ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

شکست؛ احتمال بزرگی که انسان های موفق به استقبالش می روند و انسان های ناموفق نادیده اش می گیرند

اگر عاملی وجود داشت که با مواجه شدن با آن می توانستید زندگی خود را تا حد چشمگیری بهبود ببخشید چه کار می کردید؟ بلافاصله این کار را انجام می دادید، مگر نه؟ اغلب افراد ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اگر عاملی وجود داشت که با مواجه شدن با آن می توانستید زندگی خود را تا حد چشمگیری بهبود ببخشید چه کار می کردید؟ بلافاصله این کار را انجام می دادید، مگر نه؟ اغلب افراد مدام این حرف را برای خودشان تکرار می کنند، اما از کنار چیزی که تقریباً همیشه باعث شکستشان می شود، به آسانی رد می شوند.

این عامل چیزی نیست جز ترس از شکست. شما هم احتمالاً آن را تجربه کرده اید، درباره اش خوانده اید و در موردش صحبت کرده اید. اما شکست و ترس از آن مبحث ظریفی است که بیش از آنچه به نظر می رسد جای بحث دارد.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

وقتی خوش بینی نقابی برای پوشاندن ترس می شود

مدرسه ی کسب و کار استنفورد، نامی که با رویکرد های استارتاپی و کارآفرینی گره خورده است، مدتی است به دانشجویان خود توصیه می کند برای راه اندازی شرکت خود کمی دست نگه دارند. دیگر مراکز دانشگاهی نیز کم کم به این فکر افتاده اند که ممکن است بیش از اندازه به استارتاپ ها و شیوه ی استارتاپی بها داده شده باشد. علت آن این است که اغلب شرکت هایی که دانشجویان راه اندازی می کنند در نهایت با شکست مواجه می شوند.

کارآفرینان، ذاتاً انسان های خوش بینی هستند. اما این روحیه ی «گانگهو»منشانه ی آنها ممکن است تنها بخشی از وجودشان باشد که سعی دارد آنها را به روبراه شدن همه چیز دلگرم کند؛ در حالی که ممکن است حداقل در اداره ی کسب و کار، از لحاظ آماری اوضاع به این ترتیب نباشد. این هم یکی دیگر از روش هایی است که ترس، خود را بروز می دهد.

با واقعیت مواجه شوید

اینکه فکر کنیم همه چیز به شکلی جادویی خوب پیش خواهد رفت به دور از واقعیت، و به نوعی مخفی شدن در برابر حقایق دنیا است. برای اینکه واقعاً بر ترس خود از شکست غلبه کنید، باید با آن مواجه شوید. این یعنی بپذیرید که ممکن است علی رغم تمام تلاش هایتان، به اصطلاح «بد بیاورید». حتی ممکن است راه حل و استراتژی های رسیدن به جایگاه مورد نظر خود را نیز در دست داشته باشید. اما در صورتی که وجود مشکلات و احتمال شکست در این مسیر را نپذیرید، طرح ریزی مناسبی برای آن نخواهید کرد و در نتیجه غافلگیر خواهید شد. همواره به یاد داشته باشید میان مصمم بودن و بی فکر بودن تفاوت زیادی هست.

به استقبال چالش ها بروید

وقتی خود را از مشکلات احتمالی مخفی نکرده و در عوض با واقعیت مواجه شده باشید، فرصت خارق العاده ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت. به این ترتیب از شکست نخواهید ترسید، بلکه آن را پذیرا خواهید شد. هر شکست، فرصتی است برای یادگیری، بهبود و پیشرفت. هر کسی که سعی کند نقاشی بکشد، بنویسد، نجاری یا آشپزی کند و یا به هر فعالیت دیگری بپردازد، با هزار و یک شکستی که همه به جز نابغه های ذاتی آن حوزه با آن مواجه می شوند، مواجه خواهد شد. هرچه زودتر چنین اشتباهاتی را مرتکب شوید و شکست بخورید، زودتر می توانید خود را از آن وضعیت خارج کنید، درس های لازم را فرا بگیرید و بر آنچه سعی در انجامش دارید مسلط شوید.

در چشم انداز خود شکست را نیز در نظر بگیرید

هیچکس بدون شکست به جایی نخواهد رسید، بنابراین هراس داشتن از این احتمال، کمی عجیب و غریب است. شما نسبت به شکست آگاهی دارید. اما متأسفانه اغلب ما نسبت به شکست و رسیدن به اهداف خود تصوری صفر و صدی داریم. یعنی فکر می کنیم یا به کل شکست خواهیم خورد، یا صد درصد موفق خواهیم شد. به این ترتیب برقراری رابطه ای سالم با شکست از این زاویه به معنای درک درجات و صورت های مختلف آن خواهد بود.

درست است که هر کسی دوست دارد به اهداف خود برسد، اما این احتمال هم وجود دارد که موفق به این کار نشود. چشم دوختن به نقطه ی مطلوب نهایی و در نظر نگرفتن مشکلات و دشواری های احتمالی، از واقعیت کاملاً به دور است. پیش از نزدیک شدن به نقطه ی نهایی، قدم های زیادی هست که باید برداشته شوند. روی تسلط بر هر یک از این مراحل، شکست و درس گرفتن از آنها برای رسیدن به نقطه ی مطلوب کار کنید. وقتی در مسیر رسیدن به نقطه ی مطلوب خود قرار بگیرید، احتمال موفقیتتان به مراتب بیشتر خواهد بود.

از این فرایند لذت ببرید

شکست نهاییِ یک هدف می تواند سرخوردگی بزرگی به وجود بیاورد که ممکن است لااقل برای مدتی هر کسی را از دور خارج کند. اما حتی اگر ایده ی کسب و کار یا هر ایده ی دیگری که دارید شکست هم بخورد، آسمان به زمین نمی رسد. شما باقی عمر و دغدغه های بسیار دیگری پیش رویتان دارید.

یاد بگیرید اهداف بزرگ خود را از مسیرهایی که فکر می کنید شما را به آنها می رسانند جدا کنید. برای نمونه، موفقیت در کسب و کار، به موفقیتِ یک شرکت بستگی ندارد. یک رابطه ی شکست خورده، با این شرط که از آن درس گرفته شود، مانع از روابط موفقی که ممکن است در آینده داشته باشید نخواهد شد. شکست خوردن، دوباره روی پا ایستادن و از نو شروع کردن، بخشی از فرایند زندگی هستند. از اینکه فرصت شکست خوردن و دوباره روی پا ایستادن را در اختیار دارید خوشحال باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • عباس نیکزاد
    عباس نیکزاد | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    پیشنهاد میکنم فیلم فارست گامپ را ببینید .

  • سورس برنامه آندروید
    سورس برنامه آندروید | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    مرسی آقای ادیب خوب بود

مطالب پیشنهادی