ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

چگونه از اعضای تیم خود به خاطر دستاوردهایی که داشته اند تشکر کنیم؟

هر کسی دوست دارد عضوی از یک تیم موفق باشد؛ تیمی که بتواند به موفقیت خود ادامه دهد. یکی از بهترین راه ها برای حفظ و تقویت عزم حرکت رو به جلو این است که ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

هر کسی دوست دارد عضوی از یک تیم موفق باشد؛ تیمی که بتواند به موفقیت خود ادامه دهد. یکی از بهترین راه ها برای حفظ و تقویت عزم حرکت رو به جلو این است که دستاوردهای خود را گرایم بدارید. یکی از دلایل رواج گسترده ی کنفرانس ها، گرامیداشت ها و ضیافت ها در دنیای کسب و کار، ستایش کار خوب و ایجاد رقابت میان دست اندر کاران است.

اما واقعیت های ملاحظات محیط کار می تواند کاری کند که این تجربیات شاد و انرژی بخش برای مدیران تیم های موفق بیشتر به راه رفتن روی طناب شباهت پیدا کند. مثلاً شما به عنوان مدیر شاید بخواهید در زمان مناسب تیم خود را برای دستاوردی که حاصل کرده است مورد تشویق و حمایت قرار دهید، اما نمی خواهید این موضوع در سازمان شما حالت خودستایی به خود بگیرد. از طرف دیگر این تشویق و تجلیل باید الهام بخش و به یاد ماندنی باشد، در غیر این صورت معنای خود را از دست می دهد. پس چطور باید کاری کنید که اعضای تیم شما احساس کنند قدر زحماتشان به اندازه ی کافی و به شیوه ی صحیح دانسته می شود؟

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

۱- موفقیت های خود را به شکلی جذاب و قابل فهم توصیف کنید

هنگام تشکر از اعضای تیم، دستاورد های آن را به شکلی واضح و معنادار توصیف کنید. بسیاری از دستاوردهای دنیای کسب و کار معیاری عددی دارند، اما شما باید به شکلی جذاب در مورد این معیار ها صحبت کنید تا نشان دهید چرا این ارقام تا این حد اهمیت دارند.

گاهی اوقات ارقام کوچک تأثیرات بزرگی دارند؛ شاید یک دهم ثانیه رقم قابل توجهی به نظر نرسد، اما وقتی بحث دوی ۱۰۰ متر در میان باشد، تفاوت میان برنده شدن و بازنده شدن به همین یک دهم ثانیه بستگی خواهد داشت. در دنیای کسب و کار نیز به عنوان نمونه اگر تولید کننده ی چیپس باشید، یک تومان صرفه جویی در هر بسته چیپس می تواند دستاورد بزرگی برای کسب و کار شما رقم بزند. این یک تومان را در چند صد میلیون بسته چیپسی که در سال تولید می شود ضرب کنید تا میزان کل این صرفه جویی در سال بهتر برایتان روشن شود.

دستاوردی که سعی در گرامیداشت آن دارید هرچه که هست، تقدیر خود را با انرژی و علاقه نشان دهید. هیچ کس با نگاه کردن به یک نمودار دایره ای به اندازه ای انگیزه پیدا نمی کند که کار خارق العاده ای انجام دهد. به یاد داشته باشید این دستاورد را در بافتار بزرگ تری قرار دهید تا همه بتوانند در شادی آن سهیم باشند.

۲- در مورد چالش هایی که بر آنها غلبه کرده اید حرف بزنید

قدم بعدی این است که از پیچ و تاب ها و مشکلاتی که در این مسیر با آنها مواجه شده اید و بر آنها غلبه کرده اید صحبت کنید. موانعی که تیم شما آنها را پشت سر گذاشته را به تصویر بکشید. در مورد احساسی که هنگام شکست داشته اید سخن بگویید. سپس احساس خود را هنگامی که همه چیز آرام آرام شروع به نتیجه دادن کرده بود شرح دهید؛ مثل تیم والیبالی که دو ست را باخته، اما به بازی بر می گردد و در نهایت پیروز آن می شود.

روی شجاعت، استقامت و عزم راسخ تیم خود تأکید داشته باشید و از ذکر جزئیاتی که همه قادر به درک آنها نیستند خودداری کنید. شما وقتی با هیجان در مورد چالش هایی که اعضای تیمتان در کنار هم بر آنها فائق آمده اند صحبت می کنید، می توانید به تیم خود انگیزه ی لازم برای دنبال کردن اهداف بلندپروازانه تری را ببخشید. به علاوه، با این کار آن دسته از مخاطبین خود که در به دست آمدن این دستاورد نقش مستقیم نداشته اند را دلسرد نخواهید کرد؛ بلکه شاید آنها را نیز در این انگیزه بیشتر سهیم کنید.

۳- اعضای تیم خود را به نام صدا کنید

به اعضای تیم خود و هر کس دیگری که در این موفقیت نقش داشته است بها بدهید و از آنها تقدیر کنید. پس از آنکه در مورد چالش های پشت سر گذاشته شده صحبت کردید، فراموش نکنید همیشه از کسانی که در این موفقیت نقش داشته اند با نام یاد کنید. تمرکز اصلی باید روی تیم باشد، نه شمای مدیر. اگر مثلاً استراتژی بازاریابی به کار گرفته شده نتیجه ی فوق العاده ای داشته است، اطمینان حاصل کنید تمام اعضایی که از ایده ی اولیه تا اجرا، در تمام مراحل تدوین آن نقش داشته اند مورد تقدیر و تشکر قرار می گیرند. به یاد داشته باشید قدرت خاصی در شنیده شدن نام هر کسی هست، آن هم وقتی با افتخار و با صدای بلند ادا شود. این حس با دیدن نام ها به صورت فهرست وار در یک فایل پاورپوینت یا پلاکارد، به هیچ وجه در افراد ایجاد نمی شود.

۴- چشم انداز آینده را با اعضای تیم خود در میان بگذارید

Improve-Employee-Engagement-Celebrate-Milestones

در نهایت برای اعضای تیم خود تصویری از موفقیت های آینده ترسیم کنید. برای آنها بگویید با دستاورد حاصل شده، چه درهای تازه ای به روی کسب و کار شما باز خواهد شد و چه فرصت های تازه ای در افق شرکت پدیدار خواهند گشت. شما در نوک قله قرار دارید و از آنجا می توانید قله ی بعدی را به وضوح ببینید. به اعضای تیم خود برای قدم گذاشتن در مسیر صعود بعدی در کنار شما انگیزه بدهید.

به این ترتیب هر کسی که به صحبت های شما گوش می کند نه تنها متوجه خواهد شد که مشارکت تک تک افراد مهم است و گرامی داشته می شود، بلکه علت این اهمیت نیز برای کل سازمان روشن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mostafa
    mostafa | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    متاسفانه در مجمو عه ها انقدر حسادت و پارتی بازی هست که مدیر اصلا به این چیزا اهمیت نمیده و کمتر میشه رهبری و مدیریتی رو پیدا کرد که موفقیت زیردست و اعضا گروهش رو جدی بگیره و براش تشویقی قائل بشه

  • علی
    علی | ۲۳ آذر ۱۳۹۴

    مانند تصویر عمل کنیم!!

مطالب پیشنهادی