ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر افسانه ب ام و M3 E30؛ موفق ترین تورینگ کار تاریخ [تماشا کنید]

[این مطلب توسط نویسنده مهمان،حمیدرضا زنگنه،به رشته تحریر در آمده است.] معمولا از ب ام و به عنوان سازنده خودروهای سریع و اسپرت با عملکرد لذت بخش یاد می شود، اما واقعیت این است که ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

[این مطلب توسط نویسنده مهمان،حمیدرضا زنگنه،به رشته تحریر در آمده است.]

معمولا از ب ام و به عنوان سازنده خودروهای سریع و اسپرت با عملکرد لذت بخش یاد می شود، اما واقعیت این است که این القاب بیشتر به سری تیونینگ شده این کمپانی مربوط می شوند که از دهه 70 تحت عنوان سری محصولات M POWER بر روی خط تولید قرار دارند.

ب ام و اخیرا ویدیویی جالب را در دنیای مجازی منتشر کرده است که شگفتی های مربوط به اولین مدل M3 را به تصویر می کشد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این ویدیو به مدل E30 M3 اختصاص داده شده که بین سال های 1987 تا 1991 تولید شد و توانست جواز حضور در مسابقات تورینگ کار آلمان موسوم به DTM را کسب کند. البته این نمونه قدرتمند E30 حدود 1.5 برابر از گران ترین نمونه استاندارد (325i) گران تر بود.

BMW M3-2
یکی از معدود E30 های کوپه موجود در ایران با موتور تقویت شده

این اختلاف قیمت در شرایطی اعمال شده بود که مدل 325i از یک موتور شش سیلندر 2.5 لیتری نیرو می گرفت اما مهندسان برای نمونه تیونینگ شده M3 یک موتور چهار سیلندر سبک وزن را برمبنای موتور مسابقه ای S14 توسعه داده بودند که عملکرد خارق العاده ای را بر روی شاسی تقویت شده E30 ارائه می کرد.

BMW E30-3
عملکرد و مشخصات فنی مدل پایه M3 E30

برنامه ب ام و برای تولید این خودرو تیراژ 5000 دستگاه بود اما در اواخر سال 1991 تعداد 16202 دستگاه از آن تولید شد که برای یک نمونه محدود و انحصاری گران قیمت، رقم بالایی محسوب می شود.

BMW E30-4

ب ام و M3 در نمونه های اولیه توان تولید 195 اسب بخار را داشت، البته چند سال بعد بی ام دبلیو نمونه Sport Evolution را عرضه کرد که دارای موتور 2.5 لیتری بود و می توانست قدرتی برابر با 238 اسب بخار را تولید کند. کوپه M3 با وزنی حدود 1200 کیلوگرم، خودوریی با هندلینگ عالی بود که آن را به کوپه ای اسپرت و چابک تبدیل می کرد.

BMW M3-1
سری اولوشن با بدنه عضلانی و قدرت بیشتر

اندکی بعد ب ام و چراغ سبز تولید مدل کانورتیبل (بدون سقف چهار نفره) از M3 را نیز صادر کرد تا خریداران بین هندلینگ و عملکرد نیمه مسابقه ای مدل کوپه و لذت رانندگی در هوای آزاد مدل بدون سقف، حق انتخاب داشته باشند.

BMW M3-5

نمونه مسابقه ای این خودرو دارای موتور 2.3 لیتری تنفس طبیعی بود که توان تولید 300 اسب بخار را داشت. در سال 1990 موتور 2.5 لیتری جایگزین نمونه 2.3 لیتری شد که نیرویی برابر با 380 اسب بخار تولید می کرد و این نسل از M3 را تبدیل به موفق ترین خودروی مسابقات تورینگ جهان تا به امروز کرده است.

BMW E30-5
نمونه بسیار با ارزش مسابقه ای

M3 E30 این روزها یکی از مهمترین خودروهای کلاسیک مدرن ب ام و محسوب می شود و با رقم های گزافی بین کلکسیونرهای خودرو معامله می شود. موفقیت چشمگیر این مدل سرآغاز تولید نسل های بعدی M3 و اضافه شدن کلاس کوپه های اسپرت و تیونینگ شده کارخانه ای در بازار خودرو بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد
    محمد | ۳ دی ۱۳۹۴

    چهل سال پیش اونا چی ساختن
    الان ما چی میسازیم...

    • M҉O҉H҉A҉M҉M҉A҉D҉
      M҉O҉H҉A҉M҉M҉A҉D҉ | ۳ دی ۱۳۹۴

      111
      131
      132
      151
      405
      206
      ;-)

    • a2
      a2 | ۳ دی ۱۳۹۴

      الان دیگه نمیتونن بسازن!
      با مصرف سوختن بد و ...
      اتفاق تویینگ پراید خیلی هم خوبه همه قطعاتش به وفور یافت میشه تو مدل های مختلف هم هست هر ضبطی هم بخوای میشه روش سوار کرد رو 141 مخصوصا
      از 206 هم که دیگه بگذریم حرفی نزنم بهتره

  • سهراب
    سهراب | ۳ دی ۱۳۹۴

    ایول به نویسنده مهمان
    خیلی مقاله قشنگی بود

مطالب پیشنهادی