ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتقاد مدیرعامل بلک بری از اپل به خاطر مواضع جانبدارانه اش پیرامون حفظ حریم خصوصی کاربران

پنجشنبه هفته گذشته جان چن مدیر عامل بلک بری در قالب پستی، رقبای خود در حوزه تلفن های هوشمند را مورد تاخت و تاز قرار داد و مدعی شد که اقدامات این شرکت ها «نقطه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

پنجشنبه هفته گذشته جان چن مدیر عامل بلک بری در قالب پستی، رقبای خود در حوزه تلفن های هوشمند را مورد تاخت و تاز قرار داد و مدعی شد که اقدامات این شرکت ها «نقطه ای تاریک» را در دنیا تکنولوژی بر جای گذاشته است.

چن در مورد اپل گفت: یکی از قدرتمندترین شرکت های فعال در صنعت تکنولوژی دنیا اخیرا درخواست های قانونی پلیس برای انجام بررسی های بیشتر در خصوص یک قاچاقچی شناخته شده مواد را رد کرد و استدلالش هم این بود که چنین کاری می تواند برند آن را مخدوش نماید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ماجرا به مدتی قبل باز می گردد، یعنی زمانی که اپل دست رد به سینه یکی از قضات نیویورک زد و اعلام داشت که امکان قفل گشایی آیپدها و آیفون هایی که از نسخه های جدیدتر iOS بهره می برند، وجود ندارد و نمی تواند داده های دستگاه های موبایل افراد مورد نظر قاضی را در اختیارش قرار دهد.

البته اپل به هیچ وجه قصد نداشت که در کار دادگاه و مراجع قضایی سنگ بیاندازد بلکه واقعیت امر این بود که توان انجام چنین کاری را نداشت چراکه iOS 8 و نسخه های جدیدتر آن به گونه ای طراحی شده اند که حتی اپل هم نمی تواند به داخل آنها نفوذ کرده و به صورت محرمانه اطلاعاتشان را در اختیار سازمان های قضایی و مجری قانون قرار دهد.

چن اضافه کرد: وقتی شرکت ها اعتبار خود را بالاتر از منافع جمعی قرار می دهند، این نقطه تاریک شکل می گیرد. ما در بلک بری به مراتب بیشتر از هر شرکت بزرگ دیگری که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارد بر اهمیت امنیت واقف هستیم و حریم خصوصی و امنیت چیستی کلی تمامی محصولات و فعالیت های ما را تشکیل میدهند اما تعهدات مان در این زمینه به مجرمان تعمیم نمی یابد.

همانطور که احتمالا در جریان هستید نهادهای امنیتی و حقوقی مدتی است که اپل و گوگل را به خاطر بالا بردن سطح امنیت محصولاتشان مورد انتقاد قرار داده اند و مدعی شده اند که این مساله می تواند به سود قاچاقچیان مواد و تبهکاران تمام شود. به بیان دیگر اطلاعات ذخیره شده در دستگاه های آیفون و آیپد و همچنین محصولات اندرویدی جدید بدون در اختیار داشتن رمز عبور آنها برای نیروهای امنیتی و پلیس غیر ممکن خواهد بود و روی صحبت آقای چن نیز مناقشات اخیری است که در مورد این مساله به راه افتاده.

در مقابل دو غول تکنولوژی دنیا نیز در رفتار خود نشان داده اند که به اصول اخلاقی پایبند هستند و به هیچ وجه تسلیم سازمان های قضایی نخواهند شد. آنها علیرغم سرمایه و توان خود نمی توانند مشخص کنند که چه کسی تبهکار است و چه کسی نیست و این کار را ابدا در زمره وظایف شان قلمداد نمی کند.

چن در واقع با این استدلال مخالفت کرده و این نظریه که شرکت ها می توانند درخواست های قانونی نهادهای قضایی برای دسترسی به داده های کاربران را نپذیرند، به شدت رد کرده است.

اما این اظهارات یک ایراد کلی دارند و آن اینکه بلک بری سال هاست چنین کاری را انجام می دهد و اساس و هسته اصلی کسب و کارش هم بر پایه حفظ حریم خصوصی کاربران و ایمنی آنها چیده شده است.

از همین روی، باید دید که آیا این کمپانی کانادایی با موج عظیم گرایش کاربران به دستگاه های ایمن تر همراه می شود یا اینکه اصول کاری اش را زیر پا گذاشته و به درخواست های نهادهای حقوقی و قضایی تن می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sam
    sam | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    اپل اطلاعات را به دولت نمی دهد . گوگل توان بازیابی اطلاعات موبایل بدون رمز عبور کاربر را ندارد . از کتاب خفاشها ماکارونی می خورند ،‌ گاوها جوجه کباب زعفرونی . ما هم باور می کنیم . :D

  • فافا
    فافا | ۲۹ آذر ۱۳۹۴

    به اپل حسودیشون میشه

  • farshadb10
    farshadb10 | ۲۹ آذر ۱۳۹۴

    به نظر من حق با اپل و گوگل هستش حریم شخصی حریم شخصیه .

  • مرد خسته
    مرد خسته | ۲۹ آذر ۱۳۹۴

    این اپل دیگه خیلی پرو شده ، داره از کنترل خارج میشه کم کم ،
    میبایست با پشت دست آورد تو دهنش

  • مجید
    مجید | ۲۹ آذر ۱۳۹۴

    امنیت و حریم شخصی شامل تبهکاران نمیشود.

مطالب پیشنهادی