ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رگولاتور مخابراتی هند از توقف سرویس اینترنت رایگان فیسبوک در این کشور خبر داد

طرح فیسبوک برای ارائه اینترنت محدود و آزاد به هند دچار مشکل شده است و یک رگولاتور این کشور درخواست بلوکه شدن آن را ارائه نموده. رگولاتور مخابراتی هند، تا زمانی که فرصت بررسی اثرات ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

طرح فیسبوک برای ارائه اینترنت محدود و آزاد به هند دچار مشکل شده است و یک رگولاتور این کشور درخواست بلوکه شدن آن را ارائه نموده. رگولاتور مخابراتی هند، تا زمانی که فرصت بررسی اثرات احتمالی مخرب روی بی طرفی شبکه ای یا Net Neutrality را پیدا کند، خواهان توقف سرویس شده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در واقع آن ها نگران قیمت گذاری اپراتورهای هند روی محتوای مختلف هستند. برای مثال، دسترسی به سایت هایی چون فیسبوک رایگان باشد و استفاده از باقی محتوای موجود روی اینترنت پولی؟ رگولاتوری این کشور می گوید تا زمانی که این پرسش پاسخی نداشته باشد، لزومی به برقراری سرویس هم وجود ندارد.

مقامات دولتی از Reliance Communications، تنها اپراتور هندی که با فیسبوک در ارائه سرویس Free Basics همکاری دارد، درخواست نموده اند تا فعالیت های خود را فعلا متوقف نماید.

یکی از سخنگویان شرکت Reliance Communications می گوید ارائه سرویس Free Basics معلق شده و تا زمانی که دولتمردان راه حلی مناسب نشان ندهند، همینگونه ادامه خواهد یافت. اما از سوی دیگر، مقامات دولتی هند می گویند Reliance Communications باید طرح خود در زمینه اینترنت Free Basics فیسبوک ارائه دهد تا خیال شان از بابت نقض احتمالی قوانین راحت شود.

فیسبوک نیز در بیانیه ای اعلام نمود که به Free Basics متعهد هستند و در حال گفتگو با Reliance و مقامات دولتی مرتبط بوده تا هر چه زودتر بتوانند مردم هند را به یکدیگر متصل سازند.

فیسبوک سال گذشته و از طریق برند Internet.org، طرح Free Basics را ارائه نمود. اینترنت رایگان ارائه شده از این طریق به کاربرانی که از سرویس اپراتورهای پشتیبانی کننده استفاده می کنند اجازه می داد تا به رایگان از وبسایت هایی نظیر فیسبوک، بینگ، ویکیپدیا و ... استفاده کنند، لیستی بالغ بر 30 سایت در حوزه های مختلف خبری، آموزشی و اطلاع رسانی.

در هر منطقه، این لیست سی تایی تغییراتی هم دارند و بنا به کشوری که در آن مردم زندگی می کنند، سایت های منطقه ای هم در لیست قرار می گیرد. Free Basics در چندین کشور آفریقایی، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و حتی خاورمیانه هم راه اندازی شده است.

از زمان راه اندازی تاکنون، Free Basics همواره جریان ساز بوده است. اینترنت رایگان، عمدتا مناطقی را هدف گرفته که مردم به سختی دسترسی کامل به اینترنت داشته اند، بنابراین سایت هایی که از این طریق به رایگان قابل مشاهده هستند، برتری عظیمی نسبت به رقبای خود پیدا می کنند.

برای مثال، اگر فیسبوک مسنجر رایگان باشد، دیگر اپلیکیشن های پیام رسان به دردسر می افتند. به وضوح این مسئله Net Neutrality را به خطر خواهد انداخت اما فیسبوک به کرات در مورد آن صحبت کرده است.

اوایل امسال، مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک گفت که Free Basics در تضاد با بی طرفی شبکه ای نیست، چرا که از طریق آن وبسایت خاصی بلوکه نمی شود. با این حال، بسیاری از منتقدین طرح معتقدند که ارائه رایگان اینترنت محدود، ممکن است مخاطبین را از استفاده سرویس های دیگر منصرف سازد.

زاکربرگ می گوید: «اگر کسی توانایی پرداخت برای اتصال به اینترنت را ندارد، بهتر است به بخشی از آن دسترسی داشته باشد، تا به هیچ قسمت از آن. رایگان کردن کل اینترنت بسیار گران قیمت است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی