ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جزییات جالب از پروژه تیونینگ مزدا 1500 اسب بخاری دریفتر [تماشا کنید]

تیونینگ خودرو یک علم و در بعضی موارد تلفیقی از علم، هنر و تجربه است.در این پروژه شاهد تبدیل یک مزدا بدون سقف کوچک با موتور چهارسیلندر بنزینی 150 اسب بخاری به یک خودرو ویژه ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

تیونینگ خودرو یک علم و در بعضی موارد تلفیقی از علم، هنر و تجربه است.در این پروژه شاهد تبدیل یک مزدا بدون سقف کوچک با موتور چهارسیلندر بنزینی 150 اسب بخاری به یک خودرو ویژه مسابقات فرمولا دریفت با قدرت باورنکردنی 1500 اسب بخار هستیم.

برای آگاهی از جزییات این پروژه و مشاهده فیلم مربوط به این خودرو با دیجیاتو همراه باشید.

در بسیاری موارد معنای یک پروژه خوب مهندسی، دست یابی به نقطه بهینه برای ساخت یک سیستم جدید است. ترکیبی از حداقل هزینه با حداکثر عملکرد، اما در پروژه تیونینگ خودرو های مسابقه ای معمولا عوامل محدوده کننده جای خود را به خواسته های حداکثری می دهند. قدرت بهینه برای حرکت بخشیدن به خودرو دیگر مطلوب نیست و هدف غایی دست یابی به بیشترین قدرت برای لمس بیشترین عملکرد خواهد بود.

DRIFT-3

مثال این رویکرد در پروژه تیونینگ خودروهای دریفت هویداست. دریفت به معنی کنترل هرزگردی چرخ های عقب در شرایط مختلف رانندگی است که با تیکاف، اصطکاک و دود شدن تایرهای نگون بخت همراه می شود.

DRIFT-8

با این حال تنها تایرها نیستند که در یک خودرو دریفتر تنش و فشار بالایی را تحمل می کنند، بلکه تمامی اجزای سیستم انتقال نیرو، شامل قطعات داخلی چرخ ها، پلوس ها، دیفرانسیل، میل گاردان و طبیعتا کل مجموعه گیربکس و کلاچ در این فرایند آسیب می بینند.

DRIFT-5

درست به همین برای دلیل پروژه های دریفت اصولی علاوه بر تقویت قابل توجه پیشرانه، به تغییر کلیه اجزای فنی ذکر شده و سیستم های تعلیق و حتی ترمزها نیاز است.

DRIFT-7

در این پروژه علاوه بر سیستم ترمز متداول هیدرولیکی مزدا ،ترمز دستی سیمی نیز جای خود را به یک ترمز دستی هیدرولیکی با کالیپر های اضافی بر روی محور عقب داده است.

DRIFT-10
اهرم ترمز دستی هیدرولیک در نزدیکی اهرم تعویض دنده مشخص است.

بدین ترتیب راننده می تواند در هر سرعتی تنها با کشیدن ترمز دستی هیدرولیکی نسبت به قفل کردن چرخ های عقب در راستای ورود مایل به پیچ و آغاز حرکت دریفت اقدام کند.

DRIFT-11

بر شمردن تمام اجزای فنی مورد استفاده برای این پروژه به چندین مقاله نیاز دارد، اما به طور خلاصه کافیست بگوییم که موتور چهار سیلندر عادی مزدا، جای خود را به یک مجموعه چهارگانه از روتور های ونکل با پشتیبانی دو توربوچارجر بزرگ داده است تا استخراج حدود 1500 اسب بخار قدرت از این مجموعه 2.6 لیتری امکان پذیر باشد.

DRIFT-4

سایر قطعات نیز با نمونه های مقاوم تر و حرفه ای تعویض شده اند، برای مثال کلاچ فابریک با یک مجموعه کلاچ چند صفحه ای با صفحات سرامیکی جایگزین شده و گیربکس نیز به نمونه تعویض متوالی شش سرعته تبدیل شده است.

DRIFT-6

شاید تصور کنید که به جز بدنه و شاسی سایر قطعات تغییر کرده اند، اما این تصور درستی نیست، چرا که حتی شاسی نیز یارای چنین قدرتی را نداشته است و با ROLL CAGE های تقویت کننده مجددا شاسی کشی شده است.

DRIFT-2

بنابراین این مزدا تنها در ظاهر با یک MX-5 شباهت دارد و در باطن هیولایی کاملا متفاوت است.

DRIFT-9

راننده نیوزلندی این خودرو به نام Mike Whiddett یکی از رانندگان شناخته شده سری مسابقات فرمولا دریفت است و پس از پایان فصل مسابقات برای تهیه ویدیو های تبلیغاتی با حمایت مالی ردبول و مزدا به این پروژه دست زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱ دی ۱۳۹۴

    دیجیاتو بازم منبع یادت رفت من میخوام ویدیو رو از یوتیوب دان کنم

    • سپهر زنگنه
      سپهر زنگنه | ۱ دی ۱۳۹۴

      برای این نوشته از منابع متعددی استفاده شده و ترجمه نیست؛ اما اگر علاقه مند به دانلود ویدیو هستید می توانید اسم راننده + مشخصات خودرو را در گوگل جستجو کنید.

مطالب پیشنهادی