ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Nexus 6P

گوگل سال گذشته با همکاری موتورولا یک نکسوس عظیم الجثه و گران قیمت به بازار عرضه کرد و این موضوع به دلیل تضاد با انتظارات کاربران این سری ابزارها، نارضایتی و انتقادات زیادی را به سوی شرکت ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

گوگل سال گذشته با همکاری موتورولا یک نکسوس عظیم الجثه و گران قیمت به بازار عرضه کرد و این موضوع به دلیل تضاد با انتظارات کاربران این سری ابزارها، نارضایتی و انتقادات زیادی را به سوی شرکت ساکن مانتین ویو روانه ساخت.

اکنون این شرکت نیاز داشت تا با عرضه یک محصول مناسب تر، ضمن کسب مجدد رضایت طرفداران اندروید خالص، نماینده سخت افزاری شایسته ای را نیز برای پلتفرم نرم افزاری خود ارائه کند که در عین حال قادر باشد از رقابت با محصولات قدرتمندی مثل آیفون و پرچمداران سامسونگ سر بلند خارج گردد.

در همین حین، هواوی نیز پروژه بهبود وجهه برند خود را کلید زده و نیاز داشت تا به جهانیان نشان دهد می تواند تلفن های هوشمندی طراحی کند که از نظر کیفیت ساخت و قابلیت ها، از تولیدات خوشنام ترین های این حوزه دست کمی نداشته باشند.

چنین نیازهای مشترکی در نهایت موجب شد دو غول حوزه فناوری، نخستین همکاری مشترک خود را برای تولید تلفن هوشمند بعدی سری نکسوس رقم بزنند، محصولی که Nexus 6P نام گرفت.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو از Nexus 6P همراه باشید تا ببینیم نتیجه حاصل از این همکاری را تا چه حد می توان موفقیت آمیز به حساب آورد.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

در ابزارهای سری نکسوس همیشه قیمت و نرم افزار، اولویت بالاتری نسبت به طراحی ظاهری داشته است و این موضوع موجب شده کمتر شاهد استفاده از مواد اولیه گران قیمت و طراحی های چشمگیر در این محصولات باشیم.

هواوی اما برای نخستین بار برای ساخت بدنه تلفن هوشمند سری نکسوس، آلومینیوم مورد استفاده برای صنایع هوا فضا را در نظر گرفته و همین موضوع، «۶ پی» را به با کیفیت ترین نمونه تاکنون تبدیل کرده است.

اگر شما هم اعتقاد داشتید گوگل در افزایش اندازه نکسوس قبلی زیاده روی کرده بود، خبر خوش اینکه مدل جدید با ابعاد ۱۵۹ در ۷۷ میلی متر کوچکتر شده و برخلاف نامش در کنار محصولات ۵.۷ اینچی مثل iPhone 6S Plus و +Samsung Galaxy S6 Edge قرار می گیرد.

IMG_0203

وزن دستگاه نیز با ۱۷۸ گرم، نسبت به مدل قبلی کاهش نشان می دهد که البته هنوز از بسیاری از رقبا بیشتر است، اما عمده ترین تفاوت ضخامت به شمار می رود که در مدل جدید به شکل قابل توجهی کاهش یافته و به ۷.۳ میلی متر رسیده که رقم مناسبی به شمار می رود.

IMG_0245

ابعاد کوچکتر در کنار باریکی دستگاه، به بهبود کاملاً محسوس ارگونومی «۶ پی» نسبت به مدل پیش انجامیده و با وجود فلزی بودن، چسبندگی دستگاه به دست کاربر نیز کاملاً مناسب است و جای نگرانی چندانی در مورد لیز خوردن این محصول غول پیکر وجود ندارد.

IMG_0209

تنها دکمه های موجود صدا و پاور هستند که در سمت راست بدنه قرار گرفته اند و دومی زبر تر است تا هنگام لمس کردن متمایز باشد. این دکمه ها هم مثل دیگر اجزای بدنه کیفیت ساخت مناسبی دارند و برخلاف Nexus 5X (بررسی دیجیاتو) هنگام فشار دادن آنها احساس تو خالی و پلاستیکی بودن نخواهید داشت.

IMG_0239

البته وجود یک حسگر اثر انگشت در پشت بدنه تا حد زیادی نیاز به استفاده از دکمه پاور را رفع کرده است. این حسگر عملکرد دقیقی دارد و وجود آن در پشت بدنه موجب شده امکان باز کردن قفل دستگاه همزمان با بیرون آوردن تلفن هوشمند از جیب وجود داشته باشد.

IMG_0220

در بالای حسگر نیز نوار شیشه ای مشهور دستگاه مشاهده می گردد که سازنده، تشکیلات دوربین و تجهیزات ارتباطی را درون آن قرار داده و این دریچه شیشه ای را، به عنوان پنجره ای برای ورود و خروج امواج از بدنه فلزی محصول در نظر گرفته است.

IMG_0313

هرچند طراحی این قسمت در نگاه اول اندکی عجیب به نظر می رسد، اما همین خصوصیت در عوض موجب شده بیرون زدگی دوربین چندان به چشم نیاید. البته انتقاداتی نیز در مورد این قسمت وجود دارد و برخی کاربران در مورد ترک برداشتن نوار شیشه ای دستگاه گزارش داده اند.

در نمای جلوی دستگاه مشاهده می کنیم که حدود ۷۱ درصد از بدنه به نمایشگر اختصاص داده شده که نسبت به رقبا رقم کمتری به شمار می رود، اما بخشی از موضوع به این دلیل است که «۶ پی» در بالا و پایین صفحه نمایش از ۲ اسپیکر نسبتاً بزرگ استریو بهره می برد.

IMG_0289

گوگل در نکسوس های جدید از درگاه USB Type-C استفاده کرده که در آن جهت کابل اهمیتی ندارد و کاربر را از یافتن جهت صحیح هنگام اتصال کابل آسوده کرده است، مزیتی که البته از سوی دیگر موجب می شود کابل ها و بسیاری از لوازم جانبی پیشین شما با این تلفن هوشمند قابل استفاده نباشند.

IMG_0243

شرکت چینی ضمناً ۳ رنگ سفید، نقره ای و مشکی را برای بدنه فلزی دستگاه در نظر گرفته است.

در تمام سالهای تولید تلفن های هوشمند سری نکسوس، هر جا صحبت از کیفیت ساخت بود، به نام Nexus One به عنوان نمونه ای مناسب اشاره می شد و پس از آن نیز تنها Nexus 4 موفق شده بود توجه ها را به بدنه شیشه ای خود جلب نماید.

اکنون اما تردیدی وجود ندارد که «۶ پی» نه تنها با کیفیت ترین محصول در خانواده خود، بلکه یکی از جذاب ترین تلفن های هوشمند اندرویدی به شمار می رود که طراحی آن از جذابیت لازم برای کاربران غیر حرفه ای نیز بهره مند است.

البته لازم است اشاره کنیم که مدتی پیش ۲ ویدیوی جنجالی روی یوتوب منتشر شده بود که از مقاومت ناچیز بدنه نکسوس هواوی حکایت داشت و در آنها تقسیم شدن محصول به ۲ نیم با فشار دست به نمایش گذاشته می شد.

در ادامه بحث های زیادی در مورد صحت این ویدیو ها در گرفت و هرچند ما در دیجیاتو امکان رد یا تایید آنها را نداریم، اما می توانیم به شما اطمینان دهیم که در بازه حدود یک هفته ای بررسی ما، هنگام استفاده و حمل روزانه دستگاه، به مشکلی در زمینه میزان مقاومت بدنه بر نخوردیم.

نمایشگر

IMG_0275

«۶ پی» بر خلاف آنچه از نامش بر می آید، به یک نمایشگر ۵.۷ اینچی AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ مجهز شده است. چنین رزولوشنی موجب شده میزان جزئیات و وضوح صفحه نمایش، چشمگیر و کاملاً راضی کننده باشد و میزان کنتراست و زاویه دید مناسب نیز از دیگر خصوصیات مثبت نمایشگر به شمار می آید.

هرچند هواوی برای ساخت این نمایشگر از آخرین نسل پنل های سامسونگ بهره گرفته، اما حداکثر میزان روشنایی در نکسوس جدید با ۳۶۰ نیت، حدود ۱۰۰ واحد از محصولی مثل Galaxy Note 5 کمتر است.

این موضوع از آنجا سرچشمه می گیرد که سامسونگ با ایجاد بهبودهای نرم افزاری میزان روشنایی نمایشگر محصولات خود را افزایش می دهد، در حالی که چنین خصوصیتی در اندروید خالص وجود ندارد، اما با این وجود می توانیم بگوییم خوانایی نمایشگر، در محیط های پرنور خارجی قابل قبول است.

IMG_0271

از دیگر خصوصیات پنل های AMOLED نیز می توان به نمایش رنگهای اغراق آمیز اشاره کرد. این موضوع در نکسوس جدید نیز وجود دارد و دمای رنگ نمایشگر دستگاه به ۶۷۳۷ کلوین می رسد که به سمت رنگهای گرم متمایل است.

البته کاربران حرفه ای تر می توانند با دسترسی به Developer Settings در رابط کاربری دستگاه آن را تغییر داده و بنا به سلیقه خود روی حالت نمایش نزدیک به حالت طبیعی قرار دهند.

صفحه نمایش «۶ پی» ضمناً از شیشه محافظ گوریلا گلس ۴ بهره می برد و هرچند سازنده در آن از لایه ضد جذب چربی استفاده کرده، اما به نظر نمی رسد این لایه تاثیر چندانی در جلوگیری از جذب اثر انگشت روی صفحه نمایش داشته باشد.

در مجموع لازم است بگوییم که تراکم پیکسلی و رزولوشن بالا، در کنار کیفیت آخرین نسل فناوری پنل های AMOLED، نمایشگر این محصول را به یکی از بهترین نمونه هایی تبدیل کرده که تاکنون در ابزارهای سری نکسوس مشاهده کرده ایم.

نرم افزار

Digiato Nexus 6P SS01

عرضه هر نکسوس تازه با جدیدترین نسخه از پلتفرم موبایل گوگل همراه است و «۶ پی» در همین راستا از اندروید مارشملو نسخه ۶ بهره می برد. برخلاف اندروید آب نبات چوبی که ظاهرش دستخوش تغییرات بسیاری شده بود، اکنون در نسخه مارشملو تغییرات به باطن سیستم عامل محدود شده و شاهد بهبودها و قابلیت های متفاوتی هستیم که در ادامه به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

کشوی اپلیکیشن ها

Digiato Nexus 5X SC01

این بخش عمده ترین تغییر ظاهری به شمار می رود، چرا که در نسخه مارشملو، نرم افزارهای موجود روی حافظه به شکل عمودی در کشوی اپلیکیشن ها لیست شده و دیگر صفحات افقی برای ورق زدن وجود ندارند.

در بالای این قسمت نوار جستجو مشاهده می شود و کمی پایینتر نیز می توانید به آیکون ۴ اپلیکیشنی که بیشتر از همه مورد استفاده قرار دادید دسترسی داشته باشید.

Google Now on Tap

Digiato Nexus 5X SC02

این ویژگی مهمترین قابلیت اضافه شده به نسخه مارشملو به حساب می رود که با استفاده از آن می توانید دکمه home را در هر بخش از سیستم عامل نگه دارید تا دستیار دیجیتالی گوگل بر اساس محتوای موجود روی صفحه، اطلاعات و لینک های مختلفی را در اختیار شما قرار دهد.

برای نمونه در تصویر نتیجه نگه داشتن دکمه هوم روی یکی از ایمیل های دریافتی در اپلیکیشن جیمیل را مشاهده می نمایید.

مصرف انرژی بهینه

Digiato Nexus 5X SC03

اندروید نسخه مارشملو از ویژگی Doze بهره می برد و طرز کار آن به این شکل است که تلفن هوشمند در صورت ساکن ماندن طولانی مدت، پردازش های پس زمینه (از جمله اتصال اینترنت) را متوقف می کند تا شارژ باتری در مواقعی که از تلفن هوشمند خود استفاده نمی کنید بیهوده مصرف نگردد.

App standby نیز ویژگی دیگری است که با کنترل میزان دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت، مصرف باتری بیهوده را کاهش می دهد. برای مثال اگر اپلیکیشنی را نصب کرده و چندان از آن استفاده نمی کنید، دستگاه نیز با در نظر گرفتن این موضوع اجازه دسترسی به اینترنت را برای این اپلیکیشن محدود خواهد کرد.

امنیت

Digiato Nexus 5X SC04

از جمله بهبودهای نسخه مارشملو در زمینه امنیت می توان به اضافه شدن پشتیبانی از حسگر اثر انگشت به صورت پیشفرض اشاره کرد که این قابلیت را به سادگی در اختیار اپلیکیشن های سوم شخص قرار داده و راحتی استفاده و امنیت دستگاه را به شکل محسوسی افزایش می دهد.

علاوه بر این، اکنون دیگر هنگام دانلود اپلیکیشن ها با لیست پیچیده ای از مجوزهای مورد نیاز نرم افزار مواجه نخواهید شد و به جای آن هر زمان که اپلیکیشن بخواهد به بخشی از اطلاعات شما دسترسی داشته باشد، مجوز مربوط به آن دریافت خواهد شد.

Digiato Nexus 5X SC05

امکان مشاهده مجوزهای دسترسی دریافت شده توسط هر اپلیکیشن نیز به شکل مجزا وجود دارد و در هر زمان می توانید با مراجعه به منوی تنظیمات در مورد آنها تصمیم بگیرید.

Digiato Nexus 5X SC06

گوگل ضمناً اعلام کرده هر ماه یک وصله امنیتی برای ابزارهای نکسوسی مجهز به اندروید مارشملو منتشر می کند. برای مشاهده تاریخ آخرین بروزرسانی دریافت شده خود می توانید به بخش Android security patch level در قسمت About phone منوی تنظیمات مراجعه نمایید.

دوربین

IMG_0280

برخلاف نکسوس های پیشین که در آنها به تجربه عکاسی توجه چندانی نشده بود، دوربین «۶ پی» از امکانات پیشرفته ای مثل فوکوس لیزری، فلش LED دوگانه و گشودگی دیافراگم f/2.0 برخوردار است.

این تلفن هوشمند مثل برادر کوچکتر خود از یک سنسور ۱۲.۳ مگاپیکسلی ساخت سونی بهره می برد که پیکسل های آن با اندازه ۱.۵۵ میکرون از حد معمول (۱.۲ میکرون) بزرگتر بوده و بیشتر به دنیای دوربین های کامپکت تعلق دارند تا تلفن های هوشمند.

HTC پیش از این اعلام کرده بود پیکسل های ۲ میکرونی در فناوری اولتراپیکسل این شرکت نور بیشتری جذب کرده و به بهبود قابل توجه کیفیت عکاسی منجر خواهند شد، موضوعی که البته در عمل خلاف آن اتفاق افتاد.

از سوی دیگر اما Nexus 5X پیش از این با استفاده از سنسور یکسان، عملکرد بسیار مناسبی به نمایش گذاشته بود و حالا «۶ پی» علاوه بر این سنسور، از توان پردازشی بالاتری نیز برخوردار است که می تواند باز هم به بالاتر رفتن کیفیت ثبت تصاویر منجر گردد.

هرچقدر سنسور در کنار توان پردازشی بالاتر از عملکرد مناسب تر نوید می دهد، اما در عوض رابط کاربری بخش دوربین نیز در هر دو دستگاه یکسان است که پیش از این گفتیم در مقایسه با رقبا قابلیت های چندانی ارائه نمی کند.

Screenshot_20151223-215441

این رابط کاربری از تنظیمات دستی برخوردار نیست و حالت های عکاسی آن نیز به پانوراما، Photo Sphere برای ثبت تصاویر کروی و Lens Blur برای ثبت عکس هایی با زمینه محو محدود می شود.

Screenshot_20151125-221557

کیفیت عکاسی هر دو نکسوس نیز در دنیای واقعی بسیار نزدیک به نظر می رسد. «۶ پی» مثل برادر کوچکتر خود در نور روز تصاویر را با رنگ های طبیعی، جزئیات مناسب و نویز ناچیز به ثبت می رساند.

IMG_20151223_135403

این تلفن هوشمند از قابلیت +HDR بهره می برد که در صورت فعال بودن، کنتراست و رنگهای عکس های شما را به شکل محسوسی بهبود خواهد بخشید، البته در ازای اندکی کند تر شدن عملکرد عکاسی.

IMG_20151223_135357

این قابلیت در شرایط کم نور و هنگام عکاسی در شب هم کاربرد دارد و در صورت استفاده از آن می توانید تصاویری با نور بسیار مناسب، رنگهای طبیعی و نویز ناچیز ثبت کنید.

IMG_20151223_194323

اما گذشته از شباهت ها، یک تفاوت بین دو نکسوس وجود دارد و آن عملکرد مناسب تر فلش در «۶ پی» است. فلش قدرتمند این تلفن هوشمند از سرعت بالایی برخوردار است و تصاویر را با رنگ های کاملاً طبیعی و مناسب ثبت می کند.

IMG_20151223_194326

تفاوت دیگر نیز به امکان فیلمبرداری اسلوموشن با نرخ ۲۴۰ فریم در ثانیه باز می گردد، در حالی که این رقم در Nexus 5X به ۱۲۰ فریم محدود است. در نهایت اما هر دو محصول در این بخش کیفیت یکسانی ارائه می کنند که البته چندان هم چشمگیر نیست.

این تلفن هوشمند قادر است ویدیوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند که ۲ برابر از نکسوس LG بیشتر است، اما کیفیت و جزئیات تصاویر در مقایسه با پرچمداران دیگر کافی به نظر نمی رسد که بخشی از آن می تواند به دلیل عدم وجود لرزشگیر اپتیکال باشد.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که دوربین ۸ مگاپیکسلی جلوی دستگاه نیز از عملکرد مناسبی برخوردار است که امکان ثبت سلفی هایی با رنگ های پویا و نویز قابل قبول را فراهم آورده است.

IMG_20151223_140544

در مجموع می توان گفت گوگل سرانجام موفق شده در هر دو محصول، یک تجربه کاربری مناسب را در زمینه عکاسی برای کاربران تلفن های هوشمند سری نکسوس فراهم آورد.

در پایان می توانید گالری نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین «۶ پی» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

IMG_0305

هواوی برای نکسوس تازه یکراست به سراغ یکی از قدرتمند ترین چیپست های موجود رفته و نسخه ۲.۱ اسنپدراگون ۸۱۰ را مورد استفاده قرار داده که مشکلات نسخه پیشین از جمله ایجاد گرمای بیش از حد در آن رفع شده است.

این چیپست از ۴ هسته مبتنی بر Cortex-A53 و ۴ هسته A57 بهره می برد که همه آنها با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز عمل می کنند و علاوه بر این ۳ گیگابایت نیز حافظه رم از نوع LPDD4 برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

هرچند چنین ترکیبی به تنهایی برای رفع هرگونه نگرانی در مورد توان پردازشی دستگاه کافی است، اما با این حال با نسخه جدید بنچمارک Antutu قدرت دستگاه را سنجیدیم و «۶ پی» با کسب امتیاز بیش از ۸۲ هزار نشان داد فاصله قابل توجهی با پرچمداران سامسونگ ندارد، محصولاتی که در زمره قدرتمند ترین تلفن های هوشمند موجود در بازار به شمار می روند.

Digiato Nexus 6P Antutu

ادرینو ۴۳۰ نیز پردازنده گرافیکی دستگاه است که توان گرافیکی آن نسبت به مدل پیش از خود ۳۰ درصد افزایش یافته و توان محاسباتی قطعه نیز ۲ برابر شده، آن هم با وجود کاهش ۲۰ درصدی مصرف انرژی.

بنچمارک های واحد پردازش گرافیکی نشان می دهند که «۶ پی» با وجود رزولوشن و تراکم بالای پیکسل های نمایشگر از توان کافی برای اجرای عملکردهای سنگین برخوردار است.

Screen Shot 2015-12-23 at 5.27.08 PM

استفاده از «۶ پی» در دنیای واقعی نیز تایید کننده نتایج کسب شده در بنچمارک هاست. این تلفن هوشمند به روان ترین شکل ممکن اندروید خالص را اجرا می کند و در اجرای سنگین ترین اپلیکیشن ها و بازی های گرافیکی نیز مشکلی ندارد.

در پایان لازم است اشاره کنیم که نکسوس جدید در ۳ ظرفیت ۳۲، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی ارائه می شود، اما امکان افزایش آن با استفاده از کارت حافظه وجود ندارد و در نتیجه هنگام انتخاب لازم است به این موضوع توجه داشته باشید.

حسگر اثر انگشت

IMG_0228

نسخه ۶ اندروید اکنون به شکل مقیم از حسگر اثر انگشت پشتیبانی می کند و گوگل بر همین اساس، پشت بدنه هردو نکسوس تازه را به یک حسگر اثر انگشت دایره شکل اختصاص داده است.

این حسگر عملکرد سریع و دقیقی دارد و تقریبا از هر جهت قادر است اثر انگشت کاربر را تشخیص دهد، در نتیجه می توانید همزمان با بیرون آوردن دستگاه از جیب، قفل آن را نیز باز نمایید.

از سوی دیگر اما قرار گرفتن حسگر در پشت دستگاه موجب می شود امکان دسترسی به این بخش، در حالتی که تلفن هوشمند روی میز قرار گرفته وجود نداشته باشد و در نهایت، این کاربر است که باید در مورد مفید بودن یا نبودن محل قرار گیری حسگر بر اساس سلیقه خود قضاوت نماید.

روند ثبت اثر انگشت جدید در حافظه نیز مزیت دیگر این تلفن هوشمند نسبت به رقباست و در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه به انجام می رسد. این حسگر ضمناً در حالت خاموش بودن نمایشگر نیز فعال است و پس از قرار گرفتن انگشت کاربر، در زمانی کمتر از نیم ثانیه قفل دستگاه را باز می کند.

صدا

IMG_0308

اسپیکرهای استریوی «۶ پی» در بالا و پایین نمایشگر قرار دارند، موضوعی که موجب می شود صدای دستگاه رساتر به گوش رسیده و هنگام استفاده دست کاربر سد راه آن نباشد. البته با این وجود بلندی صدای دستگاه در سطحی بین HTC One M9 و Nexus 5X قرار می گیرد.

کیفیت پخش و میزان نویز این اسپیکر نیز کاملاً قابل قبول است، تفکیک فرکانس ها به شکل مطلوبی انجام می شود و عمده ترین نقطعه ضعف این بخش را می توان قدرت فرکانس های بیس در نظر گرفت.

در مجموع می توان گفت نمایشگر بزرگ و با کیفیت در کنار اسپیکرهای استریو در جلوی دستگاه، «۶ پی» را به یک گزینه مناسب برای استفاده های صوتی و تصویری بدل کرده اند.

امکانات ارتباطی

IMG_0256

گوگل در هردو نکسوس جدید از درگاه USB Type-C استفاده کرده که در آن جهت اتصال کابل اهمیتی ندارد. این استاندارد جدید ضمناً قادر است میزان بیشتری از انرژی را انتقال دهد، موضوعی که می تواند به افزایش سرعت شارژ تلفن های هوشمند منجر گردد.

درگاه تازه علاوه بر این قادر است انرژی را به شکل معکوس انتقال دهد، در نتیجه اگر یک Nexus 5X (یا هر ابزار دیگر مجهز به USB Type-C) را به نکسوس هواوی متصل کنید، این محصول به شکل پاوربانک، ابزار دوم را شارژ می کند.

تغییر استانداردهای ارتباطی البته هرگز بدون دردسر انجام نمی شود و هواوی برای رفع این موضوع برخلاف LG، تصمیم گرفته علاوه بر کابل USB Type-C، یک تبدیل نیز در کنار نکسوس جدید ارائه کند تا امکان اتصال این تلفن هوشمند به درگاه های فعلی موسوم به Type-B نیز وجود داشته باشد.

از دیگر نکات منفی این تغییر نیز می توان به عدم پشتیبانی نکسوس جدید از کابل های OTG و خروجی تصویر HDMI اشاره کرد و علاوه بر این سرعت انتقال داده نیز در این محصول به USB 2.0 محدود است.

«۶ پی» ضمناً از یک سیم کارت نانو 4G پشتیبانی می کند و از دیگر امکانات ارتباطی آن می توان به بلوتوث ۴.۲، وای-فای با باند دوگانه و NFC اشاره کرد.

باتری

IMG_0290

نمایشگر بزرگ و با کیفیت بدون یک باتری پر ظرفیت به پاشنه آشیل هر تلفن هوشمندی تبدیل خواهد شد و سازنده از همین رو ظرفیت ۳۴۵۰ میلی آمپر ساعت را برای «۶ پی» در نظر گرفته است.

این رقم نسبت به مدل قبلی از افزایش ۲۰۰ میلی آمپر ساعتی حکایت دارد، آن هم در حالی که اندازه نکسوس جدید کاهش داشته و آخرین نسخه اندروید نیز از قابلیت جدیدی به نام Doze برای مصرف بهینه انرژی در حالت استندبای بهره می برد.

چنین بهبودهایی، زمان آماده به کار دستگاه را به شکل قابل توجهی افزایش داده و در مجموع می توان گفت «۶ پی» قادر است بیش از یک روز و نیم کاربر را برای استفاده ترکیبی همراهی نماید.

علاوه بر این استفاده از درگاه USB Type-C سرعت شارژ بالایی را برای «۶ پی» به ارمغان آورده و ظرفیت باتری دستگاه در اندکی بیشتر از یکساعت به شکل کامل شارژ می گردد.

از دیگر مزیت های این استاندارد تازه نیز می توان به امکان ارسال معکوس انرژی اشاره کرد، در نتیجه همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم، می توانید از «۶ پی» به عنوان پاور بانکی برای شارژ دیگر ابزارهای مجهز به درگاه USB Type-C مثل Nexus 5X و OnePlus 2 استفاده نمایید.

هرچند این تلفن هوشمند از قابلیت هایی مثل شارژ بیسیم بی بهره است، اما می توان گفت گوگل و هواوی در محصول جدید با موفقیت یکی از مشکلات همیشگی تلفن های هوشمند نکسوس را رفع کرده و تجربه کاربری قابل قبولی را در این زمینه فراهم آورده اند.

جمع بندی

IMG_0260

بدون تردید می توان گفت گوگل در Nexus 6P موفق شده متناسب ترین ترکیب را بین کیفیت ساخت، قیمت و امکانات دستگاه برقرار نماید. این محصول اکنون دیگر تنها برای طرفداران اندروید خالص عرضه نشده و می توان قابلیت های آن را با رقبای سرسختی مثل iPhone 6S Plus و +Samsung Galaxy S6 Edge مقایسه نمود.

ساخت چنین محصول جذابی یک معادله برد برد به حساب می آید که برای هواوی به جلب اعتبار بیشتر منجر شده و گوگل نیز اکنون می تواند نکسوس های جدید را به عنوان نماینده های شایسته پلتفرم اندروید، در مقابل دو آیفون تازه اپل قرار دهد.

اکنون دیگر قیمت مناسب و بروزرسانی های نرم افزاری عمده ترین مزیت های پرچمدار سری نکسوس به شمار نمی روند و این تلفن هوشمند زیبا، قادر است با قدرت پردازش بالای خود، نیازهای متنوع انواع کاربران را رفع نماید، آن هم با قیمتی ۵۰۰ دلار.

نکات مثبت

  • دوربین
  • بروزرسانی های نرم افزاری
  • کیفیت ساخت
  • قدرت پردازش
  • عملکرد حسگر اثر انگشت
  • باتری
  • نمایشگر
  • قیمت

نکات منفی

  • عدم وجود درگاه حافظه
  • محدودیت های اپلیکیشن دوربین
  • عدم پشتیبانی از شارژ بیسیم
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • hojat72elect
    hojat72elect | ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

    بعد از پیکسل این نکسوس 6p بهترین گوشی اندروید خالص هست.(متاسفانه گوشی های گوگل بی نهایت نایاب هستند مخصوصا در ایران)

  • Alireza omid
    Alireza omid | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    خیلی بد شد که ازotg پشتیبانی نمیکنه
    میخواستم این گوشی رو بخرم اما به خاطر این موضوع منصرف شدم
    چون باotgمن زیاد کار دارم

    • میلاد خباززداه
      میلاد خباززداه | ۲۱ آبان ۱۳۹۵

      تبدیلش هست بخر پشتیبانی میکنه گلم

  • احمد
    احمد | ۱۷ دی ۱۳۹۴

    سلام این گوشی واسه ادم های خاص هست و بدرد ترول های سونی و سامسونگ نمیخوره من که این به نوت فایو ترجیح میدم همه چی روی کاغذ نیستش که برید اپارات ببینید نوت فایو رو قورت میده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی