ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

صحنه مرگ یک موجود تک سلولی برنده رقابت فوتومیکروگرافی نیکون [تماشا کنید]

جهانی که در آن زندگی می کنیم، عرصه بلعیده شدن میکرو اورگانیسم ها توسط یکدیگر است و ویدئویی که در رقابت Nikon Small World In Motion یا دنیای کوچک در حرکت نیکون شرکت کرده نیز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

جهانی که در آن زندگی می کنیم، عرصه بلعیده شدن میکرو اورگانیسم ها توسط یکدیگر است و ویدئویی که در رقابت Nikon Small World In Motion یا دنیای کوچک در حرکت نیکون شرکت کرده نیز موید همین نکته است.

برنده رقابت سال 2015 نیکون که به ثبت حرکت ریزذره ها اختصاص یافته بود، صحنه مربوط به مرگ موجودی زنده را به تصویر می کشد. در این تصویر یک شکارچی از رده مژه داران (گونه ای از اورگانیسم های تک سلولی که عموما در آب یافت می شوند) را مشاهده می کنید که به طعمه خود حمله کرده و آن را که نوع کوچک تری از خود است، می بلعد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ویدئو توسط ویم ون اگموند از موزه میکرو پلیتن هلند به رقابت نیکون ارائه شده که این موجودات را درون برکه ای پشت منزل شخصی اش مشاهده کرده و آنقدر خوش شانس بوده که توانسته لحظه مرگ یکی از این موجودات تک سلولی را ثبت کند.

اگموند در اظهار نظری پیرامونی موفقیت خود اینطور گفته: حیات وحش بسیار به ما نزدیک است، با این همه، اغلب ما آدم ها هیچگاه از نزدیک در آن تفحص نمی کنیم. برکه یا استخری که در باغ درون منزل شما وجود دارد در اصل نسخه ای مینیاتوری و کوچک شده از جنگلی است که زیر آب وجود دارد. اگر دوست دارید جهان را ببیند، حیات منزل شما بهترین نقطه برای شروع است.

گفتنی است که اگموند پیشتر هم مقام نخست را در رقابت دوگانه Small World in Motion نیکون به دست آورده بود که به عکس اختصاص داشت اما خودش می گوید ضبط تصویر ویدئویی از این موجودات میکروسکوپی برای آنکه درک مناسبی از وجود آنها به عنوان موجودات زنده پیدا کنیم، اهمیت بالایی دارد.

او ادامه می دهد: باید بدانید که این موجودات زنده اند و حرکت می کنند. تصویر ضبط شده توسط او قطعا این مساله را نشان می دهد و می توانید از روی حرکت مویژه های سطح بدنه طعمه ببینید که چطور برای زنده ماندن تقلا می کند.

جایگاه دوم رقابت امسال هم به دانیل پارسون رسیده که از محتوی شکمی یک موریانه فیلم گرفته و در آن، اندامگانی را به تصویر کشیده که به این حشره کمک می کنند چوب را هضم نماید.

رتبه سوم از آن گونزالو آویلا شده که از لارو یک زنبور انگلی در حال خارج شدن از بدن میزبانش فیلم گرفته. در هر حال روشن است که مرگ و خورده شدن موضوعاتی بسیار مهم در دنیای میکروسکوپی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سپهر
    سپهر | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    اسم یک ایرانی هم بود!!
    یه چیز بگم
    این همه انگل و ... که شکل حشرات، سر تا سر جامعه وجود دارن! مخصوصا صفحه گوشیتون! پس دستنونو تو دهنتون یا دهن دیگران نکنین یا اگ میخواین بکنین صابون بزنین

  • پارسا
    پارسا | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    تو ترجمه این بگید مژک درست تره. تو تو کتب علمی مژک ترجمه شده

    • پارسا
      پارسا | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

      ببخشید اشتباه گفتم. همون مژه دار درسته

مطالب پیشنهادی