ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

چگونه هوش هیجانی هم زندگی حرفه ای ما را دگرگون می کند و هم جانمان را نجات می دهد؟

وقتی مشکلی به اندازه ای بزرگ باشد که به چشم بیاید، احساسات مختلف ما به این نکته اشاره دارند که باید کاری کرد. با این حال این احساسات به خودی خود توان حل مشکل مذکور ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲ دی ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

وقتی مشکلی به اندازه ای بزرگ باشد که به چشم بیاید، احساسات مختلف ما به این نکته اشاره دارند که باید کاری کرد. با این حال این احساسات به خودی خود توان حل مشکل مذکور را ندارند. اما با درک آنها می توان چالش ها را ماهرانه پشت سر گذاشت و از چالش های احتمالی آینده پیشگیری کرد.

هوش هیجانی (EQ) بخشی ناملموس از وجود هر یک از ماست که بر مدیریت رفتار، مسیریابی در پیچیدگی های اجتماعی و تصمیم گیری های شخصی ما که به نتایج مثبتی ختم می شوند تأثیرگذار است. هوش هیجانی یعنی توانایی شناسایی و درک احساسات خود و دیگران، و استفاده از این اطلاعات برای مدیریت رفتار و روابط. اگر مشتاق هستید بفهمید این نوع خاص و در عین حال حیاتی از هوش چه کمکی به هر یک از ما می کند، در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

هوش هیجانی می تواند زندگی حرفه ای شما را دگرگون کند

چندین دهه تحقیق و پژوهش نشان میدهد هوش هیجانی همان عامل مهمی است که کارکنان درخشان سازمان ها را از بقیه ی کارمندان آن متمایز می کند. این توانایی به افراد اجازه می دهد انرژی خود را در یک جهت متمرکز کنند؛ جهتی که نتایج فوق العاده ای در بر خواهد داشت. تلنت اسمارت هوش هیجانی را در کنار ۳۳ مهارت دیگرِ محیط های کاری مورد بررسی قرار داد و متوجه شد هوش هیجانی قدرتمندترین عامل تعیین کننده ی عملکرد کارکنان در شرکت هاست که ۵۸ درصد از کل موفقیت های افراد در هر شغلی را تعیین می کند.

از میان تمام افراد مورد بررسی قرار گرفته در محیط کار، حدود ۹۰ درصد از کارکنانی که عملکرد فوق العاده ای داشته اند از هوش هیجانی بالایی نیز برخوردار بوده اند. از سوی دیگر، تنها ۲۰ درصد از کارکنان کم بازده از هوش هیجانی بالایی برخوردار بوده اند. در کل باید گفت بدون بهره مندی از هوش هیجانی بالا هم می توان در جمع کارکنان درخشان قرار گرفت، اما این احتمال بسیار ضعیف است.

طبیعتاً کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند قادرند پول بیشتری هم در بیاورند. این میزان به طور متوسط ۲۹۰۰۰ دلار در سال بیشتر از آنهایی است که هوش هیجانی پایینی دارند. رابطه ی میان هوش هیجانی و میزان درآمد آنقدر مستقیم است که هر واحد افزایش در هوش هیجانی، ۱۳۰۰ دلار به درآمد سالانه ی افراد می افزاید. این یافته ها برای هر کسی در هر صنعتی، در هر سطحی و در هر منطقه ای از جهان صدق می کنند. هنوز شغلی پیدا نشده است که عملکرد و درآمد  آن با هوش هیجانی ارتباط تنگاتنگی نداشته باشند.

هوش هیجانی می تواند جان شما را نجات دهد

احساسات وقتی فرصت بروز پیدا نکنند و درون فرد جمع شوند، خیلی سریع باعث ایجاد احساس ناخوشایند تنش، اضطراب و تشویش در وجود انسان می شوند. احساساتی که مورد رسیدگی قرار نگیرند، ذهن و بدن را فرسوده می کنند. مهارت های مرتبط با هوش هیجانی به ما کمک می کنند پیش از وخیم شدن اوضاع با شناسایی و مهار موقعیت های حساس، این استرس را تا حد زیادی مدیریت کنیم.

کسانی که قادر نیستند از مهارت های هوش هیجانی خود استفاده کنند به احتمال زیاد به دیگران روی می آورند که این، برای مدیریت خلق و خوی آنها اثربخشی چندانی ندارد. احتمال تجربه ی تشویش، افسردگی، سؤ استفاده و حتی افکار خودکشی توسط این دسته از افراد دو برابر دیگران است.

مطالعات و پژوهش های بسیاری نیز حاکی از وجود رابطه میان هوش هیجانی و آسیب پذیری در برابر بیماری بوده اند. اضطراب، دلشوره و افسردگی، سیستم ایمنی بدن را سرکوب و آن را در برابر هر عامل بیماری زایی، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سرطان، آسیب پذیر می کنند. توانایی سیستم ایمنی از طریق نوروپپتید ها به هوش هیجانی مرتبط می شود. نوروپپتید ها مواد شیمیایی پیچیده ای هستند که میان ذهن و بدن به عنوان پیام رسان عمل می کنند. وقتی ذهن ما از تنش و ناراحتی پر می شود، مغز سیگنالی به بدن می فرستد و انرژی هدایت شده در مسیر مبارزه با بیماری را کاهش می دهد. این تغییر، آسیب پذیری ما در برابر حمله ی عوامل بیماری زا را تشدید می کند.

emotional-intelligence

تحقیقات حتی میان آزردگی احساسی و بیماری های جدی نظیر سرطان نیز رابطه ای قطعی یافته اند. یکی از اولین پژوهش های بلند مدت در این زمینه، طی بازه ای ۲۴ ساله به سنجش سطح استرس گروهی از زنان پرداخت. محققان میزان تنش، ترس، دلشوره و اختلالات خواب هر یک از آنها را در این مدت دنبال و ثبت کردند. همه ی نشانه های نام برده شده اَشکال مختلفی از آزردگی احساسی هستند که از تعارض های حل نشده و احساسات مدیریت نشده نشأت می گیرند. این تحقیقات نشان داد احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن دسته از زنانی که طی این ۲۴ سال استرس بیشتری تجربه کرده بودند، دو برابر دیگران بوده است.

مهارت های وابسته به هوش هیجانی را می توان با هدف تسریع بهبود بدن در دوران نقاهت نیز به بیماران آموزش داد. کسانی که این دسته از مهارت های خود را در دوره ی درمان تقویت کرده اند، از بیماری های مختلفی از جمله حمله ی قلبی و سرطان زودتر نجات یافته اند.

تحقیقات نشان داده اند آموزش مهارت های مرتبط با هوش هیجانی به کسانی که به بیماری های مهلک دچار شده اند می تواند باعث کاهش نرخ بازگشت بیماری، کوتاه شدن دوران نقاهت و کاهش نرخ مرگ و میر در میان آنان شود.

what-is-emotional-intelligence

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با بررسی ۲۲۷ زن مبتلا به سرطان سینه، متوجه تأثیر چشمگیر آموزش مهارت های هوش هیجانی به آنها در طول دوره ی نقاهت شدند. زنانی که به صورت تصادفی تحت این نوع درمان قرار گرفته بودند استرس کمتری تجربه کردند، رژیم غذایی مناسب تری داشتند و از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار بودند. پژوهش ارائه شده به انجمن قلب امریکا نیز حاکی از نتیجه ی مشابهی در مورد مردان و زنانی بوده است که در دوره ی نقاهت حمله ی قلبی خود تحت آموزش مهارت های هوش هیجانی قرار گرفته بودند.

هوش هیجانی از آنجایی که استرس موقعیت های مختلف را کاهش می دهد روی سلامتی تأثیر زیادی دارد. مهارت های مرتبط با آن نیز توانایی مغز در کنار آمدن با آزردگی احساسی را بالا می برند. این انعطاف پذیری، سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارد و از انسان در برابر بیماری ها محافظت می کند.

جمع بندی

دانستن این نکته که هوش هیجانی برای برخی از مهم ترین حوزه های زندگی چنین مزایایی به همراه دارد می تواند مفید باشد، چرا که زندگی حرفه ای سالم و بدن سالم، دو عامل بسیار حیاتی در زندگی تمام انسان ها محسوب می شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲ دی ۱۳۹۴

    چه خوب میشد اگه در کنار ترجمه ی مقالات سایت های دیگه از خودتون هم یه چیزی بهش اضافه میکردید.

    • نیما ناصری
      نیما ناصری | ۲ دی ۱۳۹۴

      این یک مقاله دانشگاهی هست چیزی نمیشه بهش اضافه کرد.

مطالب پیشنهادی