ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قابلیت 3D Touch در اپلیکیشن های آینده آیفون نقش پر رنگ تری خواهد داشت

قابلیت 3D Touch برای کسانی که از آن استفاده نکرده اند، قابلیتی وابسته به فشار از سوی انگشتان است که طی یک همکاری با بخش سخت افزاری و نرم افزاری آیفون های جدید، می تواند میان ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

قابلیت 3D Touch برای کسانی که از آن استفاده نکرده اند، قابلیتی وابسته به فشار از سوی انگشتان است که طی یک همکاری با بخش سخت افزاری و نرم افزاری آیفون های جدید، می تواند میان بری از اپلیکیشن ها یا پیش نمایشی از محتوای درونی آنها را برای کاربر به نمایش در آورد. از جنبه تکنولوژی، 3D Touch ممکن است تأثیرگذار باشد، اما در کاربرد چندان جالب نیست.

نهایتا با استفاده از 3D Touch می توانید آهنگ ها را شازام کنید، محتوا را در فیسبوک بارگذاری کرده یا به جستجو در ایمیلتان بپردازید. دلیل کاربردی نبودن 3D Touch، فقر اپلیکیشن های پشتیبانی کننده از آن نیست؛ همین حالا که به اپ استور بروید، صدها اپلیکیشن خواهید یافت که قابلیت های 3D Touch را در ساختار خود به کار گرفته اند و بنابر گفته اپل، هزاران اپلیکیشن دیگر با پشتیبانی از این فناوری جدید هم در راهند.

شاید علت مراجعه کم کاربران به 3D Touch این باشد که همیشه و در همه جا، تماشای پیش نمایش محتویات اپلیکیشن ها از طریق آن کارآمد نیست. 3D Touch برای تعامل عمیق تر نیاز به این دارد که شما کاملا در محیط اپلیکیشن قرار گرفته باشید. مضاف بر این، قابلیت مذکور هنوز از جستجوی اسپات لایت پشتیبانی نمی کند، بنابراین نمی توان برای یافتن اپلیکیشن های نصب شده در آیفون از آن بهره گرفت.

اما قرار نیست اوضاع تا ابد به همین منوال پیش برود. بعضی از اپلیکیشن های جدید، ویژگی حساسیت به فشار 3D Touch را در مسیرهایی متفاوت و فراتر از کارهایی مثل دادن فرمان های سریع و پیش نمایش محتوا به کار گرفته اند که می تواند نحوه استفاده از این فناوری را در آینده به کلی دگرگون سازد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. 

چندی پیش، گروهی از پزشکان و محققین دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، یک بازی 1.99 دلاری با پشتیبانی از 3D Touch به نام Bandit’s Shark Showdown منتشر کردند. فارغ از اسم پیکسار گونه اش (استودیوی انیمیشن سازی والت دیزنی)، بازی مذکور برای هدفی بسیار جدی طراحی شده است.

John Krakauer، متخصص اعصاب و عصب شناس که رهبری گروه را بر عهده دارد، با این بازی در تلاش است تا تأثیر احتمالی صفحه نمایش حساس به فشار را بر بهبود وضعیت افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند را بسنجد، و ببیند که آیا از این قابلیت می توان برای بازیابی قدرت به دستان این بیماران استفاده کرد یا خیر. بنابر گفته Krakauer، حدود 65 درصد از افرادی که دچار سکته می شوند دیگر قادر به استفاده از دستانشان نخواهند بود، و این در حالیست که بیشتر برنامه های درمانی برای این بیماران روی بازیابی توانایی حرکت متمرکزند، نه تشویق بیمار برای سازماندهی مجدد مغز.

روش انجام بازی بسیار ساده است: با وارد کردن درجات مختلفی از فشار بر روی صفحه نمایش لمسی آیفون، بازیباز می بایست یک دلفین که کاراکتر اصلی بازیست را برای بلعیدن کوسه ها هدایت کند. Krakauer می گوید: "هر چه فشار بیشتری بر صفحه وارد کنید، چالاکی دستتان پایین تر می آید. بنابراین سنسور حساس به فشار آیفون می تواند میان قدرت و چالاکی دست شما یک حالت توازن برقرار کند."

Krakauer و عمر احمد، رئیس مهندسی اختراعات دپارتمان، سخت در تلاشند تا راهکارها و روش هایی مبتنی بر تکنولوژی برای توانبخشی به بیماران آسیب دیده از سکته طراحی کنند و بازی فعلی، تنها استارتی برای سنجش کیفیت این تحقیق بوده است. عمر احمد می گوید که پویایی سنسور 3D Touch در حساسیت به فشار او را شگفت زده کرده: "بسیار مشتاقم که این قابلیت را در آیپد پرو هم ببینم. بیماری را تصور کنید که بتواند از کل دستش روی صفحه تبلت استفاده کند."

به غیر از بازی محققین دانشگاه جان هاپکینز، اپلیکیشن های دیگری هم وجود دارند که از کانسپت "فشار" در 3D Touch به طرز خلاقانه ای در کارهایی مثل نقاشی یا ساخت موزیک بهره گرفته اند. به عنوان مثال،‌ اپلیکیشن 5.99 دلاری Procreate به کاربر اجازه می دهد تا با کم و زیاد کردن فشار روی صفحه، قطر قلم را به دلخواهش تنظیم کند.

یا در اپ موسیقی iMaschine 2 می توان با تنظیم فشار، حجم صدا یا زیر و بمی یک نت را با اشاره روی آن دستکاری کرد. ضمنا اپلیکیشن Garage Band اختصاصی اپل هم به زودی پشتیبانی از 3D Touch را به قابلیت هایش اضافه می کند تا با تنظیم فشار روی کیبورد مجازی اپ، قادر به تنظیم حجم صدای آن باشید.

بازی ساز ها هم کم کم مشغول بهره گیری از قابلیت های 3D Touch در بازی هایشان هستند. مثلا بازی هواپیمایی Breakneck از این فناوری برای کنترل بهتر هواپیما در جاخالی دادن از موانع استفاده کرده است.

کاربردهای اولیه 3D Touch، بیشتر یک راه حل تکنولوژیک برای رفع مشکلات معمولی بودند؛ با آن یاد گرفتیم که چگونه می توان بدون ورود به اپلیکیشن ها، به جستجوی محتوای درونی آنها پرداخت.

اما این حساسیت به فشار است که مهم ترین و کاربردی ترین جنبه 3D Touch به حساب می آید، و مطمئنا در آینده ای نزدیک نقش بسیار مهمی در افزایش بهره وری از اپلیکیشن ها خواهد داشت و فرصتی برای توسعه دهندگان خواهد بود تا ایده های خلاقانه شان را از طریق آن به واقعیت مبدل سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • bawar
    bawar | ۳ دی ۱۳۹۴

    بین تمام قابلیت هاش میانبرmultitaskingرو از همە بیشتر استفادە میكنم، اومیدوارم تو ios10 خیلی بیشتر پیشرفت كنە و بازیهای جالبی با این قابلیت بیان.

    • مصطفی
      مصطفی | ۳ دی ۱۳۹۴

      بازی چه ربطی به مولتی تسکینگ داره اخه.
      کلا فقط یه چیزی اومدی بگیاااا

      • رضا
        رضا | ۴ دی ۱۳۹۴

        عنوان مقاله، در خصوص 3D Touch هست و ايشان راجع به ميانبر مولتي تسكينگ كه با حركت و فشار انگشت فعال مي شود، نوشته اند.

مطالب پیشنهادی