ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا سامسونگ در گلکسی اس ۷ تصمیم به استفاده از فلز منیزیم دارد؟

دوباره زمانش رسیده تا سامسونگ پرچمداری تازه را رونمایی کند؛ همان زمانی که تا معرفی رسمی کهکشانی بعدی مدت کوتاهی باقی مانده و رندرهای تصویری به همراه اطلاعات مختلف، پشت سر هم می آیند و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

دوباره زمانش رسیده تا سامسونگ پرچمداری تازه را رونمایی کند؛ همان زمانی که تا معرفی رسمی کهکشانی بعدی مدت کوتاهی باقی مانده و رندرهای تصویری به همراه اطلاعات مختلف، پشت سر هم می آیند و می روند تا در نهایت خودِ واقعی اش از راه برسد.

حالا شایعات حتی حکایت از آن دارند که سامسونگ می خواهد گلکسی اس خود را در انتهای ژانویه معرفی کند و اگر چنین موضوعی حقیقت داشته باشد، صرفا یک ماه با رونمایی از نسل بعدی همین تلفن همراه مورد بحث فاصله داریم.

طرفداران سامسونگ از حالا سوالات بسیاری را در ذهن خود مرور می کنند: اندازه اش چه تفاوتی با نسل قبلی خواهد داشت؟ از چه متریالی ساخته می شود؟ آیا می تواند پرتوهای لیزری از خود ساطع کرده و هولوگرام ها را در هوا نمایش دهد؟ این ها همان سوالات رنگارنگی هستند که به ذهن افراد، در هنگام شنیدن نام گلکسی اس ۷ هجوم می آورند.

اگرچه چندین و چند شایعه در خصوص این محصول تا کنون نشر یافته اند اما یک مورد تقریبا قطعی است؛ می دانیم که سامسونگ این دستگاه را با تغییرات ظاهری بسیار اندکی نسبت به نسل گذشته ارائه خواهد داد. ترکیب متریالی که گلکسی اس ۷ سامسونگ از آن تشکیل خواهد شد، باز هم مثل نسل فعلی از ترکیب شیشه و فلز خواهد بود اما این بار به جای آلومینیم، از منیزیم استفاده می شود تا شاسی فلزی دستگاه ساخته شود. اینطور که گفته شده، بخش هایی از ساختار داخلی هم از همین نوع فلز ساخته خواهد شد. اتفاقی که اگر رخ دهد می توان گفت که گلکسی اس ۷ سامسونگ، محصولی بسیار جذاب خواهد بود. اما چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

منیزیم چیست؟

magnesium-side

یک فلز قلیایی خاکیست که دارای عدد اتمی ۱۲ است. حالتی شفاف و معمولا نقره ای رنگ دارد و برای کاربردهای بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر، کاربرد آن زمانی است که به فلزی سبک اما بسیار مقاوم نیاز پیدا می شود.

نکته ولی اینجاست که به علت واکنش های شیمیایی، چندان مورد مناسبی برای استفاده در لوازم مصرفی کاربران نیست. مشخصا هیچ کس علاقه ندارد فلزی که در تلفن هوشمندش به کار می رود، پس از مدتی زنگ بزند. به همین دلیل است که برخی سازندگان، منیزیم را با سایر عناصر نظیر آلومینیم یا روی ترکیب می کنند تا آلیاژی به دست آورند که از همه نظر مناسب باشد.

برای مثال اکنون فلزی که در شاسی لپ تاپ، تبلت، اسمارت فون یا دوربین دیجیتال شما به کار رفته به احتمال زیاد دارای آلیاژی است که از منیزیم هم در آن استفاده شده. این فلز همچنین در صنایع هوایی، خودروهای گران قیمت و راکت ها به کار گرفته می شود.

چرا منیزیم بهتر از آلومینیم است؟

چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. اول، باید توجه داشت که منیزیم از وزن کمتری بهره می برد. برای مثال در شاسی گلکسی اس ۶ از آلومینیمی استفاده شده که از گرید 6013 (همان سری ۶۰۰۰) بهره می برد. این گرید، تراکمی برابر با ۲.۷۱ گرم بر سانتی متر مکعب دارد. این در حالیست که در آیفون ۶ اس اپل، از آلومینیم گرید ۷۰۰۰ استفاده شده که دارای تراکم بیشتری هم هست.

در مقایسه این دو، می توان دید که منیزیم تراکمی برابر با ۱.۸ گرم بر سانتی متر مکعب را به ارمغان می آورد و همین موضوع خبر از سبک تر بودن ۳۳ درصدی آن می دهد. حال تصور کنید که در یک تلفن هوشمند، این ۳۳ درصد سبک تر بودن چگونه می تواند ایفای نقش کرده و وزن کلی دستگاه را کاهش دهد.

این در حالیست که اگرچه منیزیم از آلومینیم سبک تر است اما ویژگی های آنها در سایر موارد و مقاومت، تقریبا به یک اندازه می رسد. مقاومت و تحمل-پذیری آنها نیز به شکلی یکسان است. هر دو در پراکنده سازی گرما به خوبی عمل می کنند. با این همه، به علت نقطه ذوب پایین تر منیزیم، تهیه ساختارهای مورد نیاز برای تلفن های هوشمند از این نوع فلز بسیار ساده تر است.

منیزیم تا حالا کجا بوده؟

از همان ابتدا، آلومینیم توانست به سرعت محبوبیت بیشتری نزد عموم به دست آورد؛ فلزی که هم می شد از آن برای ساخت قوطی نوشابه استفاده کرد و هم موتور یک خودرو را با آن ساخت. سبک، مقاوم، قابل بازیافت بود و به لطف پیشرفت های تکنولوژیک، دستیابی به آن نیز بسیار آسان بود.

استفاده از منیزیم به شکل تجاری، مدت ها بعد از آلومینیم شروع شد. قیمت اش هم تفاوت چندانی با آلومینیم ندارد و همین امر موجب شده تا اخیرا افراد و شرکت های بیشتری استفاده از آن را مد نظر قرار دهند.

البته باید در نظر داشت که منیزیم خام، هنوز هم گران تر از آلومینیم است اما نقطه ذوبش پایین تر است و به همین دلیل هزینه کمتر تولید انبوه، باعث می شود تا هزینه نهایی برای استفاده از آلومینیم یا منیزیم در شاسی یک تلفن هوشمند یکی شود.

samsung-nx1-camera-magnesium
دوربین دیجیتال سامسونگ NX1 از بدنه ای با آلیاژ منیزیم ساخته شده است.

حال به نظر می رسد که سامسونگ هم می خواهد از همین فلز در ساخت شاسی گلکسی اس ۷ استفاده کند. هرچند این خبر در حد یک شایعه است اما بعید هم نیست پرچمدار کهکشانی های سامسونگ به شکل قابل ملاحظه ای از نسل کنونی اش، سبک تر باشد.

در حال حاضر سازندگان کوچک و بزرگ مختلفی از این نوع فلز در چهارچوب محصولاتشان استفاده کرده اند. تبلت های سرفس مایکروسافت، وان پلاس ۲، تلفن همراه R1 از اوپو همه بدنه هایی از جنس منیزیم دارند.

سامسونگ هم با این نوع فلز غریبه نیست و پیش از این، بدنه دوربین دیجیتال NX1 را با منیزیم ساخته است. در هر حال، اگرچه گلکسی اس ۷ سامسونگ با طراحی آشنایی معرفی خواهد شد اما ساختار کلی اش، احتمالا به شکل عمیقی دگرگون شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ممد
    ممد | ۲ دی ۱۳۹۴

    این لنز دوربین داخل بردن از نون شب دراوردنم واجب تر شده

  • _Alish_
    _Alish_ | ۲ دی ۱۳۹۴

    تراکم منظور همون چگالیه دیگه؟؟؟

  • omid99
    omid99 | ۲ دی ۱۳۹۴

    با هر فلزی میخوای بسازی بساز فقط اون لنز دوربین را ببر داخل وگرنه به گزینه هایی مثل LG G5 میکنم .

    • 09339434229jean claude jamali nejad
      09339434229jean claude jamali nejad | ۲ دی ۱۳۹۴

      درود بر شما omid99عزیز , تاحدودی با فرمایش شما موافقم, نه اینکه فلز منیزیوم بد باشه برأکس اینطور که گفته شده بهتر از آلمینیوم به کار رفته در تلفن همراه های فعلی هست, حتی اگه گلکسیS7با جنس ترکیبی فلز و شیشه گلکسیs6ها ارائه بشود اتفاق بدی رخ نخواهد داد چون صاحب بدنه ای خوش ساخت و مقاوم و عالی خواهد بود ,من هم واقعا از ته دل این را میخواهم که گلکسیS7با اون قدرتمندترین چیپست پردازنده موبایلی اش اکسینوس8890 و بهترین صفحه نمایشش در میان تمام انواع دیگر صفحه نمایش ها صفحه نمایشLEDاختصاصی سامسونگ سوپرآمولد دوربینش داخل باشه و بیرون زده نباشه اما لازم میدونم خدمتت عرض کنم نه برطبق نظر شخصی در واقع برطبق واقعیت غیرقابل انکار موجود : دوربین گلکسیS6ها و نوت5 رو که یادت هست؟ دوربینی پر امکانات 16مگاپیکسلی با دیافگرام f1.9 دارند که در عمل فوق قدرتمند و حرفه ای هستن و تنها عیبی که دارند ظاهر بیرون زده شان هس , دقیق مانند دوربین16 مگاپیکسلی ال جی G4 با دیافگرامf1.8عالی هستن در(( عمل)) فراموش نکن شاید با دوربین بیرون زده بشود کنار آمد اما هرگز با دوربین ناکارآمد نمیشه کنار آمد , فقط به فکر بهترین باش , من که هر کدوم از تلفن همراه ها (فبلت)بهترین بشوند طرفدارش خواهم بود و خریداریش خواهم کرد

مطالب پیشنهادی