ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

علی بابا برای بهبود وجهه جهانی چین، نشریه صبح هنگ کنگ را خریداری کرد

چندی پیش خبر رسید که جف بزوس مدیر عامل آمازون با عقد قراردادی به ارزش 250 میلیون دلار، واشنگتن پست را خریداری کرده و حالا غول تجارت الکترونیک چین یعنی علی بابا در اقدامی مشابه از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

چندی پیش خبر رسید که جف بزوس مدیر عامل آمازون با عقد قراردادی به ارزش 250 میلیون دلار، واشنگتن پست را خریداری کرده و حالا غول تجارت الکترونیک چین یعنی علی بابا در اقدامی مشابه از موافقت خود با خرید نشریه انگلیسی زبان هنگ کنگی به نام South China Morning Post خبر داده است.

ارزش این قرارداد برابر با 266 میلیون دلار اعلام گردیده و دیگر دارایی های متعلق به این نشریه شامل ضمیمه های Cosmopolitan و Esquire را نیز در بر می گیرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما در حالی که جف بزوس تصمیم گرفت نقشی در گروه خبری واشنگتن پست نداشته باشد تا استقلال آن همچنان حفظ گردد، برخی ابراز نکرانی کرده اند که با تفویض اختیارات نشریه هنگ کنگی یاد شده به جک ما، ممکن است در آینده جهت گیری هایی در عملکرد آن مشاهده گردد.

در آن سو اما، علی بابا اعلام کرده که نشریه یاد شده را با هدف «بهبود وجهه چین و تبدیل نمودن آن به جایگزینی برای نشریات غربی» خریداری کرده است.

Joseph Tsai نایب رئیس علی بابا هم تلاش کرد تا به نحوی به این انتقادات پاسخ دهد و اینطور اظهار داشت: برخی مدعی شده اند که مالکیت علی بابا ممکن است استقلال هیئت تحریریه این نشریه را تحت تاثیر قرار دهد.

او که این اظهارات را در نامه ای سرگشاده به مخاطبان نشریه مورد بحث مطرح کرده در ادامه اینطور گفته: «این انتقاد خود ناشی از نوعی تعصب است چراکه صاحب امتیازان نشریه را به داشتن عقاید و دیدگاه های خاص محکوم کرده و با آنها مخالفت می کند.»

در ادامه اینطور آمده: دقیقا به همین دلیل است که تصور می کنیم وقتی حرف از پوشش اخبار مربوط به چین به میان می آید، جهان باید با مجموعه ای از آراء مختلف روبرو باشد. ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی و اهمیت آن برای ثبات جهان بیش از اندازه بالاست که بخواهیم یک فرضیه واحد را در موردش مطرح نماییم.

Tsai اضافه کرده: ما در پوشش اخبار، همچنان موضع بی طرفانه خود را حفظ کرده و آنها را با انصاف و دقت گزارش خواهیم کرد. این یعنی شجاعت کافی را داریم تا با سنت ها مخالفت کنیم و اخبار مختلف را با دقت و توجه تایید خواهیم کرد، منابع منتشر کننده آنها را بررسی می کنیم و به دیدگاه های مطرح شده در موردشان اهمیت میدهیم. این تصمیمات تحریریه ای روزانه از سوی نویسندگان اتاق خبر اتخاذ خواهند شد و هیئت مدیره علی بابا کاری با آن نخواهد داشت.

البته هنوز مشخص نشده که این گفته ها در عمل چگونه خواهند بود. در حالی که نشریه صبح هنگ کنگ در زمره مخالفان دولت پکن جای نمی گیرد، تا به حال بارها و بارها خبرهایی را منتشر کرده که در روزنامه ها و خبرگزاری های دولتی چین، هیچگاه بازتاب نخواهند یافت و بعضا اخباری فراتر از خطوط قرمز دولت چین را به سمع و نظر مخاطبانش رسانده.

شاید مهم ترین بازتاب خبری این نشریه به مصاحبه ای مربوط می شود که در زمان اقامت ادوارد اسنودن در هنگ کنگ انجام شد و در جریان آن، پاره ای از اطلاعات محرمانه سازمان امنیت آمریکا به صورت عمومی فاش گردید.

Tsai در صحبت هایش اینطور گفته که علی بابا قصد دارد جمعیت خوانندگان این نشریه را در سطح جهانی افزایش دهد و برای عملیاتی کردن این هدف، بلافاصله بعد از آنکه سکان هدایت نشریه را در دست گرفت، اشتراک پولی برای دسترسی به محتوی آن را حذف خواهد کرد اما اینکه جهت گیری و محتوی نشریه هم دستخوش تغییر می شوند یا خیر مساله ایست که صرفا با گذر زمان مشخص می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • m
    m | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    ﻋﺠﺐ... ﺧﺒﺮ ﻳﻌﻨﻲ ﻭاﻗﻌﻴﺖ... اﻭﻧﻮﻗﺖ ﭼﻴﻮ ﻣﻴﺨﻮاﺩ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺒﺨﺸﻪ?

  • Alireza
    Alireza | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    خخخخخ حواسم بود سر این پست سوتی دادی یا . نظر منم حذف کردی . اشکال نداره بیشتر دقت کن

  • reza
    reza | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    من انتظاری ندارم نظر من ثبت بشه 40 ساله به اسم شهدا د#ین میزنن میکشن
    یعنی خدایی وجود داره , من فکر نمی کنم

  • مسعود
    مسعود | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    علی بابای خودمون؟؟ خواننده؟

  • مهدی3902
    مهدی3902 | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    کاش یکیم پیدا میشد خبرگزاری فارس رو میخرید تا حداقل کامنتامون ثبت میشدن....

مطالب پیشنهادی