ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از نانوذرات برای از بین بردن عفونت های باکتریال

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا برای مقابله با زیست لایه های مضر راه جدیدی کشف کرده اند. روش غیر سمی آنها که با ترکیب نانوذرات و گرما همراه است، می تواند استفاده های گسترده ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا برای مقابله با زیست لایه های مضر راه جدیدی کشف کرده اند. روش غیر سمی آنها که با ترکیب نانوذرات و گرما همراه است، می تواند استفاده های گسترده ای در علم پزشکی داشته باشد.

هنگامی که باکتری به عنوانی واحدی مجزا و مستقل وجود داشته باشد، انسان قادر است به راحتی و به واسطه آنتی بیوتیک آن را کنترل و درمان نماید. اما وقتی سلول های آنها با یکدیگر ترکیب می گردند شبکه ای از زیست لایه ها موسوم به بایوفیلم را تشکیل می دهند که از بین بردنشان چندان آسان نخواهد بود.

حدود 80 درصد از عفونت ها و آلودگی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی همانند تیوب های دیالیز به بایوفیلم ها مربوط می شود و از آنجایی که بسیار مقاوم هستند، می توانند موجب رشد مشکل در محیط های بیمارستانی شوند.

در پی یافتن راهکار مناسب برای این مسئله، محققان دانشگاه نیو ساوت ولز هنگام کار با پاتوژن (عامل بیماری زا) Pseudomonas aeruginosa (ارگانیسمی که مدل واکنش باکتری های دیگر به درمان را نمایش می دهد) به پیشرفت بسیار خوبی دست پیدا کرده اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

به منظور از بین بردن زیست لایه ها، گروه مورد بحث سعی کردند روندی که سلول ها هنگام مهاجرت به مکان جدید در پیش می گیرند را بازسازی نمایند و به واسطه آن موجب شکسته شدن ساختار و تقسیم آنها به سلول های مجزا گردند. پس از این کار، سلول های جدا از هم در مقابل حملات درمانی مقاومت کمتری خواهند داشت و در نتیجه راحت تر می توان آنها را از بین برد.

برای این منظور، دانشمندان نانوذرات اکسید آهن را به زیست لایه ها تزریق نمودند، سپس آنها را به واسطه میدان مغناطیسی حرارت دادند. این کار موجب افزایش دما تا 5 درجه سانتی گراد و گرمازدگی مقطعی گردید و در نهایت پراکنده شدن سلول های بایوفیلم را موجب شد.

هنگامی که ماتریکس سلول ها در هم شکست، درمان باکتری نیز برای تیم تحقیق ساده تر گردید.

استاد راهنمای این تحقیقات، Cyrille Boyer در این رابطه اظهار داشته: «می توان این نانوذراتِ اکسید آهن که از پلیمر پوشیده شده اند را به منظور پراکنده ساختن سلول های زیست لایه ها در بسیاری از مصارف صنعتی و پزشکی مورد استفاده قرار داد. پس از متفرق نمودن باکتری ها، کار کردن با آنها آسان می گردد و پتانسیل لازم برای از بین بردن عفونت بایوفیلم های بسیار مقاوم و مضر، پدید می آید.»

در آخر نیز جای دارد اشاره کنیم یافته های علمی مورد بحث در مجله «ساینتیفیک ریپورت» به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی