ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکنولوژی عجیب آئودی برای تولید برق از کمک فنر

مهندسان آلمانی به ارائه راهکارهای فنی و تکنیکی عجیب و پیچیده شهرت دارند و در ادامه همین روند تاریخی دست به ارائه مفهومی تازه برای سیستم فنربندی خودرو زده اند . مجموعه فنربندی جدید آئودی ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰

مهندسان آلمانی به ارائه راهکارهای فنی و تکنیکی عجیب و پیچیده شهرت دارند و در ادامه همین روند تاریخی دست به ارائه مفهومی تازه برای سیستم فنربندی خودرو زده اند . مجموعه فنربندی جدید آئودی با نام (electromechanical rotary damper) یا EROT قرار است در آینده بخشی از برق مورد نیاز خودرو را تامین کند و بدین ترتیب صرفه جویی اندکی- در حدود 2 گرم به ازای هر کیلومتر پیمایش-  را در میزان گازهای آلاینده اتومبیل به ارمغان می آورد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1
برای دیدن تصویر در اندازه کامل روی آن کلیک کنید .

برای شرح عملکرد این سیستم بهتر است اول مروری بر عملکرد مکانیسم فنربندی رایج در خودروهای امروزی داشته باشیم که بر اساس ساختار کمک فنرهای هیدرولیکی کار می کند.

CAR DAMPER 1

یک کمک فنر مبتنی بر حرکت سیال (گاز یا روغن) درون منفذهای ریز، نوسانات فنرها را خنثی می کند، در واقع بدون کمک هیدرولیکی، فنر تا مدت زیادی بازی می کند و این مسئله علاوه بر از بین بردن آرامش سرنشینان باعث برهم خوردن تعادل خودرو می شود، اما حالا آئودی خیال دارد تا کل این مکانیزم را با یک مجموعه الکترومکانیکی جمع و جور کاملا متفاوت جایگزین کند.

براساس برآورد مهندسان فنربندی جدید الکترومکانیکی آئودی که بر اساس نوسانات برق تولید می کند، در حدود 10 کیلوگرم صرفه جویی در وزن را نسبت به مدل های فعلی به ارمغان خواهد آورد که در کنار مزیت حجم کمتر، می تواند نکته مهمی برای طراحی و ساخت خودروهای پیچیده و هیبریدی آینده این شرکت باشد.

2E

آئودی طبیعتا جزییات کامل این اختراع تازه را منتشر نکرده است، اما به نظر می رسد که مجموعه ای از چرخ دنده ها درون این مکانیسم وظیفه تبدیل نوسانات به انرژی الکتریکی را برعهده دارند.

3E

آئودی سه مُد مختلف رانندگی را برای این سیستم تعیین کرده است که شامل حالت رانندگی آسان بر روی وضعیت "بزرگراه"، رانندگی راحت بر روی وضعیت "خارج شهری" و حالت اسپرت در وضعیت "نوربرگ رینگ" می شود که این نام این مُد آخر از یک پیست مشهور و کلاسیک در آلمان برگرفته شده است.

میزان تولید برق و رفاه سرنشینان در هریک از این حالات متفاوت است. تفاوت برق تولیدی در حالت رانندگی بزرگراهی با وضعیت خارج از جاده ای براساس برآورد ها در حدود 610 وات خواهد بود. به شکلی که بر روی مسیر خوب و هموار تنها 3 وات انرژی تولید می شود و در حالت حرکت خارج جاده ای این میزان تا حدود 613 وات افزایش می یابد.

با این حال اگر سرنشینان از رفاه خود صرف نظر کنند و با سخت ترین حالت فنربندی بر روی مسیری به شدت ناهموار رانندگی کنند، میزان تولید برق رقم می تواند بیش از این رقم نیز افزایش پیدا کند.

4E

در ادامه روند توسعه این سیستم الکترومکانیکی، مهندسان آئودی نمونه ای هوشمند از میل موجگیر (ضد غلتش) را طراحی کرده اند که در شرایط رانندگی درون شهری با سرعت پایین به صورت خلاص و آزادانه از چرخ ها جدا می شود.

Audi-Q3-w3

این مجموعه امکان بازی نرم و آسان هریک از چرخ ها را به شکل مستقل فراهم می آورد؛ اما در زمان رانندگی سریع و اسپرت اتصال بین میله ضد غلتش و چرخ های طرفین برقرار شده و امکان تحمل گشتاور پیچشی در حدود 1200 نیوتن متر به وجود می آید.

AUDI DYNAMIC

در چنین شرایطی هندلینگ خودرو به شکل چشمگیری بهبود یافته و راننده می تواند از تمامی قدرت فرمان پذیری آئودی خود استفاده کند.

تصویری از جانمایی اجزای یک خودرو هیبریدی آئودی
تصویری از جانمایی اجزای یک خودرو هیبریدی آئودی

آئودی این تکنولوژی فنربندی را با نام اختصاری Eaws برای خودروهای هیبریدی آینده توسعه داده است که امکان عملکرد راحت یا اسپرت خودرو را در شرایط متفاوت فراهم می آورد. برق تولید شده توسط این تکنولوژی فنربندی جدید آئودی با ولتاژ 48 ولت در یک باتری ذخیره می شود و مناسب استفاده برای برخی ابزار های درون خودرو بدون نیاز به روشن شدن پیشرانه احتراق داخلی خواهد بود. براساس پیش بینی ها به نظر می رسد که اولین خودروهای تولید انبوه با چنین تکنولوژی ای در حد فاصل سال های 2020 الی 2026 راهی خیابان ها شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • komakfanar
    komakfanar | ۱۵ تیر ۱۳۹۶

    کمک فنر بهترین عامل هندلینگ و ایمنی اتومبیل است که اطلاع از صحت و سلامت کمک فنر بسیار مهم میباشد www.komakfanar.ir

  • ناشناس س
    ناشناس س | ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

    برای ماشینهای برقی خوبه. دیگه نیازی به شارژ نداره. باطری تا 24 ساعت شارژه.

  • م
    م | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    اﻳﻨﻜﺎﺭ ﺗﻌﻠﻴﻘﻮ ب ﻣﺮاﺗﺐ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﻣﻴﻜﻨﻪ...

  • sorush33
    sorush33 | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    مغز مخترع این ایده رو باید طلا گرفت
    تولید انرژی خودرو از این روش فوق العاده است

  • mahdi
    mahdi | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    تو ایران واسه خودش یه نیروگاهی میشه ماشالله هزار ماشالله

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی