ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هایپرلوپ در آینده ای نزدیک به شکل واقعی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت

سیستم حمل و نقل بسیار سریع «هایپرلوپ» سرانجام به مرحله تست اولیه در دنیای واقعی رسید. کمپانی «هایپرلوپ تکنولوژی» که مسئول اجرای این طرح محسوب می گردد، زمینی به وسعت 202343 متر مربع در شهر ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۲ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

سیستم حمل و نقل بسیار سریع «هایپرلوپ» سرانجام به مرحله تست اولیه در دنیای واقعی رسید. کمپانی «هایپرلوپ تکنولوژی» که مسئول اجرای این طرح محسوب می گردد، زمینی به وسعت 202343 متر مربع در شهر لاس وگاس را برای انجام آزمایشات ابتدایی این طرح در اختیار گرفته.

هایپرلوپ در واقع نوعی سیستم حمل و نقل جدید است که ایده آن برای نخستین بار در سال 2012 میلادی توسط ایلان ماسک مطرح گشت. در این سامانه، در داخل لوله هایی که در آنها شرایط خلا ایجاد گشته تا هیچ نوع اصطکاکی در کار نباشد کپسول های قرار می گیرند که قادر هستند با سرعت 1220 کیلومتر در ساعت حرکت نمایند. سرعت میانگین آنها نیز 962 کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است.

«تست نیروی محرکه هوای باز - Propulsion Open Air Test» در لاس وگاس از یک موتور برقی داخلی بهره مند خواهد بود که به طور سفارشی ساخته شده و در یک مسیر یک کیلومتری با سرعت 540 کیلومتر در ساعت مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

برای کسب آگاهی بیشتر از این آزمایش در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کمپانی Hyperloop Technologies همچنین به دنبال مکانی برای تست نمونه آزمایشی این فناوری در مسیر سه کیلومتری است که احتمالا در اواخر سال 2016 یا اوایل سال 2017 میلادی اجرایی و قابل استفاده خواهد شد.

hyperloop-01-w600

هدف نهایی آنها از این امر، واقعیت بخشیدن به این ایده و استفاده عمومی و تجاری از آن تا سال 2020 میلادی است و آزمایشی که در لاس وگاس صورت می پذیرد، نخستین قدم برای تحقق بخشیدن به این امر به شمار می رود.

در این راستا، «راب لیولد» مدیر موسسه مورد بحث اظهار داشته: «اجرای چنین طرحی مسائل دیگری نیز می تواند در بر داشته باشد و آن حمایت دولت ها و مقامات منطقه ای خواهد بود که قرار است هایپرلوپ در آن ایجاد و مورد استفاده قرار بگیرد.» او همچنین ادامه داده: «مناطقی که اجازه دولتی دارند در اولویت سرمایه گذاری برای این طرح قرار خواهند گرفت.»

hyperloop-02-w600

شرکت سازنده، هایپرلوپ را در آینده «پنجمین سیستم رایج حمل و نقل» لقب داده و اظهار امیدواری نموده تا در آینده نزدیک در سفرهای مردم انقلاب بزرگی ایجاد نماید. در این طرح، مسافران در کپسول درون لوله هایی که خط حرکت به شمار می روند، قرار می گیرند و با سرعت بسیار بالا و در کمترین زمان ممکن به مقصد خود می رسند. کپسول های این وسیله نقلیه کوچک تر از بدنه بسیاری از هواپیماها و قطارها هستند و به گونه ای طراحی گشته اند تا در عرض 10 ثانیه مسافران سوار یا پیاده شوند.

hyperloop-04-w600

جالب است بدانید میانگین سرعت حرکت این کپسول ها از هواپیماهای مسافربری پرسرعت (با سرعت تقریبی 878 تا 926 کیلومتر در ساعت) نیز بیشتر است. به همین دلیل، می توان امیدوار بود این کپسول ها در آینده بتوانند جایگزین خطوط هوایی شوند.

hyperloop-05-w600

جا دارد اشاره نماییم از آنجا که هایپرلوپ به گونه ای طراحی شده که در زیر آب نیز قابل استفاده خواهد بود، می توان در سفرهای بین المللی نیز از آن بهره گرفت. لازم به یادآوری است که این طرح با تمام مزایایی که دارد و با اینکه می توان آن را عامل انقلابی بزرگ در سیستم حمل و نقل دنیا نامید، اما هنوز موانع زیست محیطی بسیاری در برابر آن قرار دارند. به طور مثال، باید به آلودگی صوتی اشاره نمود که مانع از استفاده از این سیستم در نزدیکی مناطق مسکونی می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • یاسین
    یاسین | ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    شایددراینده باموتورنوری هم انسان سروکار داشته باشد

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    کلی اما اگر وجود داره
    هنوز طرح اصلی کامل نشده معلوم نیست چه قدر مقرون به صرفه هست؟ میترسم اخر کار گزینه بهتر از هواپیما چه از لحاض هزینه و امنیت نباشه
    سرعت خوب هست ولی عالی نیست صنعت هوایی بخواد میتونه تولید هواپیماهایی فرا صوت مثل کنکورد دوباره بیاره با توجه به اینکه با علم جدید مشکل صدای بیش از اندازه تو سرعت بالا حل شدست (به غیر از مسئله سوخت )

    میترسم بشه شببه به قطارهای ریل مغناتیسی فقط ژاپنی ها حاظرند بالاش پول بدند

  • مصطفی
    مصطفی | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    انرژیه کپسول از چی تامین میشه؟؟
    سیستم ترمز بدون اصطکاک چجوری عمل میکنه؟؟
    جایی که باید سوارو پیاده کنن چجوری خلا ایجاد میشه؟؟
    کاش مقاله کاملتر بود
    من کلی سواال دارم از این پروژه
    اما مرسی خیلی جالب بود

  • Hossain
    Hossain | ۲۲ آذر ۱۳۹۴

    جدیدا توی خلا صدا انطغال! پیدا میکنه؟ ایا!!
    :)

مطالب پیشنهادی