبی

1-south-korea-32-had-the-top-10s-largest-drop-from-39-in-2002-even-though-the-country-retained-its-position-at-the-top-of-the-oecds-list

کره جنوبی (32 درصد) به خاطر افت تعداد فارغ التحصیلانش از 39 درصد در سال 2002 به 32 درصد در سال 2012 جایگاه نخست را در اختیار دارد با این همه، همچنان جایگاه اول لیست سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی را به خود اختصاص داده.

روی هم رفته باید بگوییم که متوسط جمعیت فارغ التحصیلان رشته های علوم در چهل کشور دنیا از 23 درصد در سال 2002 به 22 درصد در سال 2012 کاهش یافته است. ایالات متحده آمریکا نیز از این نظر جایگاه سی و نهم جدول را با 16 درصد فارغ التحصیل در سال های 2002 و 2012 در اختیار دارد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • علی
    علی | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    عه پَ ایران کووووو؟؟؟؟ ایران اوله به خاطر تحریم اسمشو حذف کردن ;)

  • genius
    genius | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    امروزه دیگه مدارک تحصیلی ملاک خوبی برای نظر دادن در مورد شخصیت افراد نیست حالا بماند دانشگاه آزاد که بیش از سی سال سابقه داره و در خیلی حوزه ها مثل روباتیک حرفهای زیادی واسه گفتن داره ولی از دست دانشگاه های نوظهور و بی خاصیتی مثل علمی-کاربردی یا غیرانتفاعی چه میشه کرد که بمعنای واقعی کیلویی همه رو مدرک دار کردن اونهم بدون هیچ کنکور یا سنجشی(قدیما غول کنکور بدمکافاتی بود ولی الآن دیگه از پشه هم بی آزارتر است!!)
    در ضمن جا داره به دختر خانمهایی که یه مدرک میگیرن و دیگه خدا رو بنده نیستن یادآوری کنم قرقره کردن مکتوبات و مکشوفات آقایان دانشمند مذکور در کتب درسی هرگز اونها رو مرد نمیکنه پس الکی قیافه نگیرن!!

  • GENIUS
    GENIUS | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    هرگز نبایستی تکه کاعذی باسم مدرک دانشگاهی را ملاکی برای نظر دادن درباره میزان فهم و ادراک یا قدرت علمی اشخاص دانست علی الخصوص در ایران که دانشگاه آزاد بماند که لااقل بیش از سی سال قدمت دارد و در بسیاری عرصه ها مثل روباتیک خوش درخشیده اما فریاد الامان ملت از دست دانشگاه های نونهال و بی خاصیت علمی-کاربردی,غیرانتفاعی و اخیرا پردیسهای پولکی دانشگاه های سراسری که با اشد قوا کارخانه چاپ مدرک و پذیرش دانشجو بدون هرگونه سنجشی(یه زمانی غول بی شاخ و دمی داشتیم باسم کنکور واقعا که ما نسل سوخته ایم!!)بلند است دیگر حتی داشتن مدرک دکترا بدون منظور کردن سایر ابعاد شخصیتی افراد نمی تواند ملاک خوبی برای کامنت گذاشتن روی پرستیژ و شعور افراد باشد.همچنین روی این بخش از سخنانم با جامعه زنان است که فکر میکنند اگر مدرکی بدست آورده اند خیلی میفهمند و شق القمر کرده اند در حالی که یا نمیدانند یا خود را به نفهمی میزنند که حفظ کردن یک سری تالیفات آقایان هرگز باعث مرد شدن آنها نخواهد شد بلکه آنها را بیش از پیش نمک گیر عوالم مردانه میکند!

  • ارفع
    ارفع | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    سلام. خب معلوم است، هر کس عقلش را به کار اندازد می فهمد یکی از بهترین راه ها برای نهایت لذت بردن از زندگی و عدم اتلاف عمر و داشتن دنیا و آخرت با هم، علم است. متاسفانه اکثر آدم ها با دل شکسته از دنیا می روند و دلیل آن نرسیدن به لیاقت خود و عدم استفاده حداکثری از عمر و استعداد خود است. اگر انسان ها به جای رقابت بیش از حد و بد جنسی و ... عمر خود را در راه علم و خوبی صرف می کردند، به نفع همه بود و هیچ کس ضرر نمی کرد. این خود انسان است که خوشبختی یا بدبختی خود را می سازد.

  • مهمان ناخوانده
    مهمان ناخوانده | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    فکر کنم با این خیل عظیم دانشجو های دانشگاه ازاد که فقط مدرک دارند وهیچ توی رتبه صدم باشیم....بازم افتخاره خخخخخخخخ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی