ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان غیرانتفاعی X Prize رقابتی 7 میلیون دلاری را برای کشف اعماق اقیانوس برگزار می کند

بنیاد X Prize چندی پیش از آغاز یک رقابت جهانی دیگر خبر داد که با هدف کشف و ترسیم نقشه ای از اعماق اقیانوس برگزار می گردد. جایزه تعیین شده برای این رقابت که Shell Ocean ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

بنیاد X Prize چندی پیش از آغاز یک رقابت جهانی دیگر خبر داد که با هدف کشف و ترسیم نقشه ای از اعماق اقیانوس برگزار می گردد.

جایزه تعیین شده برای این رقابت که Shell Ocean Discovery X Prize نام دارد برابر با 7 میلیون دلار است و در آن، تیم های کارآفرین به چالش کشیده می شوند تا تکنولوژی های تازه ای را با هزینه پایین طراحی کنند که بشود از آن برای ترسیم و نگاشت نقشه هایی با رزلوشن بالا، تشخیص خصوصیات و اجسام بستر دریا و دنبال نمودن امضای شیمیایی و بیولوژیکی آنها تا عمق 4 کیلومتری از سطح دریا استفاده نمود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

در ویدئویی که برای این رقابت تهیه شده، راوی اینطور می گوید: «[اقیانوس ها] دو سوم از سطح سیاره زمین را پوشانده اند اما بشر تا به امروز تنها 5 درصد از این آب ها را کشف کرده است.»

فشار شدید آب و تاریکی محض باعث شده که ترسیم نقشه اعماق اقیانوس ها برای کارشناسان امر بسیار دشوار شود. در حال حاضر، دستگاه هایی که برای این منظور ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند تا حدود زیادی به صوت وابسته اند تا بتوانند اعماق اقیانوس ها را «ببینند».

سونارهای پژواک صدا در واقع همان دستگاه هایی هستند که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند و به کارشناسان امر کمک می کنند تا تصویری از سطح اقیانوس را با تحلیل کردن نحوه برخورد امواج صوتی به کف اقیانوس و بازگشت آن به سطح ایجاد نمایند.

حالا سازمان X Prize که در واقع نوعی شتاب دهنده برای ایده های ناب محسوب می شود به دنبال تکنولوژی هایی است که می توانند نقشه های بهتری در قیاس با سونار از اعماق اقیانوس ها تهیه نمایند.

تیم های مشارکت کننده در این رقابت باید بتوانند تکنولوژی های اکتشافاتی خود را از هوا یا ساحل به سمت اعماق اقیانوس ها پرتاب نمایند و ثابت کنند که ربات طراحی شده شان می تواند در عمق 2 کیلومتری و همچنین 4 کیلومتری از سطح آب کار کند.

در عمیق ترین بخش های اقیانوس هیچگونه نور و روشنایی وجود ندارد و دمای آب در حد انجماد است و همین شرایط عملکرد تکنولوژی های مختلف برای درست کار کردن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تیمی که حاصل کارش بتواند این شرایط را پشت سر بگذارد و بالاترین امتیاز را به دست بیاورد (یا امتیازی را به خود اختصاص دهد که مطابق با شرایط تعیین شده برای برنده شدن بوده یا از آن بالاتر باشد) می تواند جایزه 4 میلیون دلاری را با خود به خانه ببرد. دارنده جایگاه دوم در این رقابت نیز برنده یک میلیون دلار خواهد شد.

در ادامه، جایزه ای یک میلیون دلاری هم از سوی اداره ملی اقیانوس و اتمسفر ایالات متحده آمریکا به تیمی اهدا می شود که بتواند با موفقیت منبع یک سیگنال تثبیت شده بیولوژیکی و شیمیایی در زیر آب را شناسایی کند.

مابقی کل مبلغ تعیین شده به عنوان جایزه نیز میان ده تیم برتر بعدی که بتوانند به دور اول راه پیدا کنند اهدا می شود.

لازم است یادآور شویم که این تنها یکی از رقابت های  X Prize است که با هدف تشویق تولید تکنولوژی های جدید مورد نیاز جامعه برگزار می شود. اخیرا نیز این سازمان مسابقه ای را با هدف ارائه تکنولوژی هایی برگزار کرد که می توانستند تصاعدات کربنی را دریافت کرده و آنها را به ماده ای سودمند تبدیل کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی