ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا از طریق هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، ربات های فضایی را آموزش می دهد

واقعیت مجازی آنچنان قدرتی دارد که می تواند ذهن انسان را فریب دهد. تنها کافیست یکی از هدست های بهره مند از این تکنولوژی را روی سر خود قرار دهید تا از موقعیت های ممنوعه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

واقعیت مجازی آنچنان قدرتی دارد که می تواند ذهن انسان را فریب دهد. تنها کافیست یکی از هدست های بهره مند از این تکنولوژی را روی سر خود قرار دهید تا از موقعیت های ممنوعه بازدید کرده یا حتی تجربه خورده شدن توسط یک کوسه را پشت سر بگذارید.

اما خارج از محدوده و قلمروه سرگرمی و خبر، این دستگاه بصری فراگیر، ابزاری قابل توجه و کاربردی برای حوزه علوم و یادگیری است. براساس گزارشی که توسط نشریه موسوم به Road to VR منتشر شده، ناسا و سونی برای ساخت Mighty Morphenaut (یک دموی ویژه هدست واقعیت مجازی پلی استیشن) با یکدیگر وارد همکاری شده اند.

این دمو به اپراتورها امکان می دهد که فرایند کنترل ربات های انسان نما در فضا را تمرین نمایند. در این تجربه، محیط پیرامونی ربات (در اصل یک شاتل فضایی شبیه سازی شده) بازآفرینی می شود و در نتیجه کاربر می تواند یاد بگیرد که چطور ربات را به انجام وظیفه ای معین بگمارد یا اینکه از فاصله ایمن، در اطراف موانع مختلف آن را حرکت دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تلاش های دراز مدت ناسا برای ساخت ربات های انسان نمای ماهر برای انجام ماموریت های اکتشافاتی در فضا در نهایت به شکل گیری Robonaut انجامید؛ گروهی از ربات های انسان نما که برای دستیاری یا حتی انجام وظیفه های انسان در فضا طراحی شده اند.

براساس مطلبی که در سایت این سازمان در مورد Robonaut منتشر گردیده: یکی از مزایای طراحی ربات های انسان نما این است که می توانند انجام وظایف ساده، تکراری یا خطرناک را در اماکنی نظیر ایستگاه فضایی بین المللی بر عهده بگیرند.

با وجود آنکه سازمان فضایی آمریکا پیشینه خوبی در ساخت این ربات ها و ارسالشان به ایستگاه فضایی بین المللی دارد (Robotnaut 2 در سال 2011 میلادی با موفقیت به فضا ارسال شد)، همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد تا امکانی را فراهم آورد که بشود آنها را از راه دور نیز هدایت و کنترل کرد.

دموی Mighty Morphenaut که روی پلی استیشن 4 اجرا می شود به اپراتورها امکان می دهد از طریق یک هدست واقعیت مجاری پلی استیشن محیط پیرامون خود را نگاه کنند و تصمیمات سریعی را براساس آنچه می بینند اتخاذ کنند.

در مرحله بعد، ربات دستورالعمل های دریافتی از کنترلر Move را دنبال می کند تا حرکات اپراتور را تکرار نماید. اما با در نظر داشتن مسافت موجود میان یک اپراتور و ربات فضایی، روشن است که این پروسه اندکی با تاخیر انجام خواهد شد.

در گزارش منتشر شده آمده است که در دمو، این تاخیرها در نظر گرفته شده اند و برای حل این مشکل «دست های روح» یا Ghost Hands را معرفی می کند که به اپراتور واکنش نشان می دهند و در ادامه حرکات ربات رخ می دهند.

این قابلیت درک تاخیرها در حرکات ربات را راحت تر می کند اما روشن است که تعامل با اشیاء پرنده حول یک شاتل فضایی، بدون تمرین می تواند کاری به شدت چالش برانگیز باشد.

البته تا زمانی که ربات انسان نمای ناسا بتواند با دقت مورد نیاز عمل کند، زمان زیادی باقیست، اما فعلا می شود با استفاده از ابزارهایی نظیر هدست های واقعیت مجازی، این مهم را تاحدودی محقق نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shahryar
    shahryar | ۲۴ آذر ۱۳۹۴

    خارق العادست
    چه کارهایی که میشه با هدست های واقعیت مجازی انجام داد
    حرکت کاسترول هم خیلی جالب بود

مطالب پیشنهادی